Scenery test - Marcel ziet het bos door de bomen niet meer

Gestart door PeterC, 02 december 2011, 20:46:23 PM

Gerolf

#60
PeterC: mooie compositie, man [8D]
citaat:
Geplaatst door adrievans
Hier hetzelfde maar dan van mijn vrouw ...
De mijne zegt de laatste tijd alleen maar: "Is dat nu nog niet klaar?" ... [:I] [;)]
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

modeltreinbart

#61
Nogal een geluk dat ik dan geen vrouw of kinderen heb dan kan ik mijn eigen ding doen, en dan kan ik het volgens mijn eigen idee doen, volgens foto's of prenten in mijn gedachten
Er zijn maar 2 schone werken : Vuurwerk en sommige vrouwen hun achterwerk. :-)

Steam.N

#62
All??, Bert, dan moet je het (volgens je handtekening) van vuurwerk hebben [:D][:D][:D]

@Peter: prachtige samenstelling [:p]
Mooi gezien, die herschikking.  Dit belooft!
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

PeterC

#63
citaat:
Geplaatst door Gerolf

...De mijne zegt de laatste tijd alleen maar: "Is dat nu nog niet klaar?" ... [:I] [;)]


Idem hier, maar dan tussen 17:00 en 18:00 uur en dan heeft ze het wel over het avondeten [:)][:)][:)]
Groetjes, Peter


PeterC

#64
citaat:
Geplaatst door modeltreinbart


Er zijn maar 2 schone werken : Vuurwerk en sommige vrouwen hun achterwerk. :-)



Tja, het kan alle twee 'knallen' [:D][:D][:D]


citaat:
Geplaatst door Steam.N

All??, Bert, dan moet je het (volgens je handtekening) van vuurwerk hebben [:D][:D][:D]



[:D][:D][:D]

Alles heeft zo zijn voor- en nadelen; ook vrouw (vriendin in mijn geval - ik leef in 'zonde' [^][^][^]) en kind(eren)...
Groetjes, Peter


doomslu

#65
citaat:
Geplaatst door Gerolf

PeterC: mooie compositie, man [8D]
citaat:
Geplaatst door adrievans
Hier hetzelfde maar dan van mijn vrouw ...
De mijne zegt de laatste tijd alleen maar: "Is dat nu nog niet klaar?" ... [:I] [;)]

Geef toe Gerolf, ze heeft wel gelijk h?. [:o)][:D][:D]
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

PeterC

#66
Luc,
Een beetje medelijden met Gerolf zou wel gepast zijn (die man staat onder enorme druk! Oktober 2012!  En het moet AF! zijn) [;)][;)][;)]...

Gelukkig heb ik geen 'druk' [:D][:D][:D]
Groetjes, Peter


PeterC

#67
Niet veel vordering wegens verrekken van de pijn in mijn schouder...  Binnenkort kan ik scenery maken met de hoeveelheid kalk die erin zit [|)]...

Vandaag eens de 'poederdoos' opengetrokken en aan het verweren gegaan met 'krijtjes'.
Krijtjes van verschillende afkomst: zowel droge als iets vettere.
De krijtjes worden op een stukje schuurpapier tot poeder geschuurd (verschillende kleurtjes mengen zoals verf) en aangebracht met een plat penseel.
Als je moet niezen, draai je dan om of je hebt een grote stofwolk [:0].



Links boven de watertrap een stukje 'bepoederd'; de rest nog niet:



En een experimentje (doe ik graag): met de laserprinter enkele bordjes gemaakt (hebben wel nog verwering nodig want de kleuren zijn nog te fel en te glanzend):



Het water ook nog van een laagje vernis voorzien.

citaat:
Geplaatst door Gerolf

...Misschien een paaltje met een roeibootje of een vlot er aan ?



Wordt aan gewerkt, maar dan wel een mini-bootje/vlotje die door die kleine mannen te water werd gelaten.


