bedding inbrengen

Gestart door stp, 27 november 2011, 20:54:12 PM

stp

Hallo,

Momenteel heb ik mijn sporen gelegd : roco flexrail zonder bedding...

Ik heb grind gekocht om in te lijmen als bedding MAAR hoe doe je dat best?

Ik heb 60 meter spoor te doen. Heb een lijm gekregen in modelbouwwinkel maar die is superlopend en lijmt precies niet goed.
Breng ik nu best dat grind droog op het spoor en dan gewoon de lijm erbovenop gieten of zo? Of meng ik best de lijm met het grind en dan in de sporen leggen?

Feit is dat ik deze middag een klein metertje gedaan heb maar dat ligt nog steeds niet vast. Die lijm is nog altijd niet droog...

Tips welkom...


Klaas Zondervan

Je hebt te weinig geduld.
Het drogen van de lijm duurt minstens een dag, en als je pech hebt een paar dagen.

stp

citaat:
Geplaatst door Klaas Zondervan

Je hebt te weinig geduld.
Het drogen van de lijm duurt minstens een dag, en als je pech hebt een paar dagen.



ok, dan zal ik morgen eens kijken. Als ik het dus goed begrijp is het normaal dat de lijm z? vloeibaar is?
De kleur is nu ook nog niet goed ( te donker ), maar dat zal dan ook nog wel verbleken zeker?

doomslu

Dat zou inderdaad moeten verbleken na het uitdrogen.
Normaal wordt eerst de ballast gestrooid en daarna wordt de lijm opgedruppeld en die moet zich goed tussen de steentjes kunnen verspreiden.
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

stp

citaat:
Geplaatst door doomslu

Dat zou inderdaad moeten verbleken na het uitdrogen.
Normaal wordt eerst de ballast gestrooid en daarna wordt de lijm opgedruppeld en die moet zich goed tussen de steentjes kunnen verspreiden.



Zo heb ik het ook gedaan vanmiddag. Tussen de sporen is dat makkelijk, maar langs de zijkanten is dat iets anders...
Mooi gelijk is dat nergens, maar misschien is het net dat wat mooi wordt als alles mooi droog is...

PS : bedankt voor reactie

ToThePoint

Ik ben daar ook volop mee bezig.
Ik gebruik een spuitje om te druppelen. Een pipet zal ook wel gaan.
Het duurt bij mij zeker 2 dagen afhankelijk van de dikte van de ballast en het oppervlak dat geballast is.
De grotere stukker duren 3 dagen.
Als het nog niet uitgehard is en u gaat eraan prutsen is de uiteindelijke hechtingskracht van de lijm voor een groot deel weg.
Ik gebruik een metalen voorwerp (tang, pincet of schroevendraaier) om op het gelijmde eventjes zacht te tikken. Als het vast hangt hoor je duidelijk een verschil in geluid met wat niet vasthangt en op die manier beperk ik eventuele schade, want een vinger is nefast.
Als u kijkt zoals u altijd keek zal u steeds zien wat u altijd zag. "BOEDDHA"
Now you're just somebody that I used to know "GOTYE"
Spoor HO, HOe, N, Z, digitaal, EP: I, II, III, IV, V, VI

swarol

ook is het handig om uw rails te beschermen, afplakken met wat tape, dat bespaart werk, want de lijmraakt hier en daar wel eens het spoor.....
Als de trein niet rijdt... kan hij ook niet te laat komen... Groetjes Swa

Peter

Voor je begint te lijmen, je ballast even bevochtigen met bv. een kleine plantensproeier, of een oud parfumflacon, gevuld met water en een paar druppels afwasmiddel, of nog beter een paar druppels Agepon, verkrijgbaar bij je fotograaf. Daardoor wordt de lijm vlugger opgenomen.
Met vriendelijke groeten
Peter

stp

het is inderdaad mooi droog nu.

het kan mooier maar ik neem aan dat het mooier wordt als ik meer oefen...

maar wat een werk!! 50meter spoor te doen, kost me weken werk :)


bedankt voor reacties allen!!

ysbeer

Heb je de rails op kurk gelegd, of zo bot op de plank???
wim

C.B.

citaat:
Geplaatst door stp



het kan mooier maar ik neem aan dat het mooier wordt als ik meer oefen...

maar wat een werk!! 50meter spoor te doen, kost me weken werk :)



weken ? [:D][;)] .... ik ben nu bijna een jaar bezig met ballast te leggen (maar het einde is in zicht voor wat het 1ste gedeelte betreft [:)])
Je moet dit trouwens met volle zin doen want het zou zonde zijn moest je de ballast terug afbreken omdat het niet goed ligt.
Ik deed per dag maar 15 ? 20 cm - soms 30 ? 40 cm als het een recht stuk betrof.
(het inleggen van ballast voor een wissel , daar was ik enkele uren mee bezig om het risico te vermijden dat het zaakje vast kwam te zitten door het lijm-mengsel.)

