Nieuws:

Nu in MSM 244 REPORTAGE: De Nederlandse Modelspoordagen * A4 Dioramawedstrijd * Virtuele Messe 2024

Hoofdmenu

Forumbaan 2012

Gestart door argilla, 31 december 2011, 11:09:09 AM

doomslu

citaat:
Geplaatst door Valentijn

Gisteren even nagekeken en het tweede spoor ligt inderdaad op 57mm afstand.

Valentijn

Dan gaan we dat in de normen opnemen h?. [;)]
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

doomslu

De forumbaan zal er weer bij zijn in Mechelen, althans als er deelnemers zijn.

Heb een paar dagen geleden een mailtje rondgestuurd aan de deelnemers van voorgaande jaren, doch nog geen enkel antwoord gekregen. Voorts zijn er geen nieuwe leden opgedoken het laatste jaar, ondanks de eenvoudige opzet et de positieve ervaringen van voorgaande jaren.

Is de forumbaan op sterven na dood?? [:(]

Tegen Mechelen zou ik nochtans bouwpaketten kunnen aanbieden aan de ge?nteresseerden...
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

Havoc

Wel, gezien het enthousiasme waarmee de deelnemers hun baan promoten tijdens de beurs en het gevarieerde treinverkeer werkt het echt aanstekelijk...

Sorry Luc, maar ik denk dat dit initiatief serieus verkeerd gelopen is. De 2 keer dat ik de baan nu gezien heb staat die daar maar te staan en rijdt er hetzelfde treintje hetzelfde rondje. De deelnemers zitten ergens in een hoekje met elkaar te babbelen, kijken niet eens of er iemand eventueel interesse heeft. Zijn ook niet bezig met hun baan. Het geeft het idee dat die er enkel staat om de ruimte wat te vullen.

Het oorspronkelijke idee leek me nochtans wat. Maar de leut van "aggemorleuthebt" daar heb ik nooit iets van gemerkt bij de deelnemers. Het is allemaal v??l te serieus opgevat. Daarom niet door de bedenkers, die bedoelden het goed. Maar de schrik van "niet goed genoeg te zijn voor de elite" heeft het gehaald op het over de lijn trekken van de gemiddelde modelbouwer.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

doomslu

Hoi Johan, ik kan het gedeeltelijk eens zijn met jou.
Het is waar, we hebben het er na Genk 2011 uitgebreid over gehad met de leden, aan het afwisselend verkeer moet wat gedaan worden. Zeggen is echter makkelijker dan doen. Een ganse dag voor rijdende treinen zorgen is een vaak heel erg onderschatte klus!
Bovendien is ons grote probleem telkens om genoeg bemanning te vinden. Het spreekt voor zich dat we ook graag eens de beurs bezoeken. In de praktijk komt het er op neer dat het slechts een handvol is dat daar het godganse weekend de baan bemand. Bedankt mannen! [;)]
Dat ze niet enthousiast zijn, dat is helemaal niet waar. Vraag maar aan bvb Patrick. Hij geeft steeds met de glimlach de nodige uitleg aan de ge?nteresseerden.

We zouden moeten groter worden, maar het enthousiasme om er in te springen is blijkbaar zoek.
Beide fora hebben zeker 300 min of meer actieve leden, maar hoeveel daaronder doen er mee? Bedroevend weinig. Het is zoals de meeste treinclubs: de meeste stuurlui staan aan wal... met de handen in de broekzakken.
Nochtans is een module bouwen niet eens zo'n groot obstakel. Bovendien is het een overzichtbare klus die je op enkele maanden kan klaren. Het is eens wat anders dan die droom-treinbaar waar we al decennia aan werken en die nooit af raakt (ik spreek van ondervinding [:I]).

Ik weet dat het nu quasi te laat is voor 2012, maar wie weet... ook medewerkers zonder module zijn welkom in Mechelen, al was het maar om het vuur aan de lont te steken. [;)]
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

Gerolf

Het zou erg jammer zijn moest de forumbaan er mee ophouden.
Ik hoop heel erg - en ik denk ook - dat het niet zo'n vaart zal lopen.

