Nieuws:

Nu in MSM 244 BAAN: Boulevard du Fort

Hoofdmenu

Scenery test - Marcel ziet het bos door de bomen niet meer

Gestart door PeterC, 02 december 2011, 20:46:23 PM

PeterC

Citaat van: Geert op 04 september 2013, 22:07:25 PM
Brandweer...

Aan het vissen?   ;)  In Reactie #215 heb ik al laten weten wat voor terrein het is...  ...Maar waar het water voor moet dienen: Geheim!   ;)

Groetjes, Peter


PeterC

Het kassei- en betonstrookje naderen hun eind.  Volgens mij liggen de laatste lagen drybrush erop:



Misschien nog een licht groene wash (de 'echte' betonachtergrond toont wat meer groen).  Toch best wel tevreden met het resultaat.

Een boom mag niet ontbreken en nog eens een poging ondernemen om volgens de 'Jos-methode' wat groen aan te brengen:







Groetjes, Peter


Geert

Ik volg dit draadje al heel lang, zonder ooit te reageren. Maar nu je zelf aankondigt dat het kassei- en betonstrookje hun eind nadert, toch deze korte reactie: Realistisch mooi...

Geert
Schaal HO - digitaal zelfbouw - Favoriete Lok: V200 DB
Huidig project: LocoNet 16 poorten ingangen/uitgangen

Dirky

ge gaat toch nog iets doen aan die bomen hé Peter?

...komt goe!

Stieven76

Heel mooi Peter. Ik vind vooral dat beton strookje heel mooi.
Kan je uitleggen hoe je die kleuren zo mooi en realistisch gekregen hebt? Ik heb onlangs een topic gestart ivm beton kleur imiteren omdat ik dat toch vrij moeilijk vind.
http://forum.modelspoormagazine.be/index.php/topic,18547.0.html


PeterC

Mannen (vrouwen zijn in de minderheid),

Bedankt voor de reacties.

Citaat van: Stieven76 op 07 september 2013, 18:42:41 PM
...Kan je uitleggen hoe je die kleuren zo mooi en realistisch gekregen hebt? Ik heb onlangs een topic gestart ivm beton kleur imiteren omdat ik dat toch vrij moeilijk vind...
http://forum.modelspoormagazine.be/index.php/topic,18547.0.html[/url]

Stieven,

Een poging om uit te leggen.  Gelukkig neem ik vaak en graag foto's van mijn bezigheden.

Op de ondergrond (de binnenlaag van pluimkarton) eerst een mengsel gezet van Gesso en neutraal grijze verf.  Zoals ik al eerder vermeld heb: blijf bij hetzelfde merk.  Hetzelfde merk betekent (meestal) dezelfde grondstoffen en laten zich gemakkelijk mengen.  De verhouding Gesso - Acrylverf?  Met de natte vinger...  De referenties van de verf zal ik tijdens mijn resumé tussen haakjes meegeven (telkens Talens Amsterdam acrylic standaard series).  Bij de neutraal grijze verf is dit 710.



Voor alle duidelijkheid: ik heb geen aandelen bij Talens!  Ik was een olieverfmenger maar door de oplosmiddelen om truukjes uit te halen met die verfsoort kreeg ik steevast hoofdpijn.  Vandaar de overstap op acryl - met vallen en opstaan - olieverf laat zich veel gemakkelijker ge(mis)bruiken dan acryl!

Na de grondlaag en na heel lang dogen (een misvatting is dat acryl veel sneller na te behandelen is dan olieverf - acryl heeft ook zijn droogtijd nodig), het pallet:



Op dat pallet liggen de verschillende stomjes verf klaar om washes/filters aan te maken.  Beter één lichte filter te weinig dan een zware wash teveel!

Het veschil tussen een wash en een filter?  Een wash is verdunde verf en een filter is gekleurde verdunner (veel meer verdunner dan verf).  De verdunning?  Aangezien ik hier met acrylverf werk, is dit water.  De 'Grote kunstenaars' spreken van gedeminiraliseerd water.  Bij mij is dit water uit de kraan!
Velen denken dat water vloeibaar is, maar integendeel!  Water heeft een vrij grote oppervlaktespanning en is daardoor niet echt vloeibaar voor washes/filters (waar het de bedoeling is om tot in de kleinste voegjes/openingen door te dringen). 
Dus water vloeibaarder maken: enkele druppels alcohol zorgen daarvoor (let op met brandalcohol met de blauwe kleur: die durft de uiteindelijke kleur nadelig beïnvloeden (blauwzweem) - beter ontsmettingsalcohol).

Wat ligt er als verf op het pallet: eerst en vooral het neutrale grijs (710) van de basismix.  Ik vind dat elk kleur in het geheel ergens moet 'gebonden' zijn.  Bij mij is dat de kleur van de basislaag.  Verder 'Gebrandde Sienna/burnt sienna (411)', omber naturel/raw umber (408) en omber gebrand/burnt umber (409).

