Scenery test - Marcel ziet het bos door de bomen niet meer

Gestart door PeterC, 02 december 2011, 20:46:23 PM

PeterC

#150
Alles onder stromend water afgeschrobt met een oude tandenborstel:





Voor mij is de test geslaagd en wordt mijn brugje zo aangepakt!

Groetjes, Peter


Mattias

Dit is een knap trucje die ik in de toekomst zeker zelf eens ga proberen!  :)
www.bfoto.be   |   Treinbestuurder

Steam.N

Mooi resultaat, Peter !  Zeer realistisch.
Je brug zal er realistisch verweerd uitzien, denk ik  ;)
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

doomslu

luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

ERVIN

Wow wat een verschil , ik dacht eerlijk gezegd, dit komt nooit goed  ,en kijk nu eens  ,beter dan " echt "!!

Steven123

Straffe dingen  ;)
Ik had die truck met zout nog niet eerder gezien, vroeg me al af wat er hier allemaal aan de hand was maar nu is het dus duidelijk...
Mooi werk, bedankt voor de tip.

Groeten
Steven
Zelfbouw Loc's:      Goedkoop kan (soms) ook

Dirky

Soms vind ik het onbegrijpelijk dat er zo een gigantische kloof blijft tussen de militaria-modelbouwers en de modelspoor-modelbouwers. Roest ontbreekt op geen enkel militaria-tafereeltje en de techniek met het zout, en er is ook een andere manier met haarlak, zijn de basis-beginselen! ;)

Mooi werk Peter! en tover hier maar nog wat truken uit je mouw! ;)

marc goovaerts

Het effect dat Peter wist te bereiken ziet er inderdaad heel overtuigend uit. HO ?

Als de 'haarlak-methode' ook een basistechniek is, leg je die dan eens uit ?

Martin Welberg

Ziet er goed uit Peter, misschien her en der wat nuancen met pastelkrijt poeder of pigmnenten toevoegen.

Martin Welberg

CiteerAls de 'haarlak-methode' ook een basistechniek is, leg je die dan eens uit ?

In principe een erg eenvoudige techniek, heb 'm op m'n bootje op Nolans Wharf toegepast. Na het geheel van roestkleur te hebben voorzien zoals bij deze zout techniek, spuit je het geheel in met een aantal lagen haarlak. Na droging met de airbrush de kleur erop (acrylverf). Als deze laag droog is kun je stukken wat vochtig / nat maken waardoor de haarlak weer oplost. Borsteltje, tandenstoker kun je zo eenvoudig de kleurlaag verwijderen waardoor je de roestkleur ziet. Geeft het gebarsten, afgesprongen zgn chipping paint effect..

Gerolf

Haarlak wordt inderdaad meer gebruikt voor "chipping" in de militaire modelbouw:
Roest op plaatsen waar er mechanische beschadiging is van metaal, door botsingen of afgeketste kogels of ...

Mooie illustratie van de zoutmethode  8)
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

PeterC

#161
Mannen bedankt voor de roestige  ;) reacties!  Wordt zeker nog vervolgd en de haarlakmethode wordt een deel van de trilogie!

De haarlak anekdote: deze morgen in de Delhaize op zoek gegaan naar haarlak...  Niet gevonden...  Aan een lieftallige bediende naar de haarlak gevraagd...  Die is daar nu toch beginnen lachen...  ...Maar ja, als je m'n forumfoto bekijkt...

...

Nu geen schilderwerken maar wel veel tekenwerk: ik wou het brugje eens visueel bekijken aan de hand van het idee dat ik heb en ben beginnen tekenen in Wintrack.  Nu het baantje zelf was geen probleem, het brugje daarentegen...

Het brugje is een kit-bashing van Auhagen en is standaard niet te vinden in Wintrack (ook niet op de uitbreidings CD's met 3D modellen).  Gelukkig wordt Tedit3d bij Wintrack geleverd waarmee je zelf je eigen modellen kan toevoegen.  Bloed, zweet en tranen heeft het gekost om het brugje te tekenen (alle coördinaten van ieder individueel stukje moeten in een tekstbestand worden gezet...). 
Terwijl ik toch bezig was heb meteen maar een stelling rond het brugje gezet (voor de schilders die 'liggen te schilderen').

Dit zou het dus moeten worden (de achterste brug is voor één van de volgende afleveringen):



Groetjes, Peter


OMC

Citaat van: PeterC op 02 januari 2013, 21:59:19 PM
De haarlak anekdote: deze morgen in de Delhaize op zoek gegaan naar haarlak...  Niet gevonden...  Aan een lieftallige bediende naar de haarlak gevraagd...  Die is daar nu toch beginnen lachen...  ...Maar ja, als je m'n forumfoto bekijkt...


Och allé  ;D
Mvg, John

Info, foto's en video's nog steeds op www.railmedia.be

Gerolf

Dat gifgroene gras past mooi bij je brug  ;D  ;)
Citaat van: PeterC op 02 januari 2013, 21:59:19 PM
De haarlak anekdote: deze morgen in de Delhaize op zoek gegaan naar haarlak...  Niet gevonden...  Aan een lieftallige bediende naar de haarlak gevraagd...  Die is daar nu toch beginnen lachen...  ...Maar ja, als je m'n forumfoto bekijkt...
;D  ;D  ;D
Volledig off-topic: Doet me denken aan mijn nylonkous-anekdote: ik had er nodig voor het doek van mijn rups: fijnmazig, elastisch, wit, dun, ... Dus ik bij Veritas verschillende soorten aan 't bekijken en betasten, onder de vreemde blikken van het (louter vrouwelijke) cliënteel.
Ik kreeg het in de gaten, en moest me inhouden om er geen schepje bovenop te doen  ;D
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Koen

@Peter,

Knap resultaat. Misschien een techniek om in een artikel te gieten en te publiceren in MSM?

Mvg
Koen
Nooit te oud om te leren