Treinbaan anno 1950-1971

Gestart door conducteur, 30 december 2011, 10:00:43 AM

conducteur

Vandaag (gisteren eigenlijk al) eindelijk begonnen aan iets waar ik al enkele jaren geleden al aan wou beginnen. Een vaste treinbaan in mijn kamer. De treinbaan heeft de vorm van een L, waarvan de langste zijden 3 en 2 meter zijn, en een diepte van 1m. Er is nog niet erg veel gebeurt, maar toch:

Elk begin is... klein. Vandaag de 9 balken van 90cm gezaagd voor het raamwerk uit 27*68mm geschaafd vuren. Die zullen het ganse gewicht van de treinbaan dragen. De onderlinge afstand tussen de latten bedraagt 50 cm, zoals ze nu tijdelijk op de grond liggen, om een idee te krijgen hoe het er zal uitzien.

imghttp://www.treinbaanrian.be/html/IMG_0105.JPG/img
Het hele verslag kun je ook volgen op www.treinbaanrian.be en dan klikken op 'bouw'.


.
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

conducteur

Zoals je kunt zien op voorgaande foto zal het korte been van de 'L' onder mijn hoogslaper komen. Voor een goede bereikbaarheid van alles moeten we dus zo laag mogelijk beginnen met bouwen.

De kruiphoogte tussen de vloer en de houten plaat die boven op de latten zal komen bedraagt slechts 40cm. Onder de latten dus slechts 33,3 cm kruiphoogte. Dat is echt wel het absolute minimum.
Als gevolg daarvan zullen we ervoor moeten zorgen dat het geheel zo stabiel mogelijk staat op zo weinig ogelijk poten, om een maximale bereikbaarheid van alles te cre?ren. Ik ben er nog niet helemaal uit hoe je aan zoiets moet beginnen...
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

Klaas Zondervan

Het lijkt me handiger om de spoorbaan in modules te bouwen. B.v. het lange been van de L in twee secties van 1,5 meter en dan het korte been in 1 sectie.
Als je er dan onder moet zijn zet je zo'n sectie achterover, kan je er makkelijk bij.

Kruipen in een ruimte van 33 cm gaat misschien nog wel, maar dan ook nog iets monteren zal echt niet lukken.

Gerolf

citaat:
Geplaatst door conducteur
Onder de latten dus slechts 33,3 cm kruiphoogte.
Dat is wel h??l weinig ruimte om te bekabelen [:0]
De baan bekijken, doe je dat dan hurkend op de vloer, of toch steeds in een extreem vogelperspectief?
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

conducteur

Het is de bedoeling om de baan te besturen vanop een lage stoel of krukje, en dan zal de treinbaan ongeveer op ooghoogte komen te staan.
Bekabeling mag geen probleem zijn, het moet zeker mogelijk zijn om 95% van alle kabels/verbindingen te maken zonder onder de baan te kruipen. Hoe we dat zullen doen zul je wel zien... En met 40cm tussen de latten mag dat zeker geen probleem zijn voor die 5%.
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

conducteur

Het kader staat recht:

en steunt op 8 van deze dingen van 68x44x400:


Wel al verschoten dat er ondertussen 20m hout verzaagd is om de huidige tussenstand te realiseren.

Nog een vraagje: zou er een waardige (goedkopere) vervanger voor multiplex bestaan? OSB?
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

Paulogic

Rian, dit komt goed, laag maar goed [;)]

OSB platen zou ik niet nemen. Die wegen veel te zwaar.
Als je een goed 'verluchte' kamer hebt met weinig schommelingen
in temperatuur en vochtigheid zou ik voor mdf gaan van 8 mm.
Anders voor multiplex van 8 of 6 als je het regelmatig ondersteund.

Er bestaat ook mdf exterior (voor buitengebruik) en dit is ongevoelig
voor vocht. Ik heb hier een stuk liggen en al ondergedompeld,
laten drogen, verzaagd en ondergedompeld ... het is heel sterk maar
heel zwaar materiaal. De prijs durf ik zelfs niet te vermelden ...[:)]
mvg,
Paul(ogic)

conducteur

Stukje bij beetje groeit de baan. Ik heb, na vele pogingen om rechthoekige gaten te maken voor de motoren, het opgegeven. Sinds deze middag maak ik de gaten voor de peco motoren met een gatzaag. Sindsdien is gaten maken voor de aandrijving kinderspel. De houten platen zijn tot nu toe restjes/onderdelen van het vorige minibaantje, en andere dingen.
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum