Diorama 1

Gestart door Michael, 24 december 2011, 12:58:39 PM

Michael

De titel diorama 1 heb ik gekozen omdat ik totaal geen idee heb wat dit allemaal voor gevolgen gaat hebben.
Op 17 september en 29 oktober twee geweldig workshops gevolgd van Evan, veel notities gemaakt en foto's.
Voor scenery bouw had ik nog helemaal niks in huis, dus eerst op zoek naar de nodige spullen.
Dit diorama ben ik aan het maken om de technieken die Evan liet zien eens uit te proberen. De bedoeling is om eenvoudig te beginnen, een heuvelwand met aan de voet hiervan een greppel, dan naar voor toe een landweggetje, de spoorlijn, talud naar een lager gelegen deel, daar komt een slootje met daar voor nog een stukje grasveld.
Begin november ben ik begonnen met het diorama echter door gebrek aan materiaal heeft het allemaal wat langer geduurd dan mij lief was.
Inmiddels heb ik nagenoeg alle benodigde materiaal binnen en ben ik van start gegaan.
Niet met het tempo van Evan want daar heb ik de tijd niet voor, maar af en toe eens een uurtje geeft toch wel resultaat.
Eerst een schetsje van wat de bedoeling is.

imghttps://lh5.googleusercontent.com/-XBlZmIT2U94/TvW4Y40sYuI/AAAAAAAAE3c/TfpCv4NvWPM/s912/plan.jpg/img

De basis.
imghttps://lh5.googleusercontent.com/-wC5GUhrBp_A/TrJoxYi5TZI/AAAAAAAAEkA/oYUmXKLgQbg/s800/IMG_9285.JPG/img

Een dagje verder en een heleboel sate prikkers

imghttps://lh4.googleusercontent.com/-1LKS88g7_gA/TrJo176GXxI/AAAAAAAAEkk/M2ZLPk8cBlA/s800/IMG_9289.JPG/img

Nadat alles gelijmd was de boel een beetje aangesmeerd met rood band en alvast de spoorlijn gelegd.

imghttps://lh6.googleusercontent.com/-YMN96EVtXq4/TrRNdh233dI/AAAAAAAAEnA/ST4Ohv_nuKI/s800/IMG_9296.JPG/img

Druk in de weer om gipsverband aan te brengen

imghttps://lh6.googleusercontent.com/-Idc8tXhp4LU/TrRNcifDVDI/AAAAAAAAEmw/sgreUDFeves/s800/IMG_9298.JPG/img

Het eindresultaat met het gipsverband.
imghttps://lh4.googleusercontent.com/-9bF0Bh0KAeU/TrRNvHffBpI/AAAAAAAAEoA/jTLdiZJpv7E/s800/IMG_9304.JPG/img

Na de kerstdagen volgen er meer foto's
Mvg,
Michaël

DCC, Lissy,Lijn154

Steam.N

#1
Succes, Michael!
Dat gipsverband: het lijkt op de fotos alsof je dat er allemaal eerst droog op gezet hebt, alvorens het nat te maken en aan te strijken.
Is dat zo, of is het gezichtsbedrog?
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Michael

#2
Jean dat lijkt alleen maar zo, ik heb het gipsverband eerst op maat gesneden, en dan kon ik daarna gewoon achter mekaar doorgaan, even door het waterbakje halen, op z'n plaats zetten en even aansmeren.
Mvg,
Michaël

DCC, Lissy,Lijn154

ERVIN

#3
Ja die indruk had ik ook Jean , maar niet dus , Micha?l ik ben reuze benieuwd hoor.[;)]

Michael

#4
Nog wat foto's, rotsblokken gemaakt met gips.



Rotsblokken ingebouwd en de rotswand achter met sculptamold gemaakt.



Nog wat details van de achterwand


Voorlopig even tot zover maandag vervolg.
Hoewel dit allemaal nieuw is voor mij, erg leuk om te doen, dat smaakt naar meer.
Mvg,
Michaël

DCC, Lissy,Lijn154

Michael

#5
Nog even verder gewerkt met sculptamold, de talud naar beneden is nu ook voorzien van rotsen.


Nog weinig van te zien maar het eerste kleurtje opgebracht (umber)



Na het inwassen met verdunde zwarte verf begint het wat te worden.



Het reli?f wordt zichtbaar



Nog niet helemaal tevreden, maar eerst even afwachten hoe het eruit komt te zien als alles droog is.
Mvg,
Michaël

DCC, Lissy,Lijn154

Gerolf

#6
Ik heb de indruk dat je goed opgelet hebt in de klas [8D] Dit ziet er veelbelovend uit [^]
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Michael

#7
Ha Gerolf, ik heb mijn best gedaan in de klas, maar merk nu dat ik toch alweer een heleboel kwijt ben van de workshop, gelukkig heb ik ook aantekeningen gemaakt.
Even nog een foto bij daglicht gemaakt



Vandaag nog even een paar dingen kunnen doen, de ondergrond voor de beek gekleurd met bruin en groene verf, de rest die ik over had ook maar meteen als ondergrond voor het grasland aangebracht.



Ook de rotsen al voorzien van een eerste laagje groen (fine turf van WS)




Verder nog op zoek gegaan naar wat ontbrekend materiaal.
Morgen vervolg.
Mvg,
Michaël

DCC, Lissy,Lijn154

Michael

#8
Bezig met paaltjes te maken om om het weiland te zetten, aan de landweg verder gewerkt, spoor voorzien van ballast, helaas nog geen foto's van gemaakt zal voor volgende keer zijn.
Mvg,
Michaël

DCC, Lissy,Lijn154

Michael

#9
Paaltjes voor het weiland voorzien van fijne gaatjes en daar visdraad doorheen gehaald.




Foto's van het diorama zullen voor morgen zijn.
Mvg,
Michaël

DCC, Lissy,Lijn154

evan

#10
Leuk He Michael[;)]

Ik volg mee...[:)]
Beter een lelijke trein in een mooi landschap dan een mooie trein in een lelijk landschap.

Michael

#11
Oeps, nu wordt het niet alleen leuk maar ook nog spannend, Evan komt me op de vingers kijken[:)]
Mvg,
Michaël

DCC, Lissy,Lijn154

Michael

#12
Dom dom dom, ik heb nooit gedacht aan de zijkanten, die zijn zo krom als een hoepel, kwam daar achter toen ik de voorkant en de zijkanten wilde voorzien van een latje hout ter afwerking, ik hoop dat alles blijft zitten na het lijmen en aanspannen met lijmklemmen, goede les alvast voor diorama II als dat er komt.
Mvg,
Michaël

DCC, Lissy,Lijn154

Michael

#13
Iets later dan ik zelf gehoopt had, een paar sfeer foto's, inmiddels is de houten rand al mat zwart geverfd, helaas hiervan nog geen foto.


Niet de mooiste maar wel de enige die momenteel op mijn baan staat






Er moet nog een hoop gebeuren.
Afsluiting van het weiland, met bovenstaande paaltjes
In het weiland komen een paar koeien, hun drinkplek in bij de beek moet ik ook nog maken, dat wordt een modderige afgebrokkeld stukje weiland wat eindigd in de beek.
Spoor nog weatheren en drybrushen
Bomen en struiken, nul ervaring mee maar dat gaat veranderen de komende weken
Het landweggetje, niet goed te zien op de foto's maar daar ben ik totaal niet tevreden mee, wie heeft advies voor de landweg of andere dingen?
Mvg,
Michaël

DCC, Lissy,Lijn154

PeterC

#14
Micha?l, knap werk!
Kan je iets meer vertellen over je begroeing/begroening?  Knap omdat er zoveel verschillende tinten in zitten.
Blij dat er nog mensen zijn die eerst iets 'haalbaars' testen vooraleer aan het serieuze werk te beginnen [;)].
Groetjes, Peter