Nieuws:

Nu in MSM 247 BAAN: Niek's laatste baan

Hoofdmenu

Korte koppeling

Gestart door wdn, 19 december 2011, 08:53:29 AM

wdn

Ontkoppelen hoeft niet.
Jaaaaren geleden gelezen in in MIBA:
- knip de haakjes van de arnold koppelingen en plak de overgebleven vlakjes aan mekaar
Is dit wel een goed idee?
Wim

Michiel

Het aan elkaar kleven van hele rijtuigstammen heeft wel een aantal nadelen:

- bij ontsporingen in het erg lastig om de hele trein weer op de rails te krijgen, vooral op plaatsen met moeilijke bereikbaarheid.
- een stam moet altijd op de baan blijven staan, want wegbergen in doosjes gaat ook niet meer.

De vraag is, waarom zou je je wagons aan elkaar willen kleven? Heb je last van regelmatige ontkoppelingen tijdens het rijden? Wil je elektrische doorverbindingen tussen de wagons?...

In het eerste geval zou ik de oorzaak ven het spontaan ontkoppelen proberen op te lossen. In het tweede geval zou ik naar minder permanente oplossingen zoeken (stekkertjes, doorvoerende koppelingen, ...)

Een tussenoplossing is bijvoorbeeld met groepjes van 3 wagons te werken. t' Is maar een idee.
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

ysbeer

citaat:
Geplaatst door wdn

Ontkoppelen hoeft niet.
Jaaaaren geleden gelezen in in MIBA:
- knip de haakjes van de arnold koppelingen en plak de overgebleven vlakjes aan mekaar
Is dit wel een goed idee?
Wim



Heeft inderdaad nadelen,maar waarom niet gewoon de hele koppeling aan elkaar geplakt??
Dat plakken kan nog wel eens tegenvallen,die rommel plakt meestal slecht
Een dun metaal draadje er om,zorgt ook voor niet meer vals ontkoppelen
wim

wdn

Concreet:
Hoe moet ik op mijn "ouwe" Arnold rijtuigen de onderlinge afstand inkorten?

Wim

Frank_N

""Hoe moet ik op mijn "ouwe" Arnold rijtuigen de onderlinge afstand inkorten?""

Dit is wat ik kon vinden, met even wat googlelen:

http://www.n-spoorstore.nl/n-spoorstore.nl/nl/component/virtuemart/?page=shop.browse&category_id=164

Fleischmann kortkoppelingen.
Of die dingen op Arnold passen zul je zelf moeten ontdekken.

Roco maakte ze ook.

Bewerkt: Op mijn oude Rivarossie "Orient expres" rijtuigen passen de Roco's wel.
Groet van Frank

wdn

Frank,
bedankt.
Ffeischmann heeft meerdere types: 9541, 9542, 9540, 9545
Uiteraard verwijzen deze naar FL rijtuigtypes.
Welk type zou geschikt zijn voor volgende bestaande koppeling:

Wim

Michiel

Volgens mij is het de 9540.

groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Frank_N

"Welk type zou geschikt zijn voor volgende bestaande koppeling:""

Dat weet ik zo gauw niet te beantwoorden, op de foto is een standaard N koppeling. Op:
http://www.nproject.org/nl/diversen/nem-normen-downloaden.html
kun je de NEM normen vinden:
NEM 351 tot en met NEM 356. Edit: 357.

Misschien kom je hier verder mee?

Wat ik er verder nog van weet is dat die kortkoppelingen niet zomaar op alle draaistellen toegepast kunnen worden ivm. krappe boogstralen. (de buffers kunnen tegen elkaar komen)
Groet van Frank

Michiel

In het specifieke geval van deze rijtuigen zullen de buffers echt niet in elkaar grijpen. De afstand tussen deze rijtuigen onderling is echt h??l groot. [;)]
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

wdn

Michiel,
bestaat er ergens een "handleiding" hoe je deze dingen moet installeren?
Wim

Michiel

Het spijt me. deze rijtuigen zijn al meer dan 20, mogelijk 30 jaar oud. Daar log een handleiding van vinden zal niet evidens zijn.

als ik de koppelinghouder bekijk, dan lijkt er een metalen plaatje over te zitten, dat met 2 lipjes vast zit. Ik zou die 2 lipjes met een klein schroevendraaiertjes voorzichtig een beetje open buigen, zodat het plaatje los komt. Voorzichtig, want de veer van de koppeling springt zo weg, en op een tapijt vind je die dan nooit meer terug. De nieuwe koppeling plaats je in de plaats van de oude, en deksel terug dicht prutsen.

Bon, het is met een hoop speculaas, want ik heb het zelf nog niet gedaan. Succes! [:D]



groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Frank_N

Het veertje springt altijd weg, zodra je de koppeling eruit neemt.
Wat je kan doen is een met een hand de koppeling eruitnemen, met de andere hand erboven afschermen.
Als je een nieuwe koppeling koopt (van Fleischmann), zit daar ook een veertje bij.
De kortkoppelingen van Roco werken zonder veertje.
Groet van Frank

ysbeer

Als je nu de koppeling eens afknipt en je schuif over de rechte stukjes een zwart stukje krimpkous (minimale lengte uit proberen)even krimpen(met een haardroger) en voor een niet te lange trein zit het goed vast.
In geval van nood is wat gepast geweld voldoende om ze weer los te trekken.
wim

Frank_N

Goed bezig, Wim! Wat ik me afvraag is of dat de wagens niet zullen ontsporen. N wagons zijn erg licht, daarbij is de suggestie die je doet best creatief.......... Met krimpkous krijg je nl. volgens mij een behoorlijk starre verbinding tussen de draaistellen. Terwijl met de "gangbare" koppelingen die verbinding flexibel is.
Maar: wie ben ik? Heb het nooit geprobeert!
Groet van Frank

ysbeer

Ja ik ook niet.
Het blijft proberen.
Gaatje boren, draadje er  door is ook te proberen.
Ik denk (oef) dat zo een fleischman koppeling niet alleen duur is  maar ook weinig zal helpen.
Volgens mij is het geen echte kortkoppeling maar een kortere koppeling
wim