van Dorinne/Durnal naar Purnode

Gestart door Kees-Jan, 18 december 2011, 09:35:51 AM

loco

Ik heb ook autoloc in gedachten. Welke autolak om precies te zijn, of is elke autolak volgens jou geschikt? Doe je dit rechtstreeks met de spuitbus, of met en airbrush. Ik zit immers met hetzelfde probleem.
Met het groen zit je volgens mij goed. Hoeft niet echt autolak te zijn. Een degelijke vernis erop lijkt me voldoende als bescherming. Ik verkies wel een donkerder groen dan wat traditioneel door sommige fabrikanten van modeltreintjes wordt gebruikt (o.a. M?rklin) Dit groen is naar mijn gevoel te licht. Maar het is een pesoonlijke smaak.

vanmiegroet

Mooi vergeet wel niet dat de 64.169 2 stoompompen heeft.
En de rijtuigen hebben aluminium behuizing.
Ik ben terug, maar ik meen het deze keer

Klaas Zondervan

citaat:
Geplaatst door Paulogic

Het mannetje onder de brug lijkt al aardig Belgisch... hij staat te steunen op zijn
schop. [:)]
Waar is zo'n schop anders voor dan?
Ik heb vernomen dat er in Belgi? speciale schoppen bestaan met een botte rand, zodat ze niet te makkelijk wegzakken als je er op leunt.[:D]

Kees-Jan

En weer een stapje verder:





Kees-Jan

Michiel

Mooi strak spuitwerk. Gaan er nog biezen op? En, ik dacht dat het dak van de cabine wel zwart moest. (hint-hint) [;)]
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Kees-Jan

Maar natuurlijk komt dat allemaal nog Michiel [:)]. Eerst Kerst.

Kees-Jan

Michiel

Oef! [:D] Geniet van je kerst, Kees-Jan!
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Kees-Jan

Vanavond eens lekker aan het diorama verder gegaan.

Eerste testje met ballast en rails:


Alleen de railstaven zijn roestig gemaakt en de ballast ligt nog los tussen de bielzen.

Het tunneltje van het diorama:


De stenen muren zijn gemaakt van schuimplaat welke gekrast is.




Alles in de basis kleur.


Eerste begin van het verweren (het glimt allemaal omdat het nog nat is).

Kees-Jan

jacques timmermans

Ziet er in de opbouw al mooi uit Kees-Jan. Wat ik wel zou doen is de ballast van gewassen kiezel vervangen door gebroken ballast. Gewassen en dus afgeronde kiezel werd nooit gebruikt als ballast omdat deze door de trillingen die een rijdende trein veroorzaakt als een pudding ineen zakt en dus totaal geen stabiliteit heeft.

Jacques Timmermans

Kees-Jan

Klopt helemaal Jacques.

Zaterdag 21 januari haal ik bij mijn dealer de juiste ballast. Afgelopen beurs was het op (een mannetje met bril en Belgisch accent was me waarschijnlijk net voor [:o)])  en heb ik voor dit proefstukje deze ballast meegenomen.

Kees-Jan


ToThePoint

citaat:
Geplaatst door jacques timmermans

Ziet er in de opbouw al mooi uit Kees-Jan. Wat ik wel zou doen is de ballast van gewassen kiezel vervangen door gebroken ballast. Gewassen en dus afgeronde kiezel werd nooit gebruikt als ballast omdat deze door de trillingen die een rijdende trein veroorzaakt als een pudding ineen zakt en dus totaal geen stabiliteit heeft.

Jacques Timmermans



Aha dat wist ik niet Jacques. In HO of N maakt dat niet zoveel uit als men geen vergrootglas loeppe gebruikt. maar naar de grotere schalen toe kan een blinde dat voelen vermoed ik.

Kees-Jan, dat ziet er veelbelovend uit. Ik ga me ook ooit wagen aan een grotere schaal, lijkt me heel leuk om eens in een andere schaal te prutsen.
Als u kijkt zoals u altijd keek zal u steeds zien wat u altijd zag. "BOEDDHA"
Now you're just somebody that I used to know "GOTYE"
Spoor HO, HOe, N, Z, digitaal, EP: I, II, III, IV, V, VI

Ernst Jorissen

Hallo Kees-Jan.

Het Begin ziet er goed uit.
Wat De onderGrond betreft,
Ik zelf gebruik hiervoor meestal zwart muurverf.
deze meng ik dan met een deel houtlijm.
Breng dit op de plaatsen aan waar het gras en beplanting komt.
Dit mag best dik gedaan worden als het is aangebracht dan strooi ik er zand over.
Het zand komt bij mij van de stoep en inrit.
Eerst veeg ik dit bij elkaar en dan zeef ik het met een theezeefje.
Deze heb ik in een groter model dan gewoonlijk.
En dat kun je er dan gewoon over heen strooien.
Wat er teveel ligt kan je na het drogen gewoon op zuigen.

Wat Jacques verteld over de ballast, dit klopt niet helemaal
Vooral vroeger werd er bij de Nederlandse spoorwegen grind gebruikt.
Maar ook in belgie is dit het geval.
En dat ligt er nu nog.
Bij voorbeeld bij de grensovergang in Hammont Achel en Neerpelt.
Maar ook bij grensovergangen in Nederland/Duitsland
Dit word wel overal vervangen.
Ik heb bij mijn modelbaan ook eerst Grind gedaan.
Maar ook delen waar het Grind overgaat in gebroken bazalt.

Ben benieuwd naar de volgende Foto,s.

Groeten Ernst.
Ernst Jorissen
Spoor 1 MBSNederland

1op32

Mooi werk ! Ik ben vooral benieuwd hoe je het nummerschild op de canbine van de locomotief hebt gemaakt ?
Schaal 1/32 omdat ze de mooiste is

evan

Schiet goed op... en heb je de smaak te pakken?[:D]
Beter een lelijke trein in een mooi landschap dan een mooie trein in een lelijk landschap.

Kees-Jan

@ Geert: De decals maak ik zelf:


In goud met zwart.

@ Evan: JA!

Goed even wat fotootjes:







In detail:




En de rails krijgen meer kleur:


Kees-Jan