Vervolg?  Misschien morgen...
Groetjes, Peter


modeltreinbart

#68
@ peter C nog eens over dat knallen ,het vuurwerk knalt er uit , en bij dat ander knal je er in [:D][:D][:D]
@ steam.N ik hou toch meer van sommige vrouwen hun achterwerk , it lovely to handle. [8D][8D][8D]
Er zijn maar 2 schone werken : Vuurwerk en sommige vrouwen hun achterwerk. :-)

PeterC

#69
Vandaag is Marcel van de Groendienst terug langs geweest...

In zijn aanhangwagentje had hij zeeschuim, h??l fijn strooisel, verdunde houtlijm in een badje en vooral een kruidenstrooier mee:



Na het zeeschuim te 'bevochtigen' (= onderdompelen [^]) in het badje van houtlijm-water-spoelmiddel.  Werd het van bovenaf met h??l fijn strooimateriaal (ooit eens 'gevonden' bij Schleiper) met het pepervat bestrooid.  Hier en daar werd een wat kale plek met een borstel en de lijm uit het bad wat bij bevochtigd en opnieuw gestrooid.

De stammetjes (naar mijn zin wel veel te dun [:(]) zijn met een sterk verdunde bruine acryl wat gekleurd.  Twee verschillende kleurtjes strooisel wat gemengd geven uiteraard twee verschillende 'boompjes':



Dit projectje begint er voor mij stilaan op te trekken (voor wat ik in gedachte had toch) alhoewel dat het wat betreft het werk van de Groendienst misschien wat 'over-done' is...

Op naar nog een kleine afwerking en dan op naar een ander projectje (??n van die die al begonnen zijn of misschien al het begin van een ander ei dat ik nog wil uitbroeden)...

Wordt (wellicht) nog vervolgd...

Reacties of opmerkingen?  Shoot...

Groetjes, Peter


Michiel

#70
Peter, ik heb met plezier de vorderingen gevolgd van dit stukje, en je mag er trots op zijn. Het is erg mooi geworden. Maar omdat je er naar vraagt, zijn hier mijn persoonlijke opmerkingen:

- muurtje, trappetje, weggetje zijn subliem. Erg mooi.
- met de begroei?ng mis ik wat wildbloemen, hier een daar een groepje, wat gele brem of zo... een fleurige noot.
- De 2 boompjes zijn mooi, maar halen niet het niveau van de rest van je stukje. Oefening baart kunst natuurlijk. [;)]
- Het water is op deze foto niet te zien. Opzettelijk? Ik was toch een beetje benieuwd hoe het zou worden. [:I]

En dus al bij al een erg geslaagd experiment, dat naar meer smaakt. Maar dat heb je zelf al aangekondigd... [:D]
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

PeterC

#71
citaat:
Geplaatst door Michiel

Peter, ik heb met plezier de vorderingen gevolgd van dit stukje, en je mag er trots op zijn. Het is erg mooi geworden...



Dank voor de reactie [;)] !


citaat:
Geplaatst door Michiel


- met de begroei?ng mis ik wat wildbloemen, hier een daar een groepje, wat gele brem of zo... een fleurige noot.



Ik ook...  Maar hier mis ik wat inspiratie/kennis...  Hoe maak je overtuigende bloemen (rood/geel/paars/wit)?  Welk materiaal?  Ik wil gerust experimenteren en het mag gerust wat tijd kosten om bloemen te maken maar ik wil niet investeren in zaken van Bush (mooi trouwens).  Ik wil een goedkoop basismateriaal gebruiken die met acryl te kleuren is.
Iemand een idee?  

Ik zou ook een soort 'bloemen' willen maken om een soort vlinderstruik mee aan te kleden (daarvoor lijkt dat zeeschuim wel voor te voldoen).  Grof zaagsel?


citaat:
Geplaatst door Michiel


- De 2 boompjes zijn mooi, maar halen niet het niveau van de rest van je stukje. Oefening baart kunst natuurlijk. [;)]



Die boompjes... Tja...  Het is een tien-minuten-werkje en je kan ze dan ook niet vergelijken met de 'masters-of-bushmaking' ? la Jos [;)].  De 'Jos-methode' heb ik al eens uitgetest (met naar mijn normen toch wat resultaat [;)]) maar die zijn dan ook niet op tien minuutjes gemaakt...

