Scenery test - Marcel ziet het bos door de bomen niet meer

Gestart door PeterC, 02 december 2011, 20:46:23 PM

Steam.N

#30
Heel knap, Peter!
Dat ziet er al weer heel wat beter uit.
Nog wat onkruid toevoegen onderaan het onderste, rechtse muurtje?
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

PeterC

#31
Onkruid en begroeing komen er nog bij.  Ook onterecht gestrooid gras moet nog verdwijnen.


De schilderwerken zijn ook al weer wat opgeschoten (doch niet echt zichtbaar).
Met enkele druppeltjes verf en veel verdunning alle origineel zwarte stukken die rood meegespoten waren opnieuw in het zwart gestoken.
Heel veel werk met een fijn penseeltje maar ik ben tevreden met het resultaat.
De lichtjes hebben ook een kleurtje gekregen.
Ik ga het bijna jammer vinden om de 'tand-des-tijds' aan beide modelletjes te laten vreten...



De achtergrond zijn enkele (bekende) Kibri fabrieksgebouwen.  
Enkele grote bouwdozen die ik in het verleden met veel plezier heb gemaakt maar die 'verouderd' zijn naar huidige normen.
De bouwdozen gingen in het verleden vlot in elkaar (op koude winteravonden) en ik hoop dat ik ze nu even vlot terug uit elkaar kan krijgen.
Van de grote gebouwen wil ik enkele halfmodellen maken om als achtergrond te dienen.  Er zal natuurlijk ook nog menig laagje verf en wat scratchwerk komen bij kijken...

@Jean: op deze foto zie je duidelijk een verschil in rood maar dat is opzettelijk: de BR50 moet er nog wat beter uitzien dan de BR43.
Groetjes, Peter


Steam.N

#32
Mooie machines !  Die stralen toch pure kracht uit.

Om je oude gebouwen te halveren kun je naar ??n van onze laserjongens gaan.
Die zwiepen even de laser over het gebouw, en je bent gesteld [:D]
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

vanmiegroet

#33
ik wil dit heel project zien, maar het lukt niet.
Op
Ik ben terug, maar ik meen het deze keer

Michael

#34
Peter dat van die gras dotten op zilver papier goed idee, ga ik morgen ook eens proberen, kijken of dat lukt met mijn vliegengrasstrooimepper.
Mvg,
Michaël

DCC, Lissy,Lijn154

ToThePoint

#35
Peter ik ben niet helemaal akkoord met uw stelling dat de gebouwen "verouderd" zijn.
Zo blijft men bezig en moesten ze op een baan gestaan hebben dan kan men steeds en altijd vanalles veranderen aan zijn baan.
Evolutie is er steeds en altijd, maar ik trek de lijn wanneer het af is.

Nu ben ik al een paar dagen me aan het afvragen wat een "dampfspender "is.
Is dat zoiets zoals die purperen type 18 dat in de meuseum bewaarloods te leuven staat/stond ?
Die zit zogezegt in de koninklijke livrei, maar die loc heeft zijn dienst gedaan of een groot deel ervan als stoomgenerator.
Als u kijkt zoals u altijd keek zal u steeds zien wat u altijd zag. "BOEDDHA"
Now you're just somebody that I used to know "GOTYE"
Spoor HO, HOe, N, Z, digitaal, EP: I, II, III, IV, V, VI

ToThePoint

#36
citaat:
Geplaatst door nmbsverzamelaar

Peter dat van die gras dotten op zilver papier goed idee, ga ik morgen ook eens proberen, kijken of dat lukt met mijn vliegengrasstrooimepper.



Heb dat ook gedaan en dat lukt.
Was ooit een tip van Evan als de hersenen het juist hebben.
Alhoewel de stofzuiger met nylonkous en vermogen op 250w ook lukt. even goed zelfs en naar de bescheiden mening iets beter zelfs.
Als u kijkt zoals u altijd keek zal u steeds zien wat u altijd zag. "BOEDDHA"
Now you're just somebody that I used to know "GOTYE"
Spoor HO, HOe, N, Z, digitaal, EP: I, II, III, IV, V, VI

vanmiegroet

#37
NU kan ik alles zien en het ziet er schoon uit.
Ik ben terug, maar ik meen het deze keer

PeterC

#38
citaat:
Geplaatst door ToThePoint

Peter ik ben niet helemaal akkoord met uw stelling dat de gebouwen "verouderd" zijn.



