Nieuws:

Nu in MSM 244 REPORTAGE: De Nederlandse Modelspoordagen * A4 Dioramawedstrijd * Virtuele Messe 2024

Hoofdmenu

Heusinger zit vast

Gestart door pretoriaan1971, 29 november 2011, 22:17:50 PM

pretoriaan1971

Hallo iedereen,

De heusinger van mijn Fleischmann tenderloc zit geblokkeerd, hield er plots mee op terwijl de trein aan het rijden was. Iemand enig idee hoe dit op te lossen valt?

Groeten,

Marc

janjozef

Jan Provinciael lid van MTD treinenclub vzw
Omer Van Ommerplein 15 2650 Edegem
Modelspoor 2021 23 en 24 oktober 2021
Hangar 27 Parklaan 161 - 2650 Edegem

ysbeer

Niet om vervelend te doen,maar niemand natuurlijk.
Kijken voorzichtig draaien,dan zie je snel genoeg waar de zaak vast loopt.
Het kan ook zijn dat de wielen niet meer kunnen draaien.
Maar nogmaals,in de hand nemen en voorzichtig draaien en kijken,in bijna alle gevallen zie je het wel zitten.
Oplossen is nog wat anders,dus vertel ons hoe en wat dan weet iemand wel een oplossing.
wim

ysbeer

citaat:
Geplaatst door janjozef

Wat is de heusinger

Jan


Beetje simpel gezegd.

Het hele zootje stangen tussen wielen met de schuifbeweger bij de cilinders heet
HEUSINGER SCHUIF BESTURING

HEUSIGER heeft het bedacht,er zijn ook andere besturingen

WIM

Havoc

citaat:
Het hele zootje stangen tussen wielen met de schuifbeweger bij de cilinders heet
HEUSINGER SCHUIF BESTURING

HEUSIGER heeft het bedacht,er zijn ook andere besturingen


Enkel in duitsland heet dit "heusinger", in de rest van de wereld spreekt men over "walschaerts". Heusinger zelf heeft toegegeven dat Walschaerts voor hem dit systeem heeft ontwikkeld. Maar Walschaerts was een ondergeschikte in de NMBS en kon dus geen patent aanvragen, Heusinger wel.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

Klaas Zondervan

Een mooie animatie van de Walschaerts schuifbeweging zie je hier:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Egide_Walschaerts

Walschaerts werd alsnog beloond voor zijn uitvinding doordat hij bij zijn pensionering de ingenieurstitel verkreeg.

janjozef

Oke, Walschaerts schuifbeweging ken ik, dat van Heusinger wist ik niet, weer wat bijgeleerd

Jan
Jan Provinciael lid van MTD treinenclub vzw
Omer Van Ommerplein 15 2650 Edegem
Modelspoor 2021 23 en 24 oktober 2021
Hangar 27 Parklaan 161 - 2650 Edegem

Gerolf

... nu weet iedereen wat een Heusinger is, maar Marc's loc bolt nog niet ... [;)]
Wim (ijsbeer) gaf al enkele suggesties, maar wat extra informatie zou nuttig zijn. "Fleischmann tenderloc" is bvb nogal vaag. Welk model? Welke schaal?
Een foto van het stangenstelstel kan ook helpen.
Heeft die loc ook tandwieltjes op alle wielen? Misschien is daar wel iets tussen gekropen ...
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Peter

Is er niemand met een beetje ervaring en die niet te ver uit de buurt woont die zegt: Kom er maar even mee langs. Bij mij mag hij desnoods gerust langskomen.
Met vriendelijke groeten
Peter

Gerolf

Van Diest naar Mortsel (ikzelf) of Hoboken (Peter) is misschien haalbaar voor Marc. Ik denk wel dat er nog mensen dichterbij wonen (Mol, Heist op den berg, ...) [;)]
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

pretoriaan1971

Hallo iedereen,

Alvast bedankt voor de vele reacties. Ik heb de commentaren ter harte genomen en geprobeerd de wieltjes te draaien. Daar is geen beweging in te krijgen. Er zitten immers enkel tandradertjes in het tendergedeelte maar daar is niks mis mee.

De loc waarover het gaat is een Fleischmann Schaal N model 7166.

Een foto is terug tevinden op:
http://www.roco.com/products/Fleischmann/7166.aspx

Gerolf

Dat is geen tenderloc, maar een loc met tender [;)]
Dat die wielen van het niet-gemotoriseerde "loc"-deel niet meer draaien kan nog aan van alles liggen.
- wiel losgekomen
- vervuiling tussen de wielen of stangen
- de zogeheten "kwartering" verstoord, dit is de stand van het wiel tegenover de as en andere wielen
- een drijfstang verbogen
- ...
Moeilijk te zeggen wat er precies scheelt zonder dat we jouw loc kunnen bekijken. Het is merkwaardig dat er geen enkele beweging mogelijk is.
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

pretoriaan1971

Ik wist niet dat er een verschil gemaakt werd tussen een tenderloc en een loc met tender. Nu ja, ik ben dan ook een complete leek in al deze zaken [:)] Vandaar de volgende "wellicht idiote" vraag:
Zou ik daar perslucht (zo van die busjes waarmee je een toetsenbord gemakkelijk kan uitblazen) op mogen gebruiken denk je of gaat dat de schade verergeren?

Gerolf

Ik heb geen idee hoeveel druk dergelijke spuitbusjes kunenn geven, maar ik denk wel dat perslucht een manier kan zijn om de boel schoon te krijgen.
Maar eerst zou ik een grondige visuele inspectie doen: systematisch, met een loep, ... op zoek naar dingen die er niet zouden mogen zijn, verbuigingen, ...
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Huugooke

Er zit altijd speling op die wielen, hoe klein ook. Dus als je ??n voor ??n de grote drijfwielen probeert te bewegen moet er toch op ??n van die assen beweging zitten. (een beetje kromme zin maar je begrijp wat ik wil zeggen). Probeer dus alle bewegende delen te... bewegen en je zal zien dat er ??n echt vastzit. Dat kan een as van een wiel zijn maar ook de drijfstangen van de Walschaerts. Dat laatste kan soms behoorlijk in de knoop geraken na een val of een wat bruute behandeling, of zelfs sleet. Vergelijk dat stangenstelsel met een foto (langs beide zijden).
Niet te snel met olie beginnen gieten, dat teveel moet je er achteraf weer afhalen. Ook zoals hierboven al gezegd de "kwartering" nakijken; dat is de stand van de linkse tegenover de rechtse wielen. Als dat verdraait (zelfs bij 1 wiel) zit de boel vast. Dat kan trouwens ook als er 1 wiel is losgekomen.