Nieuws:

Nu in MSM 244 PRAKTIJK: Een kasteeltje uit Forex * Een diorama uit de mouw schudden: een tutorial door Evan Daes

Hoofdmenu

MSM 108 CORRIS 1930

Gestart door Guy Van Eeckhoudt, 28 november 2011, 12:55:13 PM

Guy Van Eeckhoudt

Hallo, In dit artikel lees ik dat Rod 'Rail Zip' gebruikt om zijn loks zonder problemen of horten en stoten of vonkjes te laten rijden.
Is er iemand die ondervinding heeft met 'Rail Zip'en hoe moet men dit produkt gebruiken?


loco

Guy,
Ik ken het product niet, maar ik heb hun productinfo intussen wel gelezen. Zie http://www.cleantrains.com/id43.htm. Alhoewel ik het niet kan afleiden uit de beschrijcing, vermoed ik dat het een soort dunne olie is dat het vormen van een oxoidatielaag tegengaat
Ik gebruik iets gelijkaardigs. Ik gebruik dunne of verdunde olie om te vermijden dat op een droog spoor vonkvorming of slechte geleiding zou ontstaan met de wielen van de locomotief. Ik kuis mijn sporen met wasbenzine en niet met een spoorgom. Daardoor krijg ik een zeer droog spooroppervlak wat nogal gemakkelijk vonkjes kan geven met sommige locomotieven. Daarom ga ik met dunne olie op mijn vinger of beter nog op een stukje doek even over het spoor waardoor ik ik een zeer dunne olielaag op het spoor leg. Hierdoor  vermijd ik dat er een oxidatielaag zou kunnen ontstaan op het spoor en eventueel ook op de wielen. Ik heb gelukkig niet veel spoor te doen. Voor dunne olie zou je hairclipperoil of olie voor een tandeeuze voor haarkappers kunnen gebruiken. Ik gebruik echter rookvloeistof zoals seuthe. (misschien daarom dat Seuthe zijn product ook,verkoopt als kuismiddel). Het gaat om een flinterdunne laag. Dus als je er met je vinger nadien overgaat, palkken je handen niet van de olie. Je merkt het dus nauwelijks. Eigenlijk zou je niets mogen merken wanneer je eerst je sporen hebt gekuist. Of het effectief ook werkt, ik denk van wel. Maar misschein hebben anderen een andere mening.
Als ik het product in de handel tegenkom, ga ik het eens proberen.

Guy Van Eeckhoudt

Loco
Bedankt voor het reageren.
Een vraagje: Wanneer Je Uw rails insmeerd met dunne olie, slippen de wieltjes van uw locs dan niet op die olie?

Peter

Ik gebruik zowel de Roco reinigingswagen als hun railgom.
Op regelmatige tijdstippen ga ik echter over mijn rails (Roco-line) met een zeer oude Liliput reinigings-tankwagen gevuld met SR-24 olie van Seuthe. Geen vonkvorming, geen doorslippen van de wielen. Ik verander niet meer van produkt.
Met vriendelijke groeten
Peter

loco

Guy
Het is niet de bedoeling dat je uw sporen insmeert, maar bij wijze van spreken met slechts ??n druppel olie uw volledige baan doet. Daarom die ik enkele druppels (twee) op een pluisvrij doekje en ga ik daarmee over het spoor. Het is allemaal relatief, maar het is voldoende. Doorslippen is nauwelijks mogelijk omdat de olie zo dun is dat ze nauwelijks invloed heeft op de wielen en de slipbandjes.
Ik doe dat ook niet elke week, alleen als ik de sporen kuis met wasbenzine.
Ik kan het effect ervan ook  niet bevestigen of meten. Ik heb alleen de indruk dat het werkt.

mahtoska1

Ik kan bovenstaande verhalen alleen maar bevestigen.
Zelfs bij spoor Z werkt dit.
Eerst poetsen met wasbenzine en dan SR24.

Het enige verschil is dat ik een druppel SR24 op de sporen doe en door de locomotieven laat "open rijden" over de hele baan.

Beste groeten,

Pieter

loco

Die druppel olie op het spoor heb ik ooit eens gelezen in een amerikaans tijdschrift. Daar ben ik niet echt voor te vinden, omdat dan deze druppel olie door de wielen van ??n lok worden opgepikt en daardoor de wielen van deze loc onnodig gaat vervuilen. Daarna zou je de wielen van deze loc toch even moeten schoonmaken. Maar als je niet aan alle sporen kunt is dit waarschijnlijk een goede oplossing.
Ik was deze week nog in Het Spoor in Leuven. De Rail Zip was uitverkocht. Er is iemand langs geweest en alle voorraad  meegenomen. Guy, was jij dat want de week daarvoor waren alle flesjes naar het schijnt nog aanwezig !!![:D] Echt waar. [:)]

tonycabus

Toch even reageren op Loco's tip: ik heb dit vroeger ook al in MSM geschreven, maar helaas is dit alleen van toepassing voor analoog rijden. Als je digitaal rijdt moeten je sporen absoluut droog zijn want anders verbrande de hoogfrequente vonkjes de olie (vooral die rookvloeistof!!!) en krijg je een enorme smurrie op je baan ?n op je wielen. Ik heb het expres geprobeerd en en ik kan jullie verzekeren dat de troep z??r moeilijk van sporen en wielen af ging!
Tony, De Bompa van 't forum, A.E.L.M.E. (Arm en lelijk maar eerlijk)
...Model Railroading is MAGIC ;-)