automatiseren analoge baan

Gestart door Havoc, 29 november 2011, 22:07:05 PM


Havoc

Bedankt voor die website, die was ik al een tijdje kwijt! Enig probleem is dat je zelfs daarvoor de loc serieus moet bijwerken: metaal wegfrezen om plaats te maken.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

Frank_N

Hallo Johan,

Ook mijn project is iets voor de toekomst.......
Zelf zit ik al jaren te stoeien met hoe en wat. Koploper/Dinamo leek me wel wat. Het sporenplan wat ik heb en gemaakt is voorbereid hiervoor. Met tegelijk de gedachte: analoog kan het ook zo maar dan met relais ofzoiets.
Waar je bij digitaal tegen aan loopt is het inbouwen van decoders. Zelfs bij N locomotieven blijkt dat al een kostbare (onnodige?)zaak.
Daarbij komt dat niet alle oudere locomotieven gecharmeerd zijn van pulsbreedte modulatie besturing. Bij mij werken de meest loc's nog het beste op een "ouderwetse" Trix trafo. Ook de nieuwere modellen met een klokanker motortje. Zelf heb ik proeven gedaan met de "Weistra" regelaar, ik merkte dat je ook die per loc appart moet instellen.
Ik vermoed dat bij het Z spoor het gebruik van reedcontacten niet zo eenvoudig zal zijn. Bij mijn N baan deed ik experimenten, waarbij bleek dat je de gebruikte reedcontacten niet onder de ballast weg kunt stoppen. Ofwel: hoe groter die contacten, hoe beter. Ook maakt de stand van het magneetje tov. het reedcontact (of andersom) nog verschil.
Het is nl. de bedoeling dat zo'n reedje een (1) puls geeft, voor de meeste schakelingen.
Kom je toch weer terug op een mechanies (onderbroken sporen enzo) bloksysteem.
Zoals ik het allemaal begrijp van Wim Ysbeer, in dit draadje is de besturing zoals hij die gebruikt nog het meest aantrekkelijke voor u.
Z spoor werkt met 7 Volt, is ook nog iets waar je aan kunt denken.
Dan is er ook nog de besturing van van Meekeren, zoals beschreven in oude boeken. In een van die boeken staat een schakeling waarmee je opties een "herkenning" schakeling kan maken. Of dat te allemaal maken is met Z weet ik niet.
Werkt met een soort bar-code.
Groet van Frank

Havoc

citaat:
Dan is er ook nog de besturing van van Meekeren, zoals beschreven in oude boeken.


Heb je soms een volledige titel van die boeken?
Met vakantie voor onbepaalde duur.

Frank_N

"" Heb je soms een volledige titel van die boeken?""

Jazeker, Johan:

1) "Treinen en transistors" S.A.H. van Meekeren
Uitgegeven door Kluwer ISBN: 90 201 1075 6
Hierin staan verschillende praktijksituaties uitgelegd, en dan met eenvoudige schakelingen. Compleet met schema's van die schakelingen.
Op proefboardjes goed na te maken.

2) is (vervolg op 1, sluit goed aan) denk ik interessanter voor u:

"Treinen en automatisering"  Van dezelfde auteur.
Uitgegeven door Kluwer ISBN: 90 201 1427 1

bewerkt: Je hebt e-mail met links.
Groet van Frank

Havoc

Met vakantie voor onbepaalde duur.