Scenery test - Marcel ziet het bos door de bomen niet meer

Gestart door PeterC, 02 december 2011, 20:46:23 PM

evan

Goed gelukt Peter,

Ik heb hem bij de snowplow van BBC destijds ook toegepast en vaak bij de spoor 1 toepassingen.

Als je zoals Milicomarty zei nog wat nuances aanbrengt, gaat je brug er schitterend uitzien!!!


Beter een lelijke trein in een mooi landschap dan een mooie trein in een lelijk landschap.

Metpetergaathetbeter



Gerolf,

er zaten toch geen benen meer in die kousen, misschien was dat de reden waarom ze zo raar keken ?  ;D

Groeten Peter ;)


Kees-Jan

Mooi gedaan maar wat veel werk. Met de methode die ik van Evan geleerd heb kan het toch makkelijker (pigment/blanke lak mengsel opbrengen in verschillende tinten).

Verf met wat plamuur er onder en dan het pigment blanke lak mengsel.Kijk

Mvg,

Kees-Jan

Grote stomer

Peter

Vraagje ivm je roest-zout projectie. Ik heb het een tijdje geleden ook op een Duits forum gezien. Daar werd het niet op een brug toegepast, maar op auto's op een autokerkhof - daar vind je ook veel roest.

Ik wou het zelf eens proberen, maar vond het niet meer terug ... En toen zag ik jou projectie  :)

Ik vroeg me af hoe je het zout hebt vastgehecht?  In de natte verf of vernis? Verdunde lijm?
En vond je beter, grof of fijn zout?

Bedankt
 

PeterC

Citaat van: evan op 03 januari 2013, 14:04:47 PM
...Als je zoals Milicomarty zei nog wat nuances aanbrengt, gaat je brug er schitterend uitzien!!!...

Evan, maak ik werk van!

Citaat van: Kees-Jan op 03 januari 2013, 20:15:43 PM
...veel werk...

Kees-Jan, misschien veel werk, maar het is en blijft voor mij een hobby...

Citaat van: Kees-Jan op 03 januari 2013, 20:15:43 PM
...Verf met wat plamuur er onder en dan het pigment blanke lak mengsel...

Zal ik opnemen in de trilogie (alhoewel ik niet weet wat dat gaat geven op HO...).

Citaat van: Grote stomer op 03 januari 2013, 20:57:18 PM
...Ik vroeg me af hoe je het zout hebt vastgehecht?  In de natte verf of vernis? Verdunde lijm?...

Johan: NIET vastlijmen: de droge ondergrond met onspannen water insmeren (water met een drupje spoelglansmiddel van de vaatwas erin) en dan het zout erop gieten (en op vele plaatsen neergelegd met een pincet).  Het zout neemt een deel van het water op en gaat deels smelten.  Bij teveel water smelt al het zout en gaat het ook niet, bij te weinig water hecht het zout niet stevig aan de ondergrond.

Je ziet het zout doorzichtig worden wanneer het begint te smelten, blijft het te wit, dan even met een natte borstel of een druppeltje op een tandenstoker op het zout leggen.

Het zout blijft na het opdrogen vasthangen op de geschilderde ondergrond.  Het zout dient louter en alleen als spuitmasker.  De afwerkingslaag moet dan ook met een airbrush aangebracht worden (ik vermoed dat die techniek niet zo goed werkt met een geborstelde afwerkingslaag?).
Na de afwerkingslaag zit het zout er onder en moet met water en een borstel eruit geschuurd worden (ook weer voorzichtig natuurlijk).


Citaat van: Grote stomer op 03 januari 2013, 20:57:18 PM
En vond je beter, grof of fijn zout?

Een mengeling.  Hier en daar wat fijn zout, hier en daar wat grof zout.

Gepekelde groetjes!


Groetjes, Peter


Kees-Jan

Voor mij ook (deels) maar om nu iets ingewikkelder te maken dan nodig.... ook in de hobby lijkt me dat overdreven.

PeterC

Roest: de sequel...

De methode van Evan en van Kees eens uitgetest maar geen resultaat om foto's van te plaatsen...  Veel te grof voor HO...  ...De tender van mijn dampfspender mag opnieuw zwart gespoten worden...

Ondertussen haarlak gekocht  8)

Groetjes, Peter


Kees-Jan


SuSke

Hebben ze daar een aantal potten structuurverf tegen gesmeten Kees-Jan?
Of is er bij de herstelling een lasser geweest met artistieke neigingen die niet onderdrukt konden worden?
Lijkt voor mij niet echt op roest.
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

PeterC

Kleine washes, grote washes, stop ze in je washmachien...

Enkele globale washes en enkele pinwashes en wat kleurtjes uit de poederdoos:



Nu mijn haar in model leggen met de haarlak  :)


Groetjes, Peter


Metpetergaathetbeter

Peter,

juiste kleur, maar geen enkele blutsen, deuken en krassen (afgeblakerde verf ) ?

Dit is zeker levensnoodzakelijk om een (afval)container geloofwaardig na te bootsen !

Groeten Peter

Gerolf

Ik denk dat PeterC nog voort gaat doen aan die bak, Peter - hij noemt haarlak  ;)
@PeterC: Wat is een pinwash ?
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

PeterC

#177
Citaat van: Metpetergaathetbeter op 18 januari 2013, 20:33:12 PM
...maar geen enkele blutsen, deuken en krassen (afgeblakerde verf ) ?
Dit is zeker levensnoodzakelijk om een (afval)container geloofwaardig na te bootsen !
...

Peter, inderdaad geen blutsen en deuken maar daar is het mij bij deze container niet om te doen.  Het is enkel een 'testje' voor de schildertechnieken (om mijn brugje - want daarmee is het begonnen - niet direct om zeep te helpen).
Blutsen en deuken worden best voor het schilderen aangebracht...

Krassen zijn met de zoutmethode heel moeilijk aan te brengen.  Daarvoor is de haarlakmethode beter geschikt.  De zoutmethode is een beetje zoals met een hagelgeweer naar een mug schieten (je zal ze wel mee hebben maar ook veel 'collateral dammage').  Met de haarlakmethode gebruik je een loodjesgeweer om die mug te raken...

Citaat van: Gerolf op 19 januari 2013, 12:34:11 PM
Wat is een pinwash ?

Een wash (of filter) is heel sterk verdunde verf (eigenlijk meer gekleurde verdunner) die op (relatief) grote oppervlaktes wordt aangebracht.  Een pin wash is minder verdund en wordt alleen aangebracht rond kleine details (uitstekende voorwerpen of dieper liggende details).

Een modelbouw-schilder-uitleg.



[Edit] spelingsvauten verbeterd  ;)
Groetjes, Peter


PeterC

Krassen en afbladerende verf:



Haarlakmethode.  Hoogte van het HO containerke 27 mm.
Groetjes, Peter


ERVIN