Nieuws:

Nu in MSM 244 PRAKTIJK: Een kasteeltje uit Forex * Een diorama uit de mouw schudden: een tutorial door Evan Daes

Hoofdmenu

Eerste Baanplan

Gestart door Sha., 30 december 2011, 20:46:05 PM

Sha.

Hallo iedereen, omdat ik binnenkort men eerste baan ga maken heb ik eens mijn baanplan getekend, ik hoop op jullie mening. :)

IMGhttp://i663.photobucket.com/albums/uu351/nightshift_CMB/Modelbouw/Baanplan1.png/IMG

Binco

Het ovaaltje, ...[:o)]

Persoonlijk denk ik dat je dat snel beu gaat zijn,
Toertjes rijden gaat snel vervelen,
Met de wissels kan je ook wat rangeren maar dan zit je altijd op je hoofdbaan,
Ik zou dit zeker niet weggooien maar probeer er misschien nog is eentje te maken, waarbij je van punt A naar Punt B rijdt en daar op het einde wat kan rangeren.

Of een "Hondebeen"
Dat is een baanplan waarbij je maar een halve ovaal ziet, en waar je dus niet het idee hebt dat je rondjes rijdt. Centraal staat daar dan het paradevak, waar je je treinen mooi voorbij kan zien komen.En als je wil kan je er ook nog een rangeerstuk in steken, maar los van je hoofdbaan, op een zijspoor(tje)


Het is een hele boterham, er gaan er zeker nog zijn die je verder kunnen helpen.
Alles hangt natuurlijk ook af van wat je zelf wilt, [;)]

[:)][;)]

Michiel

Hallo Sha,

Met de ruimte dat je ter beschikking hebt, en de schaal dat je hebt gekozen (H0?), zou ik enkelsporig gaan. Laat je inspireren door een grootspoorthema naar eigen voorkeur op het vlak van de nijverheid/exploitatie/tijdperk en probeer er de essentie van te verwerken in je baanplan. Zorg dat je treintjes een doel hebben om te rijden. Dan krijgt het rondjes-rijden een andere dimensie.

Vertrek van het thema, dan krijg je vanzelf een heel ander baanplan. En thema's zijn er met hopen, van de klassieke thema's als houtverwerking en containeroverslag tot heel exotische als  de historische kabelbaan van de helling van Ans (Luik) of de veerpont Oostende-Dover met de op- en afrollen van post- en luxetreinen. Kies een nijverheid of bedrijvigheid dat je persoonlijk boeit. Je zal merken dat een baanplan dan vanzelf komt.

Succes,

groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Sha.

Binco, boven de linkse bocht zal ik een plank zetten waar ik dan een stad zal maken, daardoor zul je de linkse bocht niet zien en dus het gevoel van een ovaal minder hebben. Ik denk dat je dit bedoelt met een hondebeen toch? Zou je anders wat meer uitleg willen geven, ik ben een beginner in deze hobby [:I]

Michiel het is H0, marklin c-rail. Eigenlijk heb ik wel een thema en dat is  een containerterminal omdat ik toch al aardig wat containerwagens heb, ook zou ook op de onderste rechtse sporen een klein kopstation maken.

Bedankt voor jullie tips laat ze komen [:D]

Binco

Ik heb even snel wat getekend, (een voorbeeld van een enkelsporig Hondebeen is DIT)

Dit is ongeveer een voorbeeld van zo'n (dubbelsporig)"Hondebeen" waarbij het grijze niet zichtbaar is (kan je daar bv. nog een schaduwstation in steken om je treinen op te stellen.
Het is duidelijk dat dit een paradebaan is, waar je je treinen mooi door een landschap ziet glijden, er is niet zoveel spel mogelijkheid, maar als de scenery Top is, dan is dit prachtig om naar te kijken!
Ook altijd zien dat je sporen niet recht - recht liggen, het mag een beetje golven, samen met de natuur.



Als we dan jouw plan een beetje samenvoegen krijgen we dit.
Ik heb er nog een soort kanaal in gestoken, kan je eventueel over laden van boot naar trein in een terminal. [8D]
Het uitloopspoor is ook iets meer strategisch geplaatst, zo hoef je niet altijd op je hoofdbaan te zitten.


Natuurlijk moet dit allemaal gezien worden in de beschikbare oppervlakte,
Ik hoop dat ik je een beetje heb kunnen helpen [;)]

[:)][;)]

Gerolf

Dit is een (gevouwen) hondebeen:

Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

pieter

Hallo Sha,
Als ik jou was zou ik eerst en vooral de railbogen 24130 niet gebruiken.
Zeker niet als je lange container wagens hebt.
Die lopen zeer onnatuurlijk door deze bogen, ook als je lange passagiers stellen hebt.
de 24130 is een rail die in heel veel startsets wordt geleverd.
Maar feitelijk waardeloos is op een baan en zeker in het zicht.
Ik zelf rijd alleen met nederlands materieel en de modellen DE1 en DE2 van Artitec

lopen heel vaak uit de baan waar 24130 gebezigd worden.
De wielbasis van de truck's is te groot.
Ik heb deze baandelen zelfs in koploper moeten uitsluiten voor deze modellen.

Op mijn nieuwe baan gebruik ik de 24130 dan ook niet meer.
Mijn kleinste boog is 24230 en de standaardboog is 24330.
Daar heb je wel veel ruimte voor nodig, dat realiseer ik me.
grt P.

Ludwig

Dag Shan misschien heb je hier wat aan? http://www.marklin.nl/support/support-pdfs/602653Baanontwerpen_Marklin_C-rail.pdf

Of beter nog, ga eens langs een club om wat advies op te doen, of misschien iemand in de buurt waar je woont die je kan verder helpen.
Op die manier ben ik aan een aanvaarbaar plan geraakt.[;)]
Groeten
Ludwig

3 rail k rails, Ecos 2

Sha.

Bedankt allemaal [8D]

Binco, zeer bedankt. Ik kan jouw plan niet exact uitvoeren omdat ik daar de ruimte niet voor heb maar ik heb zeker wat van je ide?en gebruikt in mijn tweede ontwerp [:D]

Gerolf, bedankt.

Pieter, Ja dat is een goed punt maar eigenlijk heb ik veel te weinig plaats op mijn baan om een nog grotere radius te nemen. Als ik dan met een treinstel rij, kan ik toch gewoon op de R2 rijden zonder problemen? Ik snap wel wat je bedoeld en ik vind het een goed idee maar de ruimte ontbreekt ervoor [B)]

Ludwig, Het is Sha btw [:p] ja dat boekje heb ik hier liggen.Toch bedankt [8D]


Zo met al jullie tips heb ik dan dit in elkaar gestoken. Op het zwart komt een stad op een soort van dijk.



Laat maar weten wat je er van vind. [:D]

PeterC

Sha, als je baan met de achterkant tegen een muur komt, is die 150 cm toch enorm breed (spreek van ondervinding: 130 cm is al niet 'handelbaar').  Tenzij je 'uitschuifbare' armen hebt [;)].
Groetjes, Peter


Sha.

PeterC bedankt voor je reactie, maar dit wordt geen probleem, enkel de linkse kant en de achterste kant komen tegen de muur. De tafel is een soort van U vorm waardoor ik er aan kan, want waar het gat is, is de tafel maar 1M. [:)]