Nieuws:

Nu in MSM 244 PRAKTIJK: Een kasteeltje uit Forex * Een diorama uit de mouw schudden: een tutorial door Evan Daes

Hoofdmenu

Lauscha

Gestart door evan, 02 december 2011, 19:38:53 PM

evan

Hoi Allen,

Nadat ik de smaak te pakken had met "De uitdaging" start ik hier met een nieuw "klein" projectje.

Ik heb het voorstel gekregen van mn vrouw om een leuk show tafereel te hebben in de eetkamer.

Mn vrouw maakt kralen en juwelen in glas en veel van deze soort kunst vind men terug in "Lauscha" in duitsland.  Na wat Googelen en fotos bekijken van dit stadje was ik verkocht door de sfeer van het station.

Het gepaste thema voor een leuk baantje of operationeel diorama.  Natuurlijk ga ik het station niet exact namaken, maar ik ga de sfeer weergeven en natuurlijk is het ook maar een fragment van een groter geheel.

Hier zien we fotos van het station in werkelijkheid.  Althans het gedeelte dat me inspireerde voor het baantje.

Seinhuis met sfeer er rond:




Let hier op het natuurstenen talud op de achtergrond en het betonnen talud op de voorgrond.

Het verschil is dus de ruimte en het feit dat ik bovenleiding ga plaatsen.  Dit door de interesse in mn job bij Tucrail en het feit dat ik enkele spoor 1 E-loks heb.

Vandaag ben ik dan eindelijk aan de slag gegaan.  Ik heb een dagje verlof genomen (neen geen staking:)).

Aanvang van de werken:

Deze oppervlakte is de bouwoppervlakte voor het projectje.  4,2m op 0,45m.  Best een uitdaging:)

De eerste houtstructuur:

Bescherming voor de kast:

Het resultaat van een middagje werk:






Er is nog veelwerk aan, maar de eerste 5 uur bouwen waren leuk en het schoot lekker op.

Nu het extra leuke aan dit project is dat Dirky het seinhuis gaat bouwen met ondersteuning van Paulogic.

Ik kijk er naar uit dat ik dit toekomstige meesterwerkje kan en mag inplanten op het projectje:p.

Zondag ga ik voortwerken aan het project, maar morgen eerst wat voortwerken aan "Mag het wat groter zijn"

Goede avond nog;)

Evan
Beter een lelijke trein in een mooi landschap dan een mooie trein in een lelijk landschap.

Binco

#1
Bovenleiding in I,
E-loks in Spoor I met bovenleiding,

Evan, DAT WIL IK ZIEN [:D][:D][8D]
Dit beloofd weer een ferm project(je)te worden!!

[:)][;)]

martintje

#2
heeft een hoog pit-peg gehalte, mooi [:)]
Pit Peg boekjes heb ik echt verslonden en is h?t voorbeeld van modelspoorromantiek

Mvg Marty

evan

#3
Ik ken ze zeker.

Ik heb er tijdens de planning van het baantje geregeld in geneusd[:)]

Erg inspirerend!!!
Beter een lelijke trein in een mooi landschap dan een mooie trein in een lelijk landschap.

martintje

#4
gelukkig, ik was al bang dat ik ze voor je op moest opzoeken, want waar ze liggen hier [?][?][?] [:)]
Mvg Marty

doomslu

#5
En jij mag dat zo maar op de kast zetten? [:0]
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

Gerolf

#6
citaat:
Geplaatst door doomslu

En jij mag dat zo maar op de kast zetten? [:0]

zijn (droom-)vrouw heeft het zelf voorgesteld ... [8D]
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

martintje

#7
geloof me, schat van een mens [:X]
Mvg Marty

Steam.N

#8
Mooi kader.  Dat seinhuis heeft wel iets.
En dat in je living mogen bouwen: een droom !
Succes !!!
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

evan

#9
Martintje,

Jona is blij met je compliment[;)]
Beter een lelijke trein in een mooi landschap dan een mooie trein in een lelijk landschap.

Metpetergaathetbeter

#10
Evan,

Fraai gegeven dat jij ongetwijfeld misschien nog fraaier gaat weergeven !

Opmerkelijk dat de vrouw ongelooflijk modeltrein-minded is ! Persoonlijk kan ik ook niet klagen maar als ze nog iets meer treinminded zijn kan zeker alleen nog possitiever zijn ! Goe zorg voor dragen ![:)]

Groeten Peter[;)]

evan

#11
Thx Peter[;)] en ik waardeer de interesse van mn vrouw enorm.

Vandaag heb ik aan Lauscha verder gewerkt en Jona heeft geregeld geholpen waar nodig[;)]

Het schrijnwerk is af en 2/3 van de sporen zijn gelegd.  Enkel het stationsgeeelte nog en dan aansluiten.

Deze week ga ik nog wat kurk en verf halen en dan kan ik voort.

Daarna begint het echte decor werk.  Ik ga beginnen met de betonnen talud op de voorgrond met de gallerij.  De ruwbouw is al gedaan, maar steunberen, binnenkant brug en randen en boordn volgen nog.
Om praktische en estetische redenen heb ik besloten om de vakwerkbrug te vervangen door een betonnen brug als in Lauscha voor straatverkeer.

Enfin wat fotootjes en uitleg. (beetje onscherp [:I])

Overzicht:


Brug voor de straat:

Hier past een PVS afvoerbuis (doorsnede 25cm) in die in de lengte is doorgesneden.
De kleinere arcades worden ook afgewerkt.

De betonnen keermuur en gallerij zijn ook al herkenbaar, maar lijsten, boorden en steunberen volgen nog alvorens alles in kleur te zetten.


Dirky had me een tekening doorgestuurd om gabarit en afmetingen te controleren:



Dit komt goed![:p]

Zicht van de andere kant:


Het "ondergrondse" deel is reeds af met spoor.  Dit deel krijgt ook nog een deksel/luik om dit van het zicht te onttrekken.





Voila de tussenstand is 14 uur werk[:D]

Groetjes en tot kort[;)]

Beter een lelijke trein in een mooi landschap dan een mooie trein in een lelijk landschap.

Steam.N

#12
Evan,  komt er een treinlift tussen beide niveaus? [:D]
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

evan

#13
L0L[:D]

Nee het blijven twee gescheiden niveaus, maar er is uitbreiding mogelijk aan beide kanten voor tentoonstellingen voor de twee niveaus.

Er kan eventueel een module aan beide kanten komen met een norm-kop[:)]
om aan te sluiten met collega spoor 1 liefhebbers...

Groetjes[;)]

Beter een lelijke trein in een mooi landschap dan een mooie trein in een lelijk landschap.

Ernst Jorissen

#14

Hallo Evan.

Mijn komplimenten voor de bouw.het begin ziet er heel mooi uit.
Ben nu al benieuwd hoe het einde er uit komt te zien.
Ik blijf dit volgen.

groeten Ernst.
Ernst Jorissen
Spoor 1 MBSNederland