automatiseren analoge baan

Gestart door Havoc, 29 november 2011, 22:07:05 PM

Havoc

Nu ik eindelijk een sporenplan heb waar ik tevreden van ben is het tijd om over de volgende stap na te denken. Vooral omdat deze ook samenhangt met hoe het op te bouwen.

In Z zie ik digitaliseren niet zitten dus ga ik het bij analoog houden. Dat is een eerste beslissing die vast staat.

De baan zelf is niet veel meer dan een voorstadsstation (*) aan een dubbelsporige lijn met een aftakking naar een enkelspoor. Er zijn industrie aansluitingen langs 3 kanten en een goederenkoer. Verder 3 perronsporen en een uitwijkspoor. DB IV.

Wat ik wil bereiken is:
- doorrijdende personentreinen die niet stoppen
- stoptreinen die verder rijden
- stoptreinen die terugkeren (geen stellen)
- goederentreinen die doorrijden (of uitwijken)
- lokale goederen
- treinen die van/naar enkelspoor gaan
- mogelijkheid om "het station te bedienen": maw trein komt af, ik beslis waar die naartoegaat stopt of niet en wanneer die vertrekt.
- mogelijkheid om wat met goederen te rangeren terwijl het personenverkeer automatisch doorgaat
- afhandeling van de schaduwstations (langs elke kant 1) De 2 stations zijn opgezet als hondebot. Maar er is een verbinding tussen de stations zodat het kan van bvb volle goederentreinen steeds dezelfde kant op te laten gaan en lege de andere. Ook een trein zonder keren moet kunnen (dus met loc langs voor naar schaduwstation, komt terug met loc achteraan).

Nu ben ik wat aan het surfen geweest, maar eerlijk gezegd veel wijzer ben ik er niet mee geworden. Voorlopig heb ik 3 dingen wat bekeken: koploper, miracos en driving railway.

Koploper is enkel voor digitaal dus valt het eigenlijk af. Maar de afhandeling van de treinen is eigenlijk perfect wat ik zoek. Vandaar dat ik het er toch bijzet. Er is iets dat me wel is opgevallen: niet meer aktief verder ontwikkeld. Dus op lange termijn? Ja, het staat wel op de site dat het blijft werken, maar als de pc in panne valt en de nieuwe niet meer door de oude versie OS ondersteund wordt en er geen nieuwe koploper komt is het gedaan met spelen.

Miracos lijkt me wel wat, maar als ik het goed begrijp gaat dat geen (schaduw)station automatiseren. JE kan een rijweg instellen en een trein laten vertrekken en die zal nergens tegenbotsen. Maar je moet het zelf wel doen. Tenzij je er nog een andere applicatie aanhangt die doet alsof jij met de schakelaars speelt. Of kan je bvb het zichtbare stuk ermee doen en het schaduwstation op de oude manier met antieke relais? Zelfde probleem met software, maar toch iets minder afhankelijk (en protocol is beschikbaar).

Driving Railway lijkt op miracos met de mogelijkheid van automatiseren. Maar hoe dat juist zit is een ander paar mouwen, de handleiding is niet zo duidelijk als miracos. Echter het idee van verschillende versies van de software/hardware afhankelijk van de grootte van baan lijkt me niet aantrekkelijk.

Probleem nu is dat door enkel het lezen van handleidingen ik echt niet kan opmaken of het met die dingen het gaat lukken te doen wat ik wil. En de kost is wat groot om eens te proberen. Vooral omdat ik geen zin heb om sporen terug te moeten opbreken later om extra onderbrekingen te maken en draden aan te sluiten.

Wie heeft er ervaring met die systemen om te kunnen zeggen "dat lukt" of "dat lukt niet"? Als het met iets anders wel kan wil dat natuurlijk ook graag horen.

(*) stadje noemt Korntal, plan is te vinden op spoorplannen.nl en het ziet er in google earth nog redelijk uit zoals het plan. Foto's zijn voor volgend decenium, de plannen hebben ook 30 jaar op zich laten wachten B)
Met vakantie voor onbepaalde duur.

doomslu

Ik heb een beetje ervaring met Miracos. Heb het zelf, doch ben nog altijd in de bouwfase en ik ben aldus nog geen echte gebruiker.
De club in St-Niklaas gebruikt al jaren dat systeem. Steek daar je licht eens op of stuur een mailtje naar de maker, Rudy (zie website www.modeltech.be).
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

Michael

Johan volgens mij moet je maar een keer op de volgende site gaan kijken.

http://dinamo.vanperlo.net/

Met dit systeem kan je zowel analoog als digitaal geautomatiseerd rijden, via koploper, Itrain etc.
Mvg,
Michaël

DCC, Lissy,Lijn154

ysbeer

Dat is best een stevig probleem.
Even wat vragen.