Met een fijn penseel leg ik eerst de ballast goed tussen de rails en daarna wordt dit ingelijmd (direkt na het lijmen kun je de ballast nog bewerken , en/of kun je de ballast door de verspreiding van het lijm-mengsel ... terug op zijn plaats brengen.
(ik deed dit met een fijne schroevendraaier met fijn punt.)
Daarna liet ik alles 24u drogen.

Ik gebruik een heel klein flaconflesje met fijne tuit voor de gewone sporen en een injectiespuit voor tussen de dwarsliggers waarop de wisseltongen bewegen (of voor andere bewegende delen zoals bv een ontkoppelrail).
Groetjes.
Claudio.

ysbeer

Ik vind dat het werk nogal meevalt,maar ja

Op de rechte stukken (2 mal 10 meter) heb ik eerst de schuine kanten van het kurk dik met gewone witte houtlijm bestreken.
DENK er wel om dat je met die houtlijm niet aan de rails geraakt
Daarna ik een keer over de gehele lengte de zijkanten van de kurk(waar dus lijm op zit)bestrooit met ballast.
Dat gaat heel snel,je gooit het er vrij dik op .
Gaan koffie drinken tot dat de lijm absoluut droog is.
Dan met een kwast(of de stofzuiger met nylonkous om zijn mond)het niet vast gelijmde ballast verwijderen (hergebruik).
Als je het goed heb gedaan zijn nu de beide schuine zijkanten van de kurk bedekt met ballast.
Gooi nu ballast tussen de rails,omdat de zijkanten al ballast hebben ontstaat een soort goot waar de ballast in blijft liggen ,en niet naar de zijkant weg loopt.
De ballast met kleine kwast en de vingers goed tussen de dwarsliggers vormen.
Beter te weinig dan teveel ,absoluut geen ballast op de dwarsliggers

Van grote hoogte(60 cm a 100cm) de gehele zaak met een bloemen spuit besproeien met water met daar in wat afwasmiddel (beetje te veel afwasmiddel is niet erg maar zeepsop is overdreven)

Goed nat maken ,maar niet zo dat de ballast gaat drijven

Nu met een lepeltje of een spuitje verdunde BOEKBINDERSLIJM of verdunde vloeibare latex (LET OP dit is niet de latex die je op de muur smeert maar echt vloeibare rubber)

GEEN verdunde houtlijm gebruiken

Als het goed is vloeit de lijm als een witte waasdoor de ballast.
Zorg er ook hier voor dat de ballast niet gaat drijven.

Heb je dit klaar dan beide handen voor de ogen(want het ziet er niet uit)
Twee dagen wachten,daarna de zaak schoon zuigen,en de plekjes waar het net is blijven zitten bijwerken.

Heel,heel,heel voorzichtig met een spuitbusje zwart en bruin over de rails spuiten geeft een mooi effect .

MAAR dit wel eerst uit proberen en niet te dik

En ja ik heb wat dingen herhaald die hier voor ook al staan,maar weg laten geeft een brokkelig verhaal
wim

stp

citaat:
Geplaatst door ysbeer

Heb je de rails op kurk gelegd, of zo bot op de plank???
wim




Rails liggen op een speciale bedding van roco, dat geluidsisolerend is.

Waarom?

ysbeer

gewoon belangstelling.
Wat is dat voor bedding van ROCO
Nog nooit van gehoord.
wim

Binco

Moest je dat niet gedaan hebben dan gaan je treinen een redelijk storend geluid maken tijdens het rijden.
Het is beter dat er wel onder te leggen en alles dan te verlijmen met een geschikte lijm. (er is al vaak gezegd dat houtlijm niet de beste keuze is (!), toch is dit de oudste methode en dus redelijk ingeburgerd bij de mensen vandaar dat de meeste teruggrijpen naar die methode)
Een lijm die een beetje elastisch blijft is de beste keuze, omdat je anders het isolerend effect van je kurk of je ander materiaal volledig weg werkt, en waarom heb je het er dan onder gelegd? [:D]

[:)][;)]