Nieuws:

Nu in MSM 244 REPORTAGE: De Nederlandse Modelspoordagen * A4 Dioramawedstrijd * Virtuele Messe 2024

Hoofdmenu

stoomlocomotieven

Gestart door n/a, 09 november 2005, 20:59:28 PM

n/a

Jan,
Waarom de Duitse firma's geen correcte Belgische stomers uitbrengen, maar steeds juist Duitse locs in het groen met een Belgisch nummer in een ovaal, is door het feit dat de Belgische markt te klein is.
De doorsnee Belgische modelbouwer is niet zo geinteresseerd in stoomlocomotieven, alleen wat ze zien rijden krijgt de voorkeur.
Hopelijk komt daar ooit verandering in, alhoewel ik dit betwijfel. Een correcte stomer uitbrengen vereist nieuwe matrijzen en dat kost veel geld. Zelf een kleinserie produktie kost veel geld, je moet rekenen dat je voor elk onderdeel een matrijs nodig hebt. Het zijn wel geen gefreesde matrijzen in metaal, maar rubber gevulkaniseerde mallen en die kost ook geld.  Het maken van onderdelen gegoten of ge?tst, daar gaat veel tijd en dus ook veel geld inzitten. Voor een markt als Belgi? is het moeilijk het hoofd boven water te houden. Om iets te verdienen moet je het niet doen, enkel omdat je iets wil, dat niet uit massa produktie komt. Daarom noemen ze ons treinen gekken denk ik.
Groetjes,
Paul.

D_Loc

Hallo Jan,
Ik heb mijn reacties ook aangepast dus wat mij betreft is er weer rust in de tent [;)].
Filmpjes - Foto's ***(Model)spoor is FuN!!!***
Dirk

janjozef

paul dat bedoel ik juist, Ik begrijp dat het heel wat kost om de duitse stomers perfect als belgisch weer te geven en zoals nu zijn ze aanvaardbaar, temeer daar in belgie van hetzelfde type er geen twee identiek dezelfde rondreden. Van sommige types weet men zelfs niet eens meer hoeveel er waren laat staan hoe ze er allemaal uitzagen BV het type 53 maar een aantal duitse herstelbetalingslocomotieven die in de duitse versie gemaakt zijn worden niet op de markt gebracht in de (ongeveer) belgische versie.

Jan
Jan Provinciael lid van MTD treinenclub vzw
Omer Van Ommerplein 15 2650 Edegem
Modelspoor 2021 23 en 24 oktober 2021
Hangar 27 Parklaan 161 - 2650 Edegem

n/a

Jan,
Dat er geen bijna Belgische stomers ( zoals jij ze noemt ) op de markt komt is volgens mij niet alleen te wijten aan de fabrikanten. Die willen wel maar vragen aan de invoerders of die mee investeren in dat model. En daar wringt het schoentje, de invoerders investeren niet in Belgische modellen. Investeren kost geld met het risico dat het niet terugvloeit. Nu bestaande modellen invoeren ( moeten we wel nog spreken  in de EEG van invoerders? Het zijn eerder agenten die de verschillende merken vertegenwoordigen, omdat de verschillende merken het zo willen behouden )kost niets en de winst is verzekerd. Want ze hebben maar in stock hetgeen ze onmiddellijk afzetten. En als er een nabestelling binnenkomt, moeten zij die ook doorgeven aan de fabrikanten en wachten tot alles terug wordt opgstuurd.
Deprest deed daar nog moeite voor ( investeren in Belgische modellen ), daarom dat hij het soms moeilijk had, maar je ziet hij wordt gewoon aan de deur gezet en wordt vervangen door een Nederlander.
Wat gaat er nog allemaal gebeuren, in de treinen business heeft iedereen het op het moment moeilijk.

rgp

Dag,

Wat ik hier lees, is voor een deel wandelgangengeklets: oa dat van die markt dat te klein is en dat van Deprest.  De waarheid is soms wel even anders.

Roland

Mr-tsjoektsjoek

citaat:
Geplaatst door messing

En dit is een type 60. Basisloc Trix BR 17.
Is in voorbereiding, maar toch reeds een foto ervan.



Hallo,

Ik heb mij een BR 17 van M?rklin aangeschaft.  Met de ombouw ben ik evenwel nog niet begonnen.  De afgebeelde tender die van fabriekswege wordt meegeleverd situeert zich in (Belgisch) tijdperk II.  In 'Vapeur en Belgique' van Phil Dambly staat hij afgebeeld in tijdperk III met een tender van het type 64.

Mijn vraag is nu : heeft de Br 17 (type 60-62) gereden met een tender type 38 (zoals het basismodel) na wereldoorlog II ?
Ik heb reeds overwogen om een tender van het type 64 bij te bestellen.  In zoverre dat de inbouw van de elektronica haalbaar is ?

Groeten Mr tsjoektsjoek.