Nieuws:

Nu in MSM 244 PRAKTIJK: Een kasteeltje uit Forex * Een diorama uit de mouw schudden: een tutorial door Evan Daes

Hoofdmenu

Scenery test - Marcel ziet het bos door de bomen niet meer

Gestart door PeterC, 02 december 2011, 20:46:23 PM

Jurgen

Citaat van: PeterC op 02 december 2012, 13:16:23 PM
Citaat van: gardevil op 02 december 2012, 00:55:50 AM
...eigenlijk blauwen...

Het was een kleurrijk gesprek met die wapenmaker: ik vroeg naar technieken om messing te bruinen en hij begon over blauwen wat eigenlijk zwarten is...   ::)

Zo veel kleurkes! Straks moet ge nog staan schilderen.

(Voor de duidelijkheid: ergens staan schilderen = niets doen)
Mvg, Jurgen
De trein, da's altijd een beetje wachten.
Fietssporen, fietsen over oude sporen.

PeterC

Citaat van: Jurgen op 02 december 2012, 13:54:16 PM
...(Voor de duidelijkheid: ergens staan schilderen = niets doen)...

Ik ken er zo die liggen te schilderen (ze zitten in de doos nog niets te doen)...   ;)



Misschien een idee om ze in te zetten om de brug een schilderbeurt te geven...


Ondertussen het stukje brugdek in mijn testbaantje opgenomen om de rijeigenschappen na te gaan:



Alle loks rijden er zonder problemen over.  Bij geen enkele  lok (ook niet bij die met extra slechte rij-eigenschappen) hoor/zie/voel je een verandering in de rijstijl.

Volgend stadium wordt kleuren en de slijtvastheid testen...

Groetjes, Peter


PeterC

Geen nieuws: alleen maar de index een beetje aangepast (verwees nog naar het 'oud' forum).  Ondertussen zijn we al een jaartje verder...
Groetjes, Peter


PeterC

De eerste van vele laagjes verf aangebracht:



En nu: feesten!
Groetjes, Peter


Metpetergaathetbeter

Peter,

Verf ? Ik zie of dacht alleen roest te zien of is het toch bruine verf ?  :D ;)

Groeten Peter ;)


PeterC

Inderdaad, veel roest!

Mijn inspiratie:

Groetjes, Peter


Gerolf

Ziet er alvast prima uit, Peter  8)
Ligt die middenplaat niet te hoog voor je sleper? Gaat hij er vlot over?
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Steam.N

Peter, die midden plaat is tevens midden-geleider ?
Houdt die verf dan?
Misschien is alles té veel roest?

Benieuwd hoe je deze mooie brug inwerkt in  je baan !
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Dirky

haarlak? zout? verf erover en krassen maar?


... zo zou het kunnen hé Peter?  ;)

PeterC

Bedankt voor de reacties!

Citaat van: Gerolf op 24 december 2012, 18:29:16 PM
...Ligt die middenplaat niet te hoog voor je sleper? Gaat hij er vlot over?...

Zoals die middenplaat nu ligt, gaat er geen lok meer over: om te testen had ik het plaatje met houtlijm tijdelijk bevestigt op een stuk rail.  De testen waren hoopgevend en ik heb het stukje er terug uitgehaald om te kunnen schilderen.
Op de foto ligt het stukje er provisorisch op.



Citaat van: Steam.N op 24 december 2012, 23:34:43 PM
...die midden plaat is tevens midden-geleider ?
Houdt die verf dan?...

Die plaat is inderdaad de middengeleider.  Die hang nu vol met verf en het is de bedoeling om de hoogste delen van de traanplaat met fijn polierpapier terug verf-vrij te maken (=isolatie) zonder daarbij de dieper gelegen delen en randen te raken. Dan proberen met het blauwsel te zwarten zodat het donker roestbruin wordt.



Citaat van: Steam.N op 24 december 2012, 23:34:43 PM
...Misschien is alles té veel roest?...

Niet misschien, maar zeker VEEL te roest.  Over zo'n brug zou geen trein meer mogen rijden.

Ik probeer om de verwering andersom aan te pakken.  Door mooi te schilderen en dan te verweren zou ik vermoedelijk niet het effect kunnen bereiken dat ik voor ogen heb...

...Vandaar dat ik bij de foto schreef: de eerste van vele laagjes verf.



Citaat van: Dirky op 24 december 2012, 23:37:08 PM
...haarlak? zout? verf erover en krassen maar?...

Technieken genoeg maar ik moet rekening houden met de stevigheid van de basislagen.  Het is verf op acrylbasis en die heeft toch niet de stevigheid van een bijtende olieverf...

De zoutmethode ga ik testen maar het grof zout dat ik hier heb is strooizout.  Of dat gaat werken...


Eén van de volgende dagen eerst een stevige laag matte vernis aanbrengen om toch iets of wat 'bescherming' te hebben.




Groetjes, Peter


PeterC

Voor de schilderwerken van start gaan toch eens een beu maar noodzakelijk werk gedaan: de airbrushes eens volledig uit elkaar gehaald en een tijdje laten "weken" in cellulose thinner.  Geen aangenaam werkje...  Stinken als de pest.

PaulLogic had me eens de raad gegeven om te zoeken naar heel fijne pijpekuisers.  Een tijdje geleden die gevonden in een Actionwinkel (onder de naam van fijne tandenpoetshulpjes) en ermee aan de slag gegaan in alle mogelijke openingen van de airbrush.  Wat een hoop rommel er daar is uitgekomen!

Een oeroude Paasche airbrush die al 20 jaar geleden de geest had gegeven ook terug aan de praat gekregen (na eens een degelijke poetsbeurt).

En nu kunnen we beginnen schilderen...
Groetjes, Peter


Steam.N

Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

PeterC

50 tinten roest...

Of het een trilogie wordt, hangt af van het resultaat...

Om niet direct de brug te verkrachten met verkeerde technieken, toch eerst een testpoging (het is daarvoor ook nog steeds een scenerytest-draadje).

Enkele overschotjes en een gesloopt tipexrollertje als oud ijzer:



Vastgekleefd op andersom geplakte schilderstape (klevende kant naar boven):



Enkele roestkleurtjes later (donker rood, roestbruin en aarde-oranje), de ingrediënten klaargezet (ontspannen water, grof en fijn keukenzout) en aan een geduldwerkje begonnen:



Drie kanten gedaan en nu laten drogen.  De rest volgt later.

Eerst nog een paar dagen werken...

Groetjes, Peter


PeterC

Enkele Vallejo kleurtjes gemengd, verdund met brandspiritus en water en een kleurtje gespoten:



Geen zicht!

Nu het geschikte moment afwachten om te beginnen schuren om het zout te verwijderen...

...en hopen op een goed resultaat...

Groetjes, Peter


Paulogic

Lijkt net een recept...

Even instrijken met en dan op smaak brengen met wat zout.

En of het resultaat dan smaakt... laat het ons weten he.
mvg,
Paul(ogic)