Onderhoud locs.

Gestart door ERVIN, 23 december 2011, 21:41:03 PM

ERVIN

Omdat mijn locs hier elke dag zware taken moeten uitvoeren , dienen deze machientjes af en toe ook eens grondig onderhouden te worden , en omdat ik zag dat de laatste dagen mijn 7822 nogal wat last had van flikkerende lichten en hij iets meer lawaai begon te maken , was het dus hoog tijd om hem nog eens een onderhoudsbeurt te geven.

Als eerste stap heb ik dus de bougies verwijdert , en dat is niet zo simpel bij deze Mehano loc , maar na heel wat gevloek en geprul is mij dat dan toch uiteindelijk gelukt.

IMGhttp://i24.photobucket.com/albums/c33/ervingti/Tips%20and%20Trics/Afbeelding209.jpg/IMG

De wielen en de koperen contactpunten zagen dus erg vuil , deze worden hier gepoetst door middel van een wattenstaafje en de schienenreininger , en dat het hoog nodig was is wel duidelijk denk ik....

IMGhttp://i24.photobucket.com/albums/c33/ervingti/Tips%20and%20Trics/Afbeelding210.jpg/IMG

En dit is dus de schienenreininger , normaal dient hij voor het reiningen van de sporen , maar ook voor je locs te onderhouden is hij heel geschikt..

IMGhttp://i24.photobucket.com/albums/c33/ervingti/Tips%20and%20Trics/Afbeelding214.jpg/IMG

Het grommende geluid van de loc kwam vooral doordat de tandwielen erg droog stonden , hiervoor heb ik de Faller olie gebruikt , slechts een minuscuul drupje volstaat.


IMGhttp://i24.photobucket.com/albums/c33/ervingti/Tips%20and%20Trics/Afbeelding212.jpg/IMG

Van het grommende geluid is nu niets meer te horen , het geflikker van de lichten is verleden tijd , als de loc nu voorbij komt gereden hoor je alleen nog maar een licht gezoem , dus de 7822 is weer klaar voor opnieuw zware taken op zich te nemen.;)

IMGhttp://i24.photobucket.com/albums/c33/ervingti/1136.jpg/IMG

Gerolf

Leuke beschrijving, Erwin [8D]
Toch een tip meegeven: Investeer eens in een schuimrubberen "bedje" om je loc ondersteboven in te leggen.
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

ERVIN

Hmm goede tip Gerolf , bedankt.[;)]

Michiel

Nog een tipje: verwijder de drijfwielen van een stoomlok niet. Het acheraf terug kwartieren van de wielen is heel er lastig werk. [;)]
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

jakke

Duidelijke werkbeschrijving : tof .
Wat is uiteindelijk samengenepen , gedrukt , o.i.d. moeten worden om de 'draaistellen' verwijderd te krijgen ?

off-topic : wat zit diene machinist in de 2005(laatste foto) langs de verkeerde kant van zijne loc te doen?Bokes eten , juist alles verzet om de andere richting uit te gaan of nog een beetje aan het 'nastaken'?[:)][:)][:)]
Wisselstromer via computer ,met belangstelling voor Belgische modellen

Binco

De schienenreininger  is inderdaad een goed product daarvoor, ik gebruik het zelf ook vaak.

En als je even snel de wielen wilt kuisen zonder hem helemaal open te doen:

Je neemt een stukje keukenrol, vouw het dubbel
en doe er wat van die schienenreininger  op.
Dan 1 bogie van je lok op de keukenrol, de andere op de sporen.
Draai je transfo helemaal open maar houw je lok wel tegen. [:D]
Zie dat de wielen goed over de keukenrol gaan.
Als je ziet dat er niet veel zwart meer afkomt, draai je je lok gewoon om om dan nog eens hetzelfde te doen maar dan aan de andere kant.

Heel goed, en het duurt niet lang (op tentoonstellingen bv. is dat heel handig!)

[:)][;)]

Ludwig

Is die schienenreininger een betere keuze dan wasbenzine?
Veiliger voor kunstof misschien?
Groeten
Ludwig

3 rail k rails, Ecos 2

ERVIN

Wasbenzine is vooral een ontvetter h? , maar je hoeft geen schrik te hebben dat het kunststof aantast , de schienenreiniger bestaat voornamelijk uit ethanol en grafietpoeder , de aromaticiteit van grafiet zorgt ervoor dat elektronen vrij kunnen bewegen; dit verklaart waarom grafiet een goede geleider van elektrische stroom is , en daarom ook uitermate geschikt is om je rails mee te reiningen , maar dus ook perfect om je locs een " badje " mee te geven.[;)]

Ludwig

Thx voor de reactie Ervin.[;)]
Weer wat wijzer geworden en gelijk toch eens gaan zoeken waar ik de  schienenreininger op de kop kan tikken.[;)]
Groeten
Ludwig

3 rail k rails, Ecos 2

Gerolf

citaat:
Geplaatst door ERVIN
...de schienenreiniger bestaat voornamelijk uit ethanol en grafietpoeder ... dit verklaart waarom grafiet een goede geleider van elektrische stroom is ... maar dus ook perfect om je locs een " badje " ...
Maar toch voorzichtig zijn voor kortsluitingen. Achtergebleven grafiet kan een "brug" maken [;)]
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

ERVIN

Daarom dat de grafiet opgelost zit in ethanol h? Gerolf , je moet eerst goed schudden met je flesje , dan zie je de vloeistof zwart worden , het grafiet is zo fijn dat het dus vermengt zit in de ethanol , en de verhouding is zo klein dat een " geleidende brug " maken quasi onmogelijk zal zijn , maar zeg nooit nooit natuurlijk.[;)] Na het behandelen met je schienenreiniger best nog eens met een droog doekje over je oppervlak gaan.

Peter

citaat:
Investeer eens in een schuimrubberen "bedje" om je loc ondersteboven in te leggen.


Ik gebruik een oude houten verstekbak, waar ik de binnenzijde bekleed heb met 2 lagen Fleece-stof (eerlijk gekregen van mijn echtgenote). Vroeger gebruikte ik de "Lok-liege" van M?, doch na een paar jaar begon de schuimstof te vergaan en kwamen er regelmatig korreltjes los;
Met vriendelijke groeten
Peter

ERVIN

Goede tip Peter , bedankt.[;)]

just4fun

citaat:
Geplaatst door Peter

citaat:
Investeer eens in een schuimrubberen "bedje" om je loc ondersteboven in te leggen.


Ik gebruik een oude houten verstekbak, waar ik de binnenzijde bekleed heb met 2 lagen Fleece-stof ...


En ik heb daar een oude GSM-klem voor, zo'n ding dat vroeger met een grote zuignap op de voorruit van een auto werd 'geplakt' en de GSM tussen geklemd. Nieuw zie je het nog nauwelijks, maar op rommelmarkten ligt het nog wel.
Paul