Telkens een wash/filter en met vrouwliefs haardroger (voor mijn weelderige haardos heb ik dat niet echt nodig) de boel droog blazen.  Het aantal lagen?  Ik heb ze niet geteld maar op dat kleine stukje liggen er toch wel een vijftien tal gekleurde filters.  Telkens een andere tint, telkens een andere plek.

Het uiteindelijke resultaat:



Maar daarmee zijn we er belange nog niet.  De basiskleur is enkel in de diepste gedeelten verdonkerd.  De bovenliggende gedeelten moeten nog uitgeklaard worden.  Drybruhsen!
Het pallet opnieuw bovengehaald en nu een deftig (lees eerder 'duur' penseel) bovengehaald:



Voor het drybrushen gebruik ik twee penselen: eentje om de verf op het pallet te mengen en eentje voor het eigenlijke drybrushen.  Tijden het mengen van de verf komt er teveel verf in de haren van het penseel terecht om nadien deftig te kunnen drybrushen.  Drybrushen is 'droogborstelen' dus met een droog penseel, droge verf.  Voor die 'droge verf' laat ik de gemengde verf eventjes op het pallet opdrogen zodat er uiteindelijk enkel met pigment en slechts een beetje bindmiddel gedrybruhed wordt.

Het penseel dat voor het eigenlijke drybrushen wordt gebruikt, wordt nog eens extra van overtollige verf ontdaan op een tissue:



Nu is het de bedoeling om de hoger gelegen delen op te lichten.  Als basis dient nog steeds het neutraal grijs en telkens gemengd met één van de kleuren van de washes/filters.  Wel telkens een heel klein deel van die andere kleuren.
Verf van het penseel en enkele vierkante millimeter aanpakken.  In het begin (nog redelijk wat verf op het penseel) zachtjes en na enkele streken wat harder met het penseel erover (minder verfrestanten erop).
Mengen, drybrushen, mengen met een andere kleur, drybrushen,...



Om uiteindelijk met alle kleuren en een warmgrijs (warm grey 718) tot dit te komen:



Het geheel heeft toch wel een twintig tal verfbeurten achter de rug.



Groetjes, Peter


Gerolf

Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Stieven76

Hey Peter,

Bedankt voor je grondige uitleg ivm het betonkleuren! Samen met de tips uit mijn eigen topic kan ik eens gaan experimenteren.

Stieven

Cord

Nou Peter,
In alle opzichten een bijzonder leerzaam en interessant draadje om te volgen.
Groet,
Wim
Groet, Wim Corduwener


Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en Oe • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (Oe) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbashing

Sattrickske

Knappe handleiding en wondermooi resultaat.
Eens kijken of ik de handleiding meteen kan toepassen, maar ik vrees ervoor.  Elektronica al wat je wil... scenery een heel ander verhaal.  Ik hoop dat ik veel van dit draadje ga kunnen leren.  Alvast bedankt om het zo goed uit te leggen!

Jefftrack

Ik kom dit draadje net pas tegen en wat een leuk draadje is dit. Bedankt voor de vele tips en duidelijke uitleg..... ene ga zo door.. ;)

Jeffrey

PeterC

Een maand niets gepost in dit draadje en toch veel reacties.  Bedankt!

Wees gerust: het draadje loopt nog nog niet op zijn einde.  Er zit nog veel in de pipeline om uit te proberen!


Groetjes, Peter


PeterC

Nog even dit draadje bovengehaald omdat ik, als de tijd het toelaat, toch nog graag eens experimenteer.  Ondertussen al bijna 2 jaar geleden kreeg ik van Jean een hoop bloemetjes van Noch.  Niets mis met die bloemen, maar ze moeten worden geplant tijdens het begrassen.  Nadien ze tussen grashoopjes priemelen is niet zo mooi.

Nu had ik een stukje spoor met grasbermen (ook een experiment).  Maar het gras is maar gras zonder enig kleurtje:





Ik had verschillende potjes Revell Aquacolor bij me staan en hoopte dat het daarmee ging lukken om zelf bloempjes te maken.  Grassprietjes van een beetje verf voorzien met een tandenstokertje.  Verf even laten drogen (gaat heel snel bij die Aquacolor) en nog een beetje verf bij tot er bolletjes ontstaan:



Ik ben best tevreden met het resultaat.  De berm ziet er al iets fleuriger uit.  Alhoewel iets meer bloemen niet zou misstaan...

Groetjes, Peter


mnieuwlaet

leuk gevonden... idd die aquacolor droogt supersnel.
Ik vind dat je gras nu al mooi gebroken is, een klein beetje meer bloemen misschien?
Maar dat hangt natuurlijk van ieders persoonlijke smaak af eh.

reeves

Hallo Peter,

Je draadje eens volledig gelezen, top man! mooi werk, inspiratie voor velen denk ik, met vele tips

Groet Tom