SNCB 59er

Gestart door n/a, 09 november 2005, 22:50:03 PM

n/a

Hoi medespoorders,

Ik ben in het bezit gekomen van een bruine SNCB 5920 stoomloc. Wat voor rijtuigen stonden er achter zo'n loc? En zijn er misschien foto's van deze loc in het groot ??

matti


Deze locs type 59 zijn oorspronkelijk van de Bei?rse spoorwegen afkomstig en kwamen als herstelbetaling na WO I naar Belgi? . De , toen nog, Etat Belge ontving 3 van deze mooie bei?rse S3/6 locs . Tijdens hun diensten in belgi? (die trouwens zeer beperkt waren) bleven ze met hun oorspronkeleijke schildering en nummers rondrijden . Ze sleepten ondermeer toeristentreinen tussen Brussel en Oostende . De etat Belge hield ze tot rond 1925 in dienst of als reserve . De Bruine markl?nlok 5920 is eigenlijk een uitvoering zoals de locs er zouden hebben uitgezien indien ze lang genoeg in dienst waren gebleven om hun geplande hernummering en herschildering te halen . Of er belgische rijtuigen uit die periode in model bestaan weet ik niet, maar met enkele CIWL rijtuigen aan de haak zal deze lok niet misstaan .

      [8]

n/a

Dank je voor de uitleg! Kan ik ook wel stoppen me het zoeken van foto's [:D] Nu op jacht naar de rijtuigen!