Het enthousiasme en de inzet van Patrick en anderen heb ik ook gemerkt. En dat er veel gebabbeld wordt aan de baan heeft ook veel met de hobby zelf te maken!
Een heel weekend aan eeen stuk zo'n baan besturen is niet iets wat iedereen graag doet. Zelfs met aflossings-afspraken blijft het een opgave om gevarieerd treinverkeer te tonen. Respect voor diegene die het doen!

Pakweg 300 actieve leden op beide fora, maar veruit de meeste zijn met hun eigen project bezig (ik ook [:I])
Ik hoop dat de bouwpakket-aanbieding in Mechelen de zaak zal stimuleren, en dat het topic dan ook wat vaker op ons forum in het licht komt.
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Jurgen

Ik denk dat je de forumbaan ook tijdens de beurs moet promoten aan de hand van dat bouwpakket. Iets in de zin van, "koop je pakket en doe mee met onze baan".
Een foldertje erbij doen om gegevens uit te kunnen wisselen, volledig vrijblijvend, zodat mensen het pakket kunnen kopen en nadien nog kunnen beslissen wat ze doen.

Het is maar een idee.

Hoeveel kost zo'n bouwpakket eigenlijk? Ik denk niet dat dat hier al ergens vermeld geweest is.
Mvg, Jurgen
De trein, da's altijd een beetje wachten.
Fietssporen, fietsen over oude sporen.

mnieuwlaet

NIET PANIKEREN
Ik ben onlangs met een viertal gelijkgestemde zielen ook ingestapt in de forumbaan (we noemen onszelf de NmV = Naamloze ModelspoorVrienden). We gebruiken dezelde maten als op het forum maar hebben een tweede spoor toegevoegd vooraan de module.
Klaar zal het niet zijn tegen oktober maar misschien kunnen we nu al een handje helpen in de bediening zodat iedereen de kans krijgt om de expo te bestuderen [;)]


Havoc

Iets waar ik later aan gedacht heb is dat er ook misschien wat concurrentie is met de mini-baantjes wedstrijd. Ander probleem kan liggen aan het feit dat er maar eens per jaar iets mee gedaan wordt. Sta je daar de rest van het jaar met een bak.

citaat:
Klaar zal het niet zijn tegen oktober maar misschien kunnen we nu al een handje helpen in de bediening zodat iedereen de kans krijgt om de expo te bestuderen


Dat lijkt me ook een probleem: men wil er niet mee buiten komen als ze niet "af" is. Ik vrees dat er hier en daar nog wel modules staan die begonnen zijn, niet op tijd af voor de beurs, dan maar weer opzij gezet en aan een ander project verder. Komt de beurs eraan, toch maar verder doen, weer niet klaar. Enz...
Met vakantie voor onbepaalde duur.

doomslu

citaat:
Geplaatst door mnieuwlaet

NIET PANIKEREN
Ik ben onlangs met een viertal gelijkgestemde zielen ook ingestapt in de forumbaan (we noemen onszelf de NmV = Naamloze ModelspoorVrienden). We gebruiken dezelde maten als op het forum maar hebben een tweede spoor toegevoegd vooraan de module.
Klaar zal het niet zijn tegen oktober maar misschien kunnen we nu al een handje helpen in de bediening zodat iedereen de kans krijgt om de expo te bestuderen [;)]



Welkom! [:)]

Ik zou zelfs voorstellen om minstens ??n van jullie modules in opbouw tentoon te stellen. Wie weet kunnen we hier iets mee voor de toekomst? Het moet toch niet zo moeilijk zijn om een overgang te bouwen tussen enkel- en dubbelspoor?
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

doomslu

@johan: twee maal gelijk heb... [;)]
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

mnieuwlaet

het is voorzien dat het binnenste spoor op dezelfde plaats uitkomt met de gewone modules zodat er altijd kan gekoppeld worden!
Ik zou een wissel voorzien en een rood vlagje op het doodlopende spoor [;)]

We doen ons best om zelfs met half afgewerkte module deel te nemen!

conducteur

Ik denk niet zozeer dat er nood is aan extra dubbelsporige modules, maar aan modules waar speelmogelijkheden zijn, een station, een locloods, een goederenoverslagplaats(goederenloods of koer), een fabrieksaansluiting, een ...

Dan kun je echte dienstregelingen gaan afwikkelen en creer je spelelement, wat toch zeer belangrijk is, zeker als je op een tentoonstelling een paar uur na elkaar treinen moet laten rijden.


Ik ben zelf van mening, dat dubbelspoor niet echt zo'n goede keuze is voor dat type treinbaan. Met enkelspoor kun je welliswaar minder treinen laten rijden tegelijk, maar dat geeft speelmogelijkheden. Als twee treinen in tegenovergestelde richting rijden moet je die elkaar laten voorbijsteken ergens op een halteplaats. (Je moet trein 1 stilzetten, wachten op de andere, weer vertrekken, en zo ben je bezig met de baan te bedienen)

Bij dubbelspoor heb je dat niet, daar kunnen treinen elkaar passeren elk op hun eigen spoor.
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

ToThePoint

Wel ik had 2 jaar geleden ook het idee van een bak te maken.
Het is er niet van gekomen omdat ik met die bak niet weg kan buiten de tentoonstellingen. Ook niet op de zolder.
En moest er ooit een komen was mijn idee om inderdaad een industrieaansluiting of station of iets anders te maken dan enkel een spoor dat van links naar rechts gaat of andersom als u dat wenst.
Heb met belangstelling gekeken naar de verschillende bakken. Ook met de bedieners getettert, nu ja getettert. Het was meer een gesloten gezelschap die het alleenheerschappij opeiste, geen plaats voor buitenstaanders.
Kzou ook wel eens graag spelen met de trein op de modulebaan. Vooral als het een van de eigen loc's is met bijbehorende wagons en/of rijtuigen.
Een hamvraag, dienen bedieners cq modulebaan deelnemers ook inkom te betalen ?
Ben dat weekend thuis (werk anders enkel weekends, maar DAN ga ik NIET werken op zaterdag en zondag) dus kan eventueel ook bedienen h? op zondag misschien. Zaterdag zal shoppen zijn vrees ik.
Als u kijkt zoals u altijd keek zal u steeds zien wat u altijd zag. "BOEDDHA"
Now you're just somebody that I used to know "GOTYE"
Spoor HO, HOe, N, Z, digitaal, EP: I, II, III, IV, V, VI

doomslu

citaat:
Geplaatst door ToThePoint

... Het was meer een gesloten gezelschap die het alleenheerschappij opeiste, geen plaats voor buitenstaanders.
...
Hebben we het hier over hetzelfde project?
Onze aanwezigheid tijdens de twee laatste expo's plus in Genk 2011 was vooral bedoeld om "zieltjes" te winnen...
Ik ben er dus nogal zeker van dat we net een open gemeenschap zijn, waar bovendien iedereen - binnen zijn eigen module - totale vrijheid krijgt. Als dat niet "open" is. [:D]

@Rian: op een expo is er te weinig tijd om echt te gaan spelen. Je moet al verdomd oplettend zijn om twee treinen te laten rijden in dezelfde richting. De modules zijn niet uitgerust met ??n of ander bloksysteem. Dit lijkt me ook technisch te moeilijk.
Persoonlijk ben ik wel gewonnen voor het dubbelspoor, net om de beweging van treinen te vergroten.
Het publiek wil gewoon treinen zien rijden, daar zijn we na 3 optredens nu wel zeker van. [;)]
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

Binco

citaat:
Geplaatst door doomslu

Het publiek wil gewoon treinen zien rijden, daar zijn we na 3 optredens nu wel zeker van. [;)]



Uit ondervinding geef ik Luc gelijk hoor,
Van die ingewikkelde rangeerbewegingen etc zijn niet meteen dingen waar de mensen voor blijven staan.
Deels ook omdat ze niet weten wat je precies aan het den bent denk ik!
Als je een trein aan het samenstellen bent die jij al in je hoofd hebt dan weet de rest dat niet!
Als er treinen voorbij rijden is dat aangenamer voor de toeschouwers, minder voor de 'machinist'.
In dat opzicht is dubbelspoor dan wel een oplossing ...

[:)][;)]