van Dorinne/Durnal naar Purnode

Gestart door Kees-Jan, 18 december 2011, 09:35:51 AM

Gerolf

Wat zo'n beetje groen doet, h? [:p] Mooi, Kees-Jan [8D]
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Steam.N

Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Durango

Narrow Gauger pur sang HoN3, HO, On30
Grtz,
Leon
Team Mitropa ( www.teammitropa.nl )

Kees-Jan

citaat:
Geplaatst door Durango

Ziet er erg goed uit Kees-Jan



Dank je Leon. Volgende bouwdag neem ik het diorama wel mee.

Kees-Jan

Durango

Even off-topic. Jij nog bedankt voor de speciale decals. Ben de spullenboel aan het voorberijden op de zaag en zo zodat ze snel gebruikt kunnen worden.
Narrow Gauger pur sang HoN3, HO, On30
Grtz,
Leon
Team Mitropa ( www.teammitropa.nl )

loco

Kees-Jan
De P8 ligt ook bij mij te wachten op een grondige revisie. Ik heb een versie met zwarte wielen op de kop kunnen tikken. Het project zal echter moeten wachten op de afwerking van mij type 93 (BR 91 van M?rklin). Intussen volg ik jouw draadje met veel aandacht. Vandaar mij  vraag over de zwarte verf. Autolak uit een spuitbus of voor de airbrush.


Kees-Jan

Loco,

De wielen heb ik eerst ontvet (mijn P8 was meer oliestook dan kolen). Vervolgens heb ik de spaken aan de binnenkant (platte kant wiel) afgeplakt en het loopvlak ook.. De assen heb ik niet van de wielen losgemaakt!. Tot slot alles in de lak gezet. De lak die ik gebruik is autolak. De lak is van Dupont en is een 1 component. Deze verf laat ik spuitklaar maken voor de airbrush.

Inmiddels heeft de ketel zijn gouden banden gekregen. Decals van 1mm breed.



Kees-Jan

loco

Kees-Jan

Hartelijk dank voor je uitgebreid antwoord. Ik denk dat ik mij ook een potje ga laten maken. Ik heb vroeger vooral ervaring met twee componenten en met cellulose autolak die ik eveneens heb laten maken. Maar dat is lang geleden en intussen is er veel veranderd en niet meer toegelaten.
Ik hanteer ook liever de airbrush dan de spuitbus. Kwestie van controle te houden.
Ik denk er ook aan om het zwart aangenamer te maken met een beetje rood er bij. Maar dan moet ik eerst opzoek naar de juiste kleurcode of zelf een voorbeeld maken om in te scannen. Vroeger werkte ik vooral met Tamya zwart.
Je werkwijze voor het schilderen van de wielen pas ik min of meer ook toe. Eerst alles goed afplakken, en dan spuiten in vier richtingen zodat je de binnenzijde van de spaken mee hebt.
Voor de ketelbanden heb ik flinterdunne tape van 1,5 mm in goud van ... (ben de naam kwijt). Is (was) ook in 1 mm voor HO te koop. Ik heb het weer Lettraline van Lettraset (niet meer te koop in Belgi?, maar naar het schijnt nog wel in UK)


1op32

dag Kees Jan je decals zijn heel mooi [:p] heb je ook een foto van het nummer op de keteldeur ?
Schaal 1/32 omdat ze de mooiste is

Michiel

Hallo Kees-Jan,

alhoewel ik niets kan vinden in de bijbel van Belgische Stoom, "Vapeur en Belgique", blijken alle voorbeelden dat ik vind van deze lok een zwart dak te hebben. Stond dat nog op je planning, want je bent al met de ketelbanden bezig? Die zien er trouwens erg strak uit!
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Kees-Jan

Geert:




Michiel:


Dak is zwart (vond het ergens op een foto dat het zo geschilderd was). Op de tender moet nog een nummer en dat komt er nog op en alle delen moeten nog gemonteerd maar ik doe dit project even tussendoor dus het lukt me niet om alles zo maar even in 1 keer klaar te hebben. Geduld dus en alles komt goed.

Kees-Jan


ToThePoint

Kees-Jan

Wat ik al reeds spijtig vind is dat u de overbodige lampen niet verwijderd hebt.
Op een schaal 1 model kan dat niet al te veel problemen geven.
Als u kijkt zoals u altijd keek zal u steeds zien wat u altijd zag. "BOEDDHA"
Now you're just somebody that I used to know "GOTYE"
Spoor HO, HOe, N, Z, digitaal, EP: I, II, III, IV, V, VI

GeM

citaat:
Geplaatst door loco
...
Ik denk er ook aan om het zwart aangenamer te maken met een beetje rood er bij....



Peter, als het je kan helpen, Jacques Le Plat beschreef als ik me niet vergis een kleurmengeling voor zwarte stoomlocs in zijn boek 'Groetjes Uit Ferbach'. Dit was met rood en donkerblauw gemengd voor zover ik me nog kan herinneren...
Gert
HO, 3-rail, NMBS/DB, III, Ecos I

loco

Ik herinner me dat je mij hierover onlangs ook hebt getipt in de club. Ik ga dat toch eens opzoeken  en uitproberen.

Kees-Jan

Wat aanwinsten:

Dit wordt een onderhoudswagentje voor het museumbedrijf.



En deze:



Inmiddels ook 2 Hubner/Marklin wissels aangeschaft. In januari gaan we de module's verder uitwerken en beginnen met de houtbouw.

Kees-Jan