stoomlocomotieven

Gestart door n/a, 09 november 2005, 20:59:28 PM


matti


Lelijke loc, prachtig model . Smaken verschillen, he Paul . Als ik mij niet vergis staat er zo nog een in Leuven, maar dan wel zwaar verbouwd tijdens zijn dienstperiode bij Monceau Fontaine .

[8]

janjozef

maar het blijft als stoomloc toch een heel pak meer hebben dan een diesel of een e-loc.

Jan
Jan Provinciael lid van MTD treinenclub vzw
Omer Van Ommerplein 15 2650 Edegem
Modelspoor 2021 23 en 24 oktober 2021
Hangar 27 Parklaan 161 - 2650 Edegem

n/a

Smaken verschillen h? Matti.
Nu mooi vind ik stoomlocs ook niet , maar ze stralen wel kracht uit. Een eloc of een diesel is toch maar een koekendoos op wielen in zekere zin en die stralen helemaal niets uit. Dus vind ik ( maar dat is persoonlijk )stoomlocs wel iets hebben. Ik heb de stoomperiode nog goed gekend. En meerijden met een trein getrokken door een stoomloc was in mijn jeugd iets bijzonder en spannend. Toen uiteindelijk de stelletjes en de elocs en diesels kwamen was het rijden zoals in een tram. De nostalgie en het avontuurlijke was eraf. Dus geef mij maar een stoomloc, het was prettig en van ver hoorde en rook men een stoomloc. Zeker als hij kracht moest zetten, het was prachtig een stoomloc te horen als de wielen doorslipte. Wat heeft het geluid van een eloc nog te bieden. Diesel geluid is ook niets en die stinken dan nog mazout.Maar zoals ik zei smaken verschillen en elke mening dient gerespecteerd.
Groetjes,
Paul.

janjozef

Inderdaad, vorig jaar was ik in York voor 200 spoorwegen in Engeland en dan de zoete geur van een 20tal dampende stomers toch iets heel anders dan e-locs of diesels

Jan
Jan Provinciael lid van MTD treinenclub vzw
Omer Van Ommerplein 15 2650 Edegem
Modelspoor 2021 23 en 24 oktober 2021
Hangar 27 Parklaan 161 - 2650 Edegem

D_Loc

Een diesel kan ook behoorlijk stomen, zie foto [:D]
De foto is gemaakt tijdens het afscheid van de Wegmann rijtuigen in Luxemburg afgelopen zondag.
<foto verwijderd>
Filmpjes - Foto's ***(Model)spoor is FuN!!!***
Dirk

janjozef

als ge dat stomen noemt dat is waterdamp en geen stoom, het is reukloze en karakterloze witte waterdamp.[;)]

Jan
Jan Provinciael lid van MTD treinenclub vzw
Omer Van Ommerplein 15 2650 Edegem
Modelspoor 2021 23 en 24 oktober 2021
Hangar 27 Parklaan 161 - 2650 Edegem

D_Loc

Dag Jan,

Ok, deze stoom dreef niet de lokomotief aan en de specifieke geur ontbreekt inderdaad. Maar het blijft stoom.
Maar ik zal de foto weer weghalen want eigenlijk hoor die hier niet thuis.
Filmpjes - Foto's ***(Model)spoor is FuN!!!***
Dirk

n/a

Hello D_loc,
Het is toch een andere stoom en hij riekt anders. Maar sommoige locs kunnen niet buiten stoom voor de verwarming van de rijtuigen h?.
Groetjes,
Paul.

D_Loc

Hallo Paul,
Ik had de foto eigenlijk als grap neergezet omdat er overal stoom vandaan kwam.
Dit was vermoedelijk zelfs de laatste trein die met stoomverwarming heeft gereden binnen de Benelux. Er is dus weer een tijdperk afgesloten.
Filmpjes - Foto's ***(Model)spoor is FuN!!!***
Dirk

n/a

Hier nog een stoomloc. Een gesuperde Liliput type 26.
Dit model werd gerealiseerd met de onderdelen van pb Messing Modelbouw.


n/a

En dit is een type 60. Basisloc Trix BR 17.
Is in voorbereiding, maar toch reeds een foto ervan.

n/a

En voor het verschil te tonen met een type 60, hier een type 64, een gesuperd Fleischmann model.

n/a

En om de familie van de locomotieven 6XXXXX te vervolledigen , hier twee foto's van een type 66. Deze kan in 2 verschillende versies gebouwd worden. Het is eveneens een gesuperd en omgebouwd Fleischmann model.


janjozef

D-loc ik heb mijn vorige reactie wat aangepast en over botte reacties lees de reactie van jezelf

Paul prachtige stukjes van een reeks van de mooiste belgiche stomers. Ik begrijp niet waarom de grote fabrikanten deze belgische versies van duitse stomers zo weinig uitbrengen.

Jan
Jan Provinciael lid van MTD treinenclub vzw
Omer Van Ommerplein 15 2650 Edegem
Modelspoor 2021 23 en 24 oktober 2021
Hangar 27 Parklaan 161 - 2650 Edegem