Mijn project

Gestart door pretoriaan1971, 12 december 2011, 21:39:42 PM

Gerolf

#15
citaat:
Geplaatst door pretoriaan1971
Ieder kleur is een ander blok, wat me moet toelaten om met vijf treinen tegelijk te rijden.
Je hebt dubbel zoveel blokken als treinen nodig voor een vlot verkeer, maar je blokken kunnen ook een stuk korter zijn. In schaal N zou ik ze 150 ? 200cm lang maken.

Heb je iets tegen wissels? In je station zijn zeer weinig bewegingen mogelijk, ik zie geen schaduwstation, ...
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

pretoriaan1971

#16
@Conducteur: Tja ik kan er ondertussen van meespreken. Dankzij jullie veelvuldige reacties en aangebrachte idee?n zit ik ook al met een aantal zaken die veranderd zijn. Ondertussen ben ik al aan iets smaller bezig maar dan wel in een u-vorm :-)
Veel succes met de wedstrijd en laat es wat foto's op je site achter zodra het achter de rug is h?.

@Gerolf: De wissels zijn op komst :-) Hoewel ik dat schaduwstation nog niet helemaal beet heb maar wie weet komt die klik nog wel. Mss dat er zo wel eentje tussenzit in mijn nieuw ontwerp dat bijna klaar is. Ik hoop het tegen het eind van de week op deze post te kunnen plaatsen.

pretoriaan1971

#17
Voil? hier is't'em :-)

Grts,

Marc

Gerolf

#18
citaat:
Geplaatst door pretoriaan1971
...Hoewel ik dat schaduwstation nog niet helemaal beet heb maar wie weet komt die klik nog wel.
Een schaduwstation bestaat uit enkele inhaalsporen, zoals onderaan op dit plan:



Hiermee kan je de treinen verborgen laten wachten, laten inhalen, ... en dan lijken de treinen op je baan langer "onderweg" [;)]
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

trickl

#19
Marc,
opletten met uw nieuw plan, ik denk dat je keerlusproblemen gaat krijgen in het station!

Groetjes,
PP

pretoriaan1971

#20
@Trickl: Als ik wat oplet met mijn wissels of deze gewoon vast laat staan dan normaal gezien. Het is niet echt de bedoeling om plots te veranderen van spoor in het station. :-)
@Gerolf: Dat schaduwstation, zit dat een verdieping lager dan of heeft die andere kleur iets anders te betekenen?

Havoc

#21
citaat:
Dat schaduwstation, zit dat een verdieping lager


Meestal wel. Wat er gebeurt is dat je waar jij nu keerlussen hebt er een spiraal naar een lager niveau komt. Onder je zichtbare baan heb je dan opstelsporen. In jouw geval zou je bvb zo'n spiraal kunnen leggen waar nu je groene lus ligt (rechts onderaan) en eentje waar je grijze lus ligt (rechts bovenaan).
Met vakantie voor onbepaalde duur.

pretoriaan1971

#22
Gents,

Ben ik eindelijk mee met de zaak of is dit er dan weer over [:I]

Grts,

Marc

Gerolf

#23
Dat ziet er niet slecht uit.
E?n ding om rekening mee te houden: stijgpercentage, vooral in bogen mag die niet te groot zijn. 2,5% (2,5cm per meter) is een mooi compromis.
De minimale tussenafstand wordt bepaald door de hoogte van je materieel, houten ondergrond, rails en bedding.
Ik schat dit in N op 7 ? 8 cm per "lus", dus elke lus zou zo'n 3 meter lang moeten zijn.
Om die afstand te overbruggen moet je spiraal ruim zijn, en dan is een ovaal soms beter dan een cirkel. Je hebt in elk geval genoeg plaats om een "ovalen spiraal" te plaatsen.
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

conducteur

#24
Je wilt een realistisch berglandschap maken, waar de treinen doorrijden. Bedenk dat die bergen er waren voor de trein daar was. Met je huidige sporenplan denk ik dat dat niet zo goed zal gaan, omdat er nogal wat rare kronkels in je sporenplan zitten die er in het echt niet zijn.

Misschien is dit een ideetje om uit te proberen:
Ik had, met die ruimte (en in het achterhoofd het gekozen tijdperk) ter beschikking gedacht aan een dubbelsporige hoofdlijn, met op elk been van je U een schaduwstation en keerlus. (min of meer zoals nu), met een groot station, waar voldoende speelmogelijkheden zijn:

kleine rangeerbundel voor goederentreinen,
voldoende sporen voor reizigerstreinen
een depot

waaruit een zijlijn vertrekt naar een hoger gelegen bergdorpje waar je met je kortere treinen naartoe kan rijden. Dat station zou ik als een kopstation realiseren , met een aansluiting naar een lokale fabriek of iets gelijkaardig.
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

Havoc

#25
Of het erover is moet je zelf beslissen. Maar je hebt in elk geval het idee van schaduwstations goed beet. Misschien eens even laten "rijpen". Kijk of al wat je van een baan verlangt mogelijk is, teken eens wat alternatieve stations etc.
Met vakantie voor onbepaalde duur.