Scenery test - Marcel ziet het bos door de bomen niet meer

Gestart door PeterC, 02 december 2011, 20:46:23 PM

Steam.N

#15
Oeioeioei ...
Peter, ze zit in de knoop!!! Ze heeft hulp nodig ...
Ga jij ze helpen, of moeten wij afkomen? [:D][:D][:D]
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Paulogic

#16
Ik zou ze wat verweren... [:o)][:o)]
mvg,
Paul(ogic)

PeterC

#17
Een voorwaarde voor dit 'teststukje' was geen investeringen: alles maken met materiaal dat voorhanden is en alles bewerken met materiaal op waterbasis (is nieuw voor mij want ik wil van die oplosmiddelen bevattende verven af).

Terug een stapje verder: wandelpad voorzien (kwartszand-verdunde houtlijm-plakkaatverf) en grondmengsel (merantizaagsel-sterk verdunde houtlijm-spoelglansmiddel).





Ondertussen ook al wat stappen gezet voor een industri?le setting waar een fabrieksgebouw stoom krijgt van een dampfspender.  Omdat ik daar geen dure lok wil voor opofferen, heb ik enkele Revell loks gemaakt.  Een BR43 is het slachtoffer geworden.
Ideaal om eens de Revell Aquacolors te testen en zoals op de workshop in de AMSAC geleerd: die verfjes verwerken fantastisch!

Enkele grondlagen:


Groetjes, Peter


Steam.N

#18
Peter, mooi!
Die muurtjes zien erg realistisch uit.
Het grondwerk ziet er wat rood uit, maar dat is misschien de foto zelf ...
Mooie loc, die BR43.  Benieuwd hoe je die gaat afwerken.
Trouwens, bedankt voor de dampfspender-info. [;)]
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

PeterC

#19
citaat:
Geplaatst door Steam.N

...
Het grondwerk ziet er wat rood uit, maar dat is misschien de foto zelf ...


Subtiel uitgedrukt!  In werkelijkheid is het nog rosser dan die hete del van... [^][^][^]

Het is onbewerkt zagemeel en dit om verschillende redenen: los zagemeel laat zich moeilijk inkleuren.  Door het bindmiddel in de verf krijg ik klonters en moet ik alles terug in de koffiemolen steken om los te krijgen.  Bij het strooien gaat wel wat materiaal verloren (zonde van dat reeds ingekleurde waar ik al tijd had ingestoken).  Het inkleuren moet met verschillende tinten gebeuren: telkens een ander bad om het zagemeel van kleur te voorzien.  Enz...

Onbewerkt strooien gaat vlug en het steekt hem niet op een gram meer of minder.  Wanneer alles uitgehard is in de verdunde lijm, kan ik beginnen inkleuren.  Ik ben er wel nog niet aan uit of dat met de airbrush of met washes/filters gaat gebeuren.  Vermoedelijk een combinatie van beiden.
Met verf op waterbasis lukt het bijna niet om los zagemeel te kleuren (olieverf + whitespirit gaat vlot maar daar wil ik van af).


Deze week zijn de vrije uurtjes helaas tot een minimum beperkt...
Groetjes, Peter


ysbeer

#20
Zand en zaagsel kleuren gaat, zonder klonters, prima met ECOLINE
wim

Steam.N

#21
Het inkleuren n? het uitstrooien lijkt me zeker te kunnen werken. (Alhoewel ik zeker geen expert ben)
Kun je de (basis)verf niet mengen met de lijm waarmee je het strooisel vastlegt?
En daarna met sterk verlengde verf waar nodig overdruppelen ...
Het hangt er natuurlijk van af hoe goed het strooimateriaal verf opneemt ...
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

PeterC

#22
Het scenery-teststrookje staat er voorlopig wat verwaarloosd bij (komt nog verandering in).

Vandaag wat tijd gehad voor wat scenery die effectief gaat gebruikt worden: de Dampfspender.



Heel veel afplakwerk...  Het geheel was al zwart gespoten (nadeel om een model te schilderen nadat het volledig in elkaar zit...).
Revell karmijnrood met wat zwart als kleurtje

Na +/- 20 laagjes (heel verdund) per kant (telkens met de haardroger gedroogd):


En het voorlopig resultaat: een strakke (bijna nieuwe) lok.  Voor een uitgediende Dampfspender zal de 'schilder' nog wat werk hebben...

Groetjes, Peter


Michael

#23
Hoi Peter, ondanks het vele afplakwerk toch een erg mooi resultaat, inderdaad beter 20 dunne laagjes dan 1 dikke.
Mvg,
Michaël

DCC, Lissy,Lijn154

Steam.N

#24
Mooi geschilderd !  
Ik zit hier te wachten tot je die loc aangebouwd hebt [;)]
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

PeterC

#25
Ondertussen een BR50 ook wat kunnen aankleden (met ook nog v??l schilderwerk):


Is iets 'roder' (zuiver karmijnrood) geschilderd want hij moet er iets 'jonger' uitzien.

Het is de bedoeling dat de BR43 als Dampfspender uitgediend is en wordt vervangen door een oudere, maar beter onderhouden (sterker gebouwde?) BR50 die nog volledig 'intact' is maar die door een scheur in zijn chassis ook veroordeeld is als Dampfspender.
De BR43 rest nog ??n lot: verbannen worden naar Jean (SteamN) zijn afbraakplaats...

Beiden broederlijk naast elkaar:


En als Dirky kijkt: net opgeruimd [;)][;)][;)].
Groetjes, Peter


Steam.N

#26
Goed idee, Peter. [:p]
Vergeet echter niet om de loc eerst door de reducer te halen.
Stel die in op "0.54375" !
Dan komt het prima in orde [:D][:D][:D]
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

ToThePoint

#27
Eens goed warm wassen gaat ook. Wasmachien op 90 graden zetten !
Als u kijkt zoals u altijd keek zal u steeds zien wat u altijd zag. "BOEDDHA"
Now you're just somebody that I used to know "GOTYE"
Spoor HO, HOe, N, Z, digitaal, EP: I, II, III, IV, V, VI

Steam.N

#28
[:D][:D][:D]

Peter, ligt het aan de belichting, of zijn de wielen van de BR50 wat roder?
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

PeterC

#29
Deze namiddag de Grassmaster ter hand genomen om wat graszoden te maken.
Enkele druppeltjes (iets verdunde houtlijm) op een stukje aluminiumfolie en gestrooid.
Na het strooien viel mijn Eurocent: de lijm gaat weer oplossen zodra ik de zoden met andere houtlijm wil vastzetten.
Ik zal moeten proberen met hobbylijm...



En terwijl de Grassmaster toch uitgehaald was, het 'stukje' ook van wat gras voorzien.
Het begint er al 'zomers' uit te zien voor Blondie (ik moet zien dat het weer niet t? warm wordt...).



De volgende stadia hier worden struik(jes) en begroe?ng en nog enkele laagjes vernis op het water...

Groetjes, Peter