Nieuws:

Nu in MSM 244 BAAN: Boulevard du Fort

Hoofdmenu

Inspiratieloos

Gestart door The Railwarrior, 25 november 2011, 18:13:18 PM

Gerolf

Citaat van: The Railwarrior op 05 december 2013, 13:13:26 PMhet lijkt me dat als je kan rijden dat je dan onderin ook wel genoeg plaats hebt om een schaduwstation te maken voor je trein te 'parkeren' of vergis ik me?
Dat kan zeker. Lange paradebaan op je baan, eventueel met een lokale aansluiting, links en rechts klimspiralen en op benedenverdieping(en) plaats zat voor schaduwstations.
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Doornroosje

Ik dacht aan twee verdiepingen een kronkelend enkelspoor met industrie-aansluitingen. Op het links stuk een kopstationnetje waar de 2 lijnen samen komen. Dit zou toch wat speel- en rangeermogelijkheden moeten kunnen opleveren.

The Railwarrior

Citaat van: Doornroosje op 06 december 2013, 09:48:27 AM
Ik dacht aan twee verdiepingen een kronkelend enkelspoor met industrie-aansluitingen. Op het links stuk een kopstationnetje waar de 2 lijnen samen komen. Dit zou toch wat speel- en rangeermogelijkheden moeten kunnen opleveren.

hoe bedoel je juist? kan je mss een klein voorbeeldje tekenen?
eentje die het in het groot al doet en nu graag naar het kleine wil overstappen ;-)

Doornroosje

Ik heb je een pm verstuurd voor emailadres. Uploaden van op mijn werk lukt niet, dus ik kan enkel maar als attachment bij een email het plan doorsturen. Spijtig dat anderen het zo niet kunnen zien, waarvoor mijn excuses.

The Railwarrior

Na lang nadenken en ettelijke plannen later, evenals nog wat meer opzoekingswerk ben ik ook eens naar het kostenplaatje gekeken en ik moet zeggen dat dat toch aanzienlijk is. Best is van het aantal wissels te beperken en je schaduwstation ook niet te supergroot te maken, ik denk nu aan 7sporen ipv de eerdere 12...
eentje die het in het groot al doet en nu graag naar het kleine wil overstappen ;-)

The Railwarrior

hoi,

na nog wat meer nadenken en overal wel wat inspiratie halen ben ik toch nog eens tot een baanplannetje gekomen, het lijkt me wel mooi en men zegt dat sober bouwen dikwijls mooier is maar toch twijfel ik nog een beetje of het niet te sober is. en anderzijds zit ik een beetje met het idee dat de modules wat te groot gaan zijn in het geval we ooit toch nog verhuizen.

het plan is 1m30 diep en 7m20 in de lengte.

het zichtbare gedeelte



het schaduwstation



naar het schaduwstation



zichtbare gedeelte met onderdoorgang



eentje die het in het groot al doet en nu graag naar het kleine wil overstappen ;-)

Opa-Bullcat

Ik zie op de eerste en de vierde foto aande rechterkant 4 sporen verdwijnen, gaan die richting helix of???

The Railwarrior

Dat klopt in feite liggen de 2 bovenste sporen wat hoger en gaan deze dan naar de wissels, deze 2 worden dan aan de wissels respectievelijk het bovenste en onerste spoor zoals te zien in foto 3
eentje die het in het groot al doet en nu graag naar het kleine wil overstappen ;-)

Val-Rikard


Een vraagje voor The Railwarrior.

Kruisen de sporen op het zichtbare deel over of onder de andere sporenbundel?

Groet, Rik   :D

The Railwarrior

De bedoeling is dat ze kruisen over mekaar via een mooie boogbrug.

Het station komt dan gedeeltelijk daaronder te liggen.
eentje die het in het groot al doet en nu graag naar het kleine wil overstappen ;-)

The Railwarrior

nog even een aanpassing op vorig plan, het schaduwstation is in deze volledig aangepast om makkelijker modulair te kunnen werken.  nadeel is dat het veel minder bereikbaar zal zijn aangezien het zich achter de modelbaan bevind tegen een muur aan... normaal hoort een schaduwstation geen problemen te geven, en eer ik zulk iets bouw zal ik dat uitvoerig testen.  Of zou ik het toch beter anders bekijken?

in ieder geval dit zijn de plannen nu:

schaduwstation 1 (onderaan):


schaduwstation 2 (bovenaan):


zichtbare gedeelte:
eentje die het in het groot al doet en nu graag naar het kleine wil overstappen ;-)

Gerolf

Ik maak me zorgen om de bereikbaarheid van je schaduwstations.
Ook al heb je alles nog zo goed gebouwd, toch zal er allicht wel eens iets gebeuren.
Je moet elk stuk spoor vlot kunnen bereiken, en vooral de risicoplaatsen (=wissels)
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

The Railwarrior

Goh ja dat is waar maar zo word het bijna onmogelijk om iets te bouwen op de ruimte die ik heb waar ik met lange treinen kan rijden?
eentje die het in het groot al doet en nu graag naar het kleine wil overstappen ;-)

conducteur

Ikzelf heb ook maar 3*1m en heb me voorgenomen om TPIII te doen, omdat je dan makkelijk met korte treinen kan rijden  ;) , misschien ook eens overwegen?
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

The Railwarrior

dit is nu een plan van 1,35 x 7,20M  in princiepe zou je denken genoeg plaats.  het punt was net eigenlijk dat ik graag lange treinen zie rijden.  Vandaar mijn opzet.  Vroeger had ik een baan met steeds korte treinen en ik wou altijd uitbreiden, tot groot ongenoegen van de ouders die vonden dat ik al te veel zolder in beslag nam met 4M :-[  nu heb ik de ruimte om wat uit te breiden, dan wil ik het ook graag doen.  een alternatief is een baan van 4x3m die ik ooit eens uitgetekend heb. maar ik ben er net iets minder van overtuigd om eerlijk te zijn.

het zichtbare gedeelte:


het bovenste schaduwstation


de rit naar het onderste schaduwstation


tenslotte het onderste schaduwstation


het zijn maar wat ideeën maar ik denk niet dat iemand een foutloos parcours kan afleggen, tenslotte gaat elke baan positieve punten en negatieve punten kennen.  de basis is voor mij dat ik graag met langere treinen wil rijden (lees 7 wagens van 30cm ongeveer) daarmee hoef ik niet per se allemaal aan het perron te kunnen komen, maar ik wil wel graag een klein stationnetje bouwen waarin een uitwijkmogelijkheid is en eventueel een spoortje waar wat wagens kunnen opgeteld worden... (dit mogen eventueel wel korte wagens zijn) verder werk ik ook graag in verschillende niveau's minimaal 2 maar het mag meer zijn, hoewel dat wel moeilijk is in de relatief beperkte ruimte dat ik heb, zeker aangezien ik met langere treinen wil rijden...
eentje die het in het groot al doet en nu graag naar het kleine wil overstappen ;-)