Al bij al ben ik nog vrij tevreden over die boompjes.  Als solitair vallen ze natuurlijk op, maar hier en daar verscholen achter een 'deftige' boom, maken ze wel een kans.


citaat:
Geplaatst door Michiel


- Het water is op deze foto niet te zien. Opzettelijk? Ik was toch een beetje benieuwd hoe het zou worden. [:I]



Het water...  Na drie lagen glansvernis (acryl) begint het hier en daar een beetje te blinken...  In het verleden altijd met verf op oliebasis (of nog veel schadelijkere andere solventen) gewerkt en dan met drie lagen kon je jezelf al spiegelen...   Acryl is toch wennen...
Ik doe voort; misschien nogmaals drie lagen.  Wie weet wat dat zal geven maar terugkeren naar koppijn-bezorgende verven doe ik niet meer!

Morgen nog een laagje 'water-glanzend-makende' vernis erover en we zien wel...

In een andere deel van de zolder liggen ondertussen al enkele dagen 'strooimateriaal' te drogen.  Recyclage van strooimateriaal uit de seventies (gekleurd met verdunde acryl) en een zak zaagsel die een voorbereidend kleurtje kon gebruiken.  Het is een 'koude' zolder en het boeltje droogt niet zo gemakkelijk.  De spiritus die ik gebruikt heb voor de ontspanning van het water is gelukkig al verdampt waardoor de doordringende alcoholgeur al verdwenen is [^].

Wordt vervolgd...
Opmerkingen of reacties?  Shoot!

Groetjes, Peter


marc goovaerts

#72
Euh... misschien de figuurtjes een kleine bruine washing geven om ze wat meer reli?f te geven en hun 'poppetjes'-karakter af te zwakken ?

PeterC

#73
Stand van zaken vandaag: wat tijd op de zolder kunnen doorbrengen; evenwel hopeloos op zoek naar 'iets' dat als bloemen kan dienen.  Gedroogde natuurbloemen gevonden maar enkel goed voor Spoor 1; v??l te groot voor HO...

Het water: nog twee lagen glansvernis erop en het begint stilaan te spiegelen...  Nog enkele lagen te gaan...

citaat:
Geplaatst door marc goovaerts

Euh... misschien de figuurtjes een kleine bruine washing geven om ze wat meer reli?f te geven en hun 'poppetjes'-karakter af te zwakken ?



Marc, beide knapen van een okerkleurige wash voorzien en er komt al wat meer reli?f in.  Het is evenwel nog niet naar mijn zin en probeer (morgen?) eens met een wash van gebrandde si?nna.



Nog wat tijd over en een test gedaan om de fabriek van haar 'plastiek' uiterlijk af te helpen.  Aan de fabriek zelf heb ik nog wat knip-en-plakwerk dus wat testen op een stukje overschot:



1: het origineel stuk (ooit eens voorzien van een veel te witte en veel te zwarte wash op de originele plastiek ondergrond - niet doen!).

2: de rode bakstenen ingekleurd met karmijnrood en de bruinere met een roestkleur.

3: de grijze boorstenen met hetzelfde grijs die ik als ondergrond voor mijn stenen muurtje gebruikt heb (en als ondergrond voor mijn rotsen ga gebruiken - natuursteen wordt gebruikt waar het gevonden wordt).

4: Enekele washes later...

5: Drybrushing van de bakstenen in verschillende tinten en van de natuursteen.

6: Enkele bakstenen individueel ingekleurd met kleurpotloodjes (verschillende rode en bruine tinten) en nog enkele sobere washes erover heen.

Commentaar?  Graag!
Groetjes, Peter


marc goovaerts

#74
Geeft heel mooi resultaat. Met welke kleuren heb je de washes gedaan ?