SEINHUIS LAUSCHA

Gestart door Dirky, 03 december 2011, 00:34:57 AM

evan

Ik gebruik stofzand.  Ofwel van bv JEWEHA of zelf gezeefd afkomstig van fijn steenslag dat in asfalt gestrooid wordt.

Het stof gaat in een mengeling met muurverf en houtlijm.  De hout lijm maakt het smeuig en behoudt beter de aangebrachte structuur.

Dan hangt het van de borstel of sponsje dat je gebruikt voor de structuur.

Dat zijn hier al een paar technieken bij elkaar.

Joint forces: Paulogic, Peter, Dirky, mezelf, ...[8D]
Beter een lelijke trein in een mooi landschap dan een mooie trein in een lelijk landschap.

Paulogic

Allez dan wordt het dan DPEP - modelcrepy ![:D]
mvg,
Paul(ogic)

Dirky



De raad van Peter opgevolgd en het resultaat is stukken beter. Afwachten wat weatheren gaat geven...

Dirky

de bovenbouw denk ik zo af te werken:




Michael

Dirk de loodflap lijkt mij erg grof (groot, breed) persoonlijk zou ik die reep smaller maken.
Het houtwerk ziet er kunstig uit.
Mvg,
Michaël

DCC, Lissy,Lijn154

PeterC

Dirk, mooi, mooi, mooi...
Wel een 'leuke' schaal met heel veel mogelijkheden waar je (momenteel [;)]) op werkt!
Groetjes, Peter


Dirky

Ik moet ook nog wennen aan spoor 1 en moet dan ook de hele tijd rekenen Micha?l. De loodflap is zowat 2mm tot 2,5mm breed wat in realiteit kan overeenkomen met een flap van 6 tot 8 cm. En dat zal wel niet overdreven zijn...
Hetzelfde had ik voor met de planken waarvan ik ook dacht dat die te breed waren. 5mm is 15cm maar bijna alle spoorweggebouwen die ik zag in Duitsland waren beplankt met 20cm brede planken...

Het wordt wennen...

En inderdaad een leuke schaal Peter. Maar ik moet veel andere technieken aanleren. Vooral in de ontwerpfase moet ik beter nadenken. Nog al te vaak zit ik met H0-logica in mijn hoofd...[:)]

Michael

Ja Dirk als je gaat rekenen zal het wel kloppen vrees ik maar ik heb niet gerekend, was bij mij gewoon een eerste indruk. Zo zie je maar een eerste indruk hoeft niet altijd de goede te zijn.
Maar verder om te smullen[:)].
Mvg,
Michaël

DCC, Lissy,Lijn154

Steam.N

Zeer mooi, Dirky!
En zolang het resultaat er is, speelt een rekenfout geen rol [;)]
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Martin Welberg

Wow mooi pandje !!![:p] Al eens wat uitstekende spijkers geprobeerd in het plankenwerk ?

Michiel

Het aanpassen aan de eigenheid van een ander schaal lijkt me niet evident. Het werken in schaal N, H0 of schaal 1 lijkt erg verschillend te zijn kwa aanpak, feeling en techniek, als ik jullie zo bezig zie. Maar ik vind het resultaat zonder meer prachtig. (zegt een N'er [:D] )

Toch even een kritische noot, Dirk. Ik zie dat je de planken van de voorgevel (of is het de zijgevel?) echt erg overtuigend, tot op de spijkertjes toe hebt weergegeven. Maar in tegenstelling lijken de uitstekende balken van het dakgebinte in de driehoek als het ware samen gesmolten. Misschien kan je die balkjes nog wat inkrassen opdat het meer op een verbindingsconstructie lijkt van 2 balken? ...misschien overdijf ik? Je zegt het maar. [:I]
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Dirky

thx

@ Marty, spijkers uit de planken ga ik zeker niet doen want ik heb geen namaakspijkers die klein genoeg zijn. Een gewone spijker meet max. 4mm in doormeter en dat vraagt om een namaak van amper 0.1mm [:(]
Sommige schaalfouten zijn niet te vermijden maar wat vermijdbaar is ga ik proberen nooit in te bouwen.
@ Michiel, inkerven was ik op 1 stukje begonnen maar het loont niet. Eenmaal het dak er op met de dakgoot zie je er niets meer van...




Martin Welberg

Imposant pandje, een tip voor een volgende keer, de onderste rij leien krijgt meestal een extra lat onder de onderzijde. Om de schuinte en aansluiting met de volgende rij te verkrijgen...klein detail..maar het valt mij op ...sorry [:I]

Dirky

zeker juist Marty...

De fout ligt aan mij. De gelaserde leien zijn niet OK. Daardoor gaan ze zweven. Ik moet die nog allemaal vlak zetten...
Een volgende lichting leien zal beter zijn van ontwerp en de fout zal dan ook veel minder zijn.

Als je met het blote oog recht op het seinhuis kijkt of van boven naar onder valt het niet op. Een foto van onderen toont natuurlijk een lelijke partij leien...

We leren bij... elke dag! [:)][;)]

Paulogic

Dat ziet er hier al heel leuk uit Dirky ! [:p]

Ter info : zonet in een magazine gezien : Stangel.pl verkoopt voortaan
een specie voor het perfect namaken van crepie en andere stucturen.
Deze materie kan men kleuren en oplengen.  zie : http://www.stangel.pl/de/neuheite/24

Precies een potteke ijscreem [:)]
mvg,
Paul(ogic)