Voorkeur voor:
analoog besturen met een computer ?????????????
analoog besturen zonder computer?????????????
Heb je verstand van electronica????????????
Heb je verstand van software schrijven
Behalve dynamo en de daar van afgeleiden zou ik geen programma weten dat analoog treinen bestuurd.
Zonder computer gaat dat wel maar bedenk dat je veel zult moeten bedraden en verstand moet hebben van minstens electro.

Ik zelf rijdt analoog met een computer en zelf geschreven software.
Zeker niet de meest simpele oplossing,maar wel een hobby.

Als je werkelijk een uitdaging zoekt en er kennis en tijd in kan steken dat is het mogelijk een analoge baan perfect te automatiseren.

met gerichte vragen wil ik altijd helpen

wim

dgrr57

Ik had jaren geleden een klein baan in Z. Toen kwam het digitaal gedoe en ik wou meteen mee spelen. Dit was dus niet mogelijk. Maar in de plaats van decoders in de locomotieven te plaatsen (de eerste decoders waren 3-4 keer zo groot dan een Z-locomotief) heb ik mijn baan in blokken gedeeld en elke blok van een decoder voorzien.

Daarna een klein programmatje geschreven in QBasic (of iets dergelijk) en me goed geamuseerd.

Ik denk te weten dat sommige programmas nu nog (kunnen) werken op deze manier (met stationery decoders dus). Train Controler zeker, koploper weet ik niet.

Michiel

Als je een beetje kennis hebt van basis-elektronika en electromechanica, dan zou er een oplossing kunnen zijn met Koploper (inderdaad, besturingsprogramma normaal gebruikt voor digitale besturing).

Opzet in telex-vorm: de baan opdelen in baanvakken en stopsecties zoals gebruikelijk. Elke blok met een relais (en eventueel vertragingsweerstand) schakelen. Het relais via een digitaal adres aan/uit kunnen zetten (schakeldecoders?), bezetmelding met stroomdectectie, S88 terugmelding met MR-Direct (of hoe heet dat programma dat een digitale centrale emuleert op PC), en natuurlijk een PC met Koploper.

Via de seinsturing van Koploper schakel je de blokken, en beveilig je je baan. Koploper ziet via de terugmelding welke blokken bezet zijn. Met als gevolg dat alles automoatisch gaat rijden. Met extra indentificatiemiddelen (reedrelais met magneetjes links/rechts?) kan je verschillende treinen van elkaar onderscheiden. Hoe je daardoor nog handmatig kan gaan rijden, moet je maar eens uitzoeken. [:D]

Dit louter als denkstof, een mogelijk alternatief. (heb het zelf nog niet geprobeerd). succes!
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Klaas Zondervan

De meest voor de hand liggende oplossing is Dinamo (niet dynamo) in samenwerking met Koploper.

Havoc

Bedankt voor de reacties.

Dinamo: ga ik zeker eens bekijken.

citaat:
Even wat vragen.

Voorkeur voor:
analoog besturen met een computer ?????????????
analoog besturen zonder computer?????????????
Heb je verstand van electronica????????????
Heb je verstand van software schrijven


Antwoorden:
- met/zonder pc: geen probleem dat er een pc voor nodig is, maar geen bedieninig met de muis en scherm als het dat is wat je bedoelt. Miracos bvb is met een pc, maar de bediening gaat via een synoptisch bord. Dat lijkt me het beste. Ik moet al een hele dag op een scherm turen.
- electronica is geen probleem, is eigenlijk mijn job.
- software schrijven: niet meer dan "hello world". Probleem is dat ik dat niet zie als een hobby. Dus als het is om met de pc een en ander te configureren etc: prima. Maar om nog buiten een baan maken hele nachten code schrijven en debuggen zie ik niet zitten.

citaat:
Maar in de plaats van decoders in de locomotieven te plaatsen (de eerste decoders waren 3-4 keer zo groot dan een Z-locomotief) heb ik mijn baan in blokken gedeeld en elke blok van een decoder voorzien.
[knip]
Ik denk te weten dat sommige programmas nu nog (kunnen) werken op deze manier (met stationery decoders dus). Train Controler zeker, koploper weet ik niet.