Het zijn en blijven leuke gebouwen maar ze staan al een tijd gebouwd op een kast zonder echt ingewerkt te zijn in een baan/diorama.  De gebouwen op zichzelf zijn te groot voor datgene wat ik voor ogen heb en daarmee overweeg ik de sloop.

citaat:
Geplaatst door ToThePoint
Nu ben ik al een paar dagen me aan het afvragen wat een "dampfspender "is.



JP, een 'Dampfspender' is inderdaad in het Nederlands 'stoomgenerator'.  Maar aangezien het Duitse loks zijn.
Zo'n lok was destijds een dure aangelegenheid en werd dus maximaal 'opgebruikt'.  Wanneer de ketel nog in orde was maar het chassis onherstelbare schade had, werd de lok nog gebruikt als (mobiele) stoomgenerator voor verwarming of andere toepassingen van stoom.
Er waren ook nog 'Heizloks' dat waren (meestal) nog volledig intakte loks die een tijdje geen dienst hadden en die gebruikt werden om passagierwagons te verwarmen in afwachting van hun reis.
Groetjes, Peter


vanmiegroet

#39
In de ex-oostblok landen bestaat die toepassing nog steeds.
Ik dacht dat bij ons de stoomloks tot de jaren 70 werden gebruikt als stoomgenerator.
Ik ben terug, maar ik meen het deze keer

Michiel

#40
Ook bij ons werd gedurende lange tijd rijtuigen met stoom voorverwarmd. Het is een mooie oplossing voor een paar defecte stoomlocs.


(foto: www.drehscheibe-foren.de)
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

PeterC

#41
citaat:
Geplaatst door Michiel

...Het is een mooie oplossing voor een paar defecte stoomlocs...


Of, zoals in mijn geval 'dummies' in te zetten (en het plezier hebben om die 'dummies' te maken [;)]).
Groetjes, Peter


PeterC

#42
citaat:
Geplaatst door vanmiegroet

ik wil dit heel project zien, maar het lukt niet.


Ruben, nog niemand heeft 'heel dit project' gezien; ikzelf ook nog niet [;)].
Het is het begin van een 'ei' waar ik wil op broeden.  Iets dat langzaam 'vorm' zal krijgen.  Die 'Dampfspender' zal er deel van uitmaken; die 'teststrookjes' niet (die zijn er alleen maar om op een eenvoudige/goedkope manier wat ervaring op te doen met scenery en 'goedkope' oplossingen).

Ik ben al een tijdje afgestapt van een 'onmogelijke' baan (onmogelijk kwa omvang, onmogelijk kwa tijd, onmogelijk wegens constante veranderingen/idee?n).

Wat ik voor ogen heb, is een 'module' (max 200*60cm) waar een kleine stopplaats en kleine industrie moet op komen in een rostachtig/heuvelachtig landschap.  Spoortechnisch nihil (4 wissels) en enkele ontkoppelingsrails.
...
...
Maar ik moet nog broeden...
[;)]

Ondertussen kan mijn zoontje (en ik natuurlijk ook [;)]) wat rijden op ons 'testbaantje' (waar ik nog veel soldeerwerk aan heb om te automatiseren)...


Groetjes, Peter


PeterC

#43
Vandaag is Marcel van de Groendienst langs geweest.  Hij had een hele aanhangwagen vol met aanplantingen: fijne begroening in verschillende tinten, afbraakmateriaal van enkele vorige testprojecten, lang weidegras, 'zaagsel' onkruid, ...
Na veel sproeien met 'ontspannen' water en veel sterk verdunde houtlijm begint het er toch al wat meer 'aangekleed' uit te zien:







Wat rest nog?
Poeders!  Fijn geschuurde krijtjes en verweringspoeders aanbrengen op de stenen en het looppad.  Nog enkele laagjes glansvernis voor het water.
Iemand nog suggesties voor aanpassingen?  Shoot!


Op de foto is de lijm nog niet helemaal opgedroogd, vandaar de 'witte' schijn onderaan het gras aan de waterkant.

[Edit] Enkele foto's van een gezellige rondvaart met vrouwlief op de Moezel hebben als inspiratie gediend...
Groetjes, Peter


doomslu

#44
Knap werk! [:p]

Moezel? Ben je hier gepasseerd? Zonder binnen te springen??? [:I]
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *