Nieuws:

Modelspoormagazine, 100% modelspoor

Hoofdmenu

TIP! Draden aan rails solderen.

Gestart door Michiel, 26 december 2011, 19:07:06 PM

Michiel

Voor velen is dit de evidentie zelve, maar misschien dat deze tip sommigen toch kan helpen met het solderen van draadjes aan rails. Nu ik toch bezig ben met mijn baan, kan ik het hier ook even plaatsen. Ik gebruik hier schaal N Peco code 55 sporen, maar het principe is geldig voor alle railsysteemen zonder aangegoten ballast. Voor bijvoorbeeld Fleischmann Piccolo en Kato gaat deze tip niet op. Er is natuurlijk niet EEN methode, maar wat hieronder beschreven is, is hoe ik het tegenwoordig doe.

1) De eerste stap is natuurlijk bepalen waar er draden aan de sporen gesoldeerd dienen te worden. Teken deze positie af, zowel op de rails als op de ondergrond. Boor een klein gaatje (2 - 3mm diameter) door de bodemplaat daar waar de draden naar beneden gestoken worden.

imghttp://i862.photobucket.com/albums/ab181/Modelspoor/Varia/IMG_1752.jpg/img
2) Aan de onderkant van de rails, daar waar de draad aan de rails bevestigd gaat worden, wordt een klein stukje plastiek onder de spoorstaaf tussen 2 bielsen weggesneden. In deze opening merken we duidelijk het blanke metaal van de spoorstaaf.

imghttp://i862.photobucket.com/albums/ab181/Modelspoor/Varia/IMG_1754.jpg/img
3) Voorsoldeer de spoorstaaf in deze openingen tussen de bielzen, en ook de draden die eraan gesoldeerd gaan worden. De draden mogen vrij dun en kort zijn. Ik gebruik 0,15mm? draadjes van 4cm lang, voldoende lang voor het doorvoeren onder de baan.

imghttp://i862.photobucket.com/albums/ab181/Modelspoor/Varia/IMG_1755.jpg/img
4) Soldeer de draden aan de rails.

imghttp://i862.photobucket.com/albums/ab181/Modelspoor/Varia/IMG_1756.jpg/img
5) voer de draden door de gaten in de bodemplaat, en laat het spoorsegment zakken terwijl het in de raillassen van de naastliggende sporen wordt geschoven.

imghttp://i862.photobucket.com/albums/ab181/Modelspoor/Varia/IMG_1757.jpg/img
6) De soldeerpunten liggen nu haast onzichtbaar langs de onderkant. Met een laagje ballast erover ziet men helemaal niets meer van deze draden.

Alle opmerkingen zijn natuurlijk welkom. Of beschrijf een alternatief systeem!
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Gerolf

Dit vind ik ook de beste methode. Indien je de dwarsliggers tijdelijk wat uit de weg kan schuiven, vermijd je het smelten ervan.
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

conducteur

Op die manier de schaal 0 baan bekabeld in de treinclub...
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

Steam.N

Lijkt me inderdaad de beste methode.
Wat ik wel doe:
- v??r ik de draadjes aan de sporen soldeer, soldeer ik de andere uiteindes aan een print-connectortje.
- ik haal langs onder de draadjes door de bodemplaat, en soldeer d?n de draadjes aan de sporen.
Dit maakt het een stuk gemakkelijker, om achteraf de draadjes onderaan de tafel te verbinden, zonder in vier gevouwen onder de tafel te moeten solderen.
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

ysbeer

Ik zou de rails niet zo direct op de plank leggen maar er 4 of 5 mm kurk of rubber onderdoen.
Dat is wat natuurgetrouwer.
De draadjes zou ik van blank 0.14 maken en ze dan niet onder de rails maar naast het kurkbed door de plank voeren.
Door de ballast is dat onzichtbaar.
Stuk simpeler dan exact onde rails boren (door de kurk)
wim

Michiel

Hoi Wim,

De rails ligt hier, zoals je kan zien op de foto, op een laag kurk van inderdaad 4mm dik. [;)] De gaatjes zijn niet onder de rails geboord, maar naast de rails, net tussen 2 bielzen. Dat maak het boren erg gemakkelijk. Blanke draad is een mogelijkheid, maar in dit geval zie ik geen voor- of nadeel tov een gewone ge?soleerde daad. Beide lijken me prima bruikbaar want volledig onzichtbaar nadat de ballast erop ligt.

De rede waarom ik hier geen opgehoogd ballastbed gebruik, is omdat ik hier een emplacement van rond de jaren 1920 uitbeeldt. Toen werden de bielzen volledig ondergestopt, en afgedekt met een laag fijn scherp zand dat na jaren meer op kale grond begon te lijken. Enkel de sporenstaken boven deze laag uit.
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

ysbeer

citaat:
Geplaatst door Michiel

Hoi Wim,

De rails ligt hier, zoals je kan zien op de foto, op een laag kurk van inderdaad 4mm dik. [;)] De gaatjes zijn niet onder de rails geboord, maar naast de rails, net tussen 2 bielzen. Dat maak het boren erg gemakkelijk. Blanke draad is een mogelijkheid, maar in dit geval zie ik geen voor- of nadeel tov een gewone ge?soleerde daad. Beide lijken me prima bruikbaar want volledig onzichtbaar nadat de ballast erop ligt.

De rede waarom ik hier geen opgehoogd ballastbed gebruik, is omdat ik hier een emplacement van rond de jaren 1920 uitbeeldt. Toen werden de bielzen volledig ondergestopt, en afgedekt met een laag fijn scherp zand dat na jaren meer op kale grond begon te lijken. Enkel de sporenstaken boven deze laag uit.



Helemaal mee eens.

wim

Peter

Ik doe het ietsje anders. Ik lege eerst de rails los op de kurk en teken de plaats af waarde gaatjes onder de rail moeten komen. Daarna plooi ik de draad een klein winkelhaakje (1 ? 1,5 mm) en soldeeer dit op voorhand in de langsrichting aan de rail vast. Daarna de draad in de gaatjes steken, rail laten zakken en vastlijmen, en de draad is onzichtbaar, zelfs zonder ballast.
Met vriendelijke groeten
Peter