Stationaire decoders had ik nog niet aan gedacht. Maar zelf software schrijven is een ander probleem. Ik ga wel eens kijken naar Train Controler.

citaat:
Opzet in telex-vorm: de baan opdelen in baanvakken en stopsecties zoals gebruikelijk. Elke blok met een relais (en eventueel vertragingsweerstand) schakelen. Het relais via een digitaal adres aan/uit kunnen zetten (schakeldecoders?), bezetmelding met stroomdectectie, S88 terugmelding met MR-Direct (of hoe heet dat programma dat een digitale centrale emuleert op PC), en natuurlijk een PC met Koploper.

Via de seinsturing van Koploper schakel je de blokken, en beveilig je je baan. Koploper zit via de terugmelding welke blokken bezet zijn. Met als gevolg dat alles automoatisch gaat rijden.


Lijkt een beetje op het verhaal van stationaire decoders. Maar zou kunnen een oplosing zijn om miracos te automatiseren. Stof tot nadenken inderdaad.

citaat:
De club in St-Niklaas gebruikt al jaren dat systeem. Steek daar je licht eens op of stuur een mailtje naar de maker, Rudy


Ik ga eerst zelf zoveel mogelijk elimineren maar goed om weten waar ik terecht kan.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

Klaas Zondervan

citaat:
Geplaatst door Havoc

- met/zonder pc: geen probleem dat er een pc voor nodig is, maar geen bedieninig met de muis en scherm als het dat is wat je bedoelt.
De combinatie Dinamo/Koploper werkt via een PC, dus met muisbediening op het scherm. Het kan ook met een synoptisch paneel, maar daar is dan weer extra elektronica voor nodig (waar ik ook de details niet van ken).

Huugooke

spijtig dat je beslissing om niet te digitaliseren vaststaat; het blijft de elegantste en op den duur de eenvoudigste oplossing voor al jou eisen.
Tip: gooi die ouwe PC niet te vlug weg. Als je een 486 of zelfs een 386 in een mini-desktop configuratie hebt hou die dan zeker bij (gebruik ik zelf)
Bij de nieuwste generatie is de seri?le en de parallelle poort al verdwenen (of een optie) en die heb je dan zeker nodig.
Je zegt dat je in de elektronica werkt; kijk dan eens op de site van MRDirect: een oogopener! Geen muis te zien (zelfs geen grijze)!

mahtoska1

In MSM 88 op pagina 66 is het Dinamo-systeem uitgelegd door Rik Vermeylen. Hij heeft dit op een Z baan toegepast. Ik heb hem hierover vorige week op de tentoonstelling in Zell gesproken. Hij is hier zeer tevreden over.

Beste groeten,

Pieter


Havoc

Ik ben nog wat aan het lezen geweest op het net en hoe langer hoe onduidelijker alles wordt [xx(] Als de websites van al die systemen als referentie dienen, amaai.

citaat:
spijtig dat je beslissing om niet te digitaliseren vaststaat; het blijft de elegantste en op den duur de eenvoudigste oplossing voor al jou eisen.


Zeg nooit "nooit". Enig probleem is dat digitaliseren in Z een pokkejob is. De enige die zo'n beetje plyg-n-play zijn is Velmo. Maar aan de prijs van 1 loc voor 1 decoder valt dat nogal tegen. (*) En je kan niet alle locs digitaliseren.

Ander nadeel is dat de meeste dan ook met schermbediening werken.

citaat:
In MSM 88 op pagina 66 is het Dinamo-systeem uitgelegd door Rik Vermeylen.


Heeft er iemand dat artikeltje? Als er iemand dat in Z gebruikt heeft dan is dat al een referentie.

(*) de prijs van 1 Velmo decoder is ongeveer de prijs van een 2-de hands Z loc. Waarom 2-de hands: omdat marklin niets meer in de catalogus heeft dat de moeite waard is om te kopen. Er is geen enkele "normale" (lees: niet reclame) loc , geen enkele "normale" goederenwagen, niks. Dus blijft enkel 2-de hands over.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

railman56

Heeft er iemand dat artikeltje?

ikke.[:D]
stuur maar een mailtje [;)]
marc
wat is het fijn om een beetje kind te zijn

Huugooke

Van TAMS hebben ze een automatische schakeling waar mee je de trein kan laten optrekken, afremmen wachten enz... zonder enig spoor van decoders enz. Alleen je sporen onderbreken.

tonycabus

Uhlenbrock heeft ook zulke modules, maar die werken pas goed als er voldoende stroom wordt afgenomen. Ik heb daarvoor trams moeten uitrusten met een lampje, anders werkte de zaak niet.
Tony, De Bompa van 't forum, A.E.L.M.E. (Arm en lelijk maar eerlijk)
...Model Railroading is MAGIC ;-)