Nieuws:

Modelspoormagazine, 100% modelspoor

Hoofdmenu

Inspiratieloos

Gestart door The Railwarrior, 25 november 2011, 18:13:18 PM

Geert

Je kan aan de rechterzijde langs de muurkant 40 cm open houden over de ganse lengte van de treintafel, gebruik dit als werk/loop ruimte. Zo kan je wel een treintafel maken met een breedte van 140 ?  150 cm. Als je graag een achtergrond wil (foto; lucht?), maak deze dan demonteerbaar met enkele vleugelmoeren.

Nog mooier is natuurlijk dat je in dit deel van je treintafel stilaan klimt in hoogte naar de rechterzijde toe (bergen of glooiend landschap). De vloer van de werk/loop ruimte kan je dan ook mee verhogen om gemakkelijker te werken.

Geert
Schaal HO - digitaal zelfbouw - Favoriete Lok: V200 DB
Huidig project: LocoNet 16 poorten ingangen/uitgangen

Martin Welberg

Persoonlijk zou ik eerder denken aan modules van max 80 x 120. Zijn eenvoudiger te hanteren, gooit ze op de kant voor het bedraden..en geeft je meer ruimte om de ruimte te benutten. Langs de wanden 1 of 2 eilandjes, legio opties...

The Railwarrior

ik heb eens een basis ontwerpje gemaakt, op basis hiervan kan ik verder werken denk ik.

eentje die het in het groot al doet en nu graag naar het kleine wil overstappen ;-)

The Railwarrior

de laatste ontwikkelingen...

het thema:

dit is iets waar ik nog niet over nagedacht had maar in feite wel belangrijk bij het ontwerpen van het sporen plan.  Uiteindelijk probeer je toch zo getrouw mogelijk iets weer te geven en daar had ik nog niet zo bij nagedacht.  Ik heb hier nu wel al verschillende baanplannen zien passeren en zoals gekend in de modelbouw wereld moet je altijd wel compromissen sluiten.  Aanvankelijk had ik meer gedacht iets te bouwen van de lijn 37, maar nu heb ik ook wel een leuk idee gekregen.  Ik moet toegeven dat het misschien wel onconventioneel is maar daarom niet minder leuk om te doen.  Het gaat hem over de lijn 44, deze werd tot 1959 tot stavelot bediend en liep toen langs het circuit van spa-francorchamps.  tot 1969 werd francorchamps nog bediend tijdens de weekends van formule 1 wedstrijden of andere grote wedstrijden van het desbetreffende circuit.  Het karakter van de lijn 44 in het algemeen is momenteel totaal niet veranderd, of toch zeer weinig, ik heb mij inmiddels ook het boek aangeschaft lijn 44 van Thomas Steenthof wat toch wel enkele zeer interessante inzichten gaf.  Aangezien ik altijd wel zelf ook erg autosportminded was lijkt het me wel een leuk project om te maken, en dan eventueel in een meer hedendaags kleedje steken.  Ok, de baan is ondertussen opgebroken in het echte leven, maar daarom lijkt het me wel een leuk project om de baan te bouwen, met het idee hoe ze er vandaag de dag zou uitgezien hebben.  Aan de ene kant heb je dan Francorchamps, met zijn circuit, en aan de andere kant Spa, met Daar dan Spa monopole waar je een klein goederen emplacement had met bijhorende station met 3 sporen.  het sporen plan zou dan wel enigszins bescheiden blijven maar wel realistisch, met een paar leuke rangeermogelijkheden.  Ik ben wel van plan om eens te kijken hoe het allemaal opgebouwd was vroeger en ben van plan om eens in de archieven her en der te duiken op zoek naar leuke nieuwe foto's en voorbeelden omtrent dit onderwerp.  Tips zijn uiteraard altijd welkom.
eentje die het in het groot al doet en nu graag naar het kleine wil overstappen ;-)

ERVIN

Lijkt mij , als auto-freak , een bijzonder leuk thema om het circuit van Francorschamps na te bootsen , maar daar heb je natuurlijk ook wel veel plaats voor nodig h? , maar origineel vind ik het anders wel , je hebt mensen die luchthavens nabouwen op hun baan , maar een Formule 1 circuit heb ik precies nog nergens gezien.[:I]

Ik ben benieuwd.[;)]

The Railwarrior

in navolging van mijn vorige post heb ik eens een sporenplan gemaakt... Ik geef toe dat het er enigszins eenvoudig uit ziet zeker gezien de ruimte die beschikbaar is, maar op deze manier kan ik wel iets realistisch maken. op de eerste foto zie je het zichtbare gedeelte, dan heb ik nog een foto met de keerlus en last but not least natuurlijk het schaduwstation met keerlus.





eentje die het in het groot al doet en nu graag naar het kleine wil overstappen ;-)

The Railwarrior

het is trouwens niet de bedoeling om heel het circuit na te bootsen, enkel het voorste stuk er van waar de padock ligt vlak bij het oude station van francorchamps, daar liep trouwens ook lijn 44 vlak langs het circuit door, nu is de oude bedding een wandelpad geworden.  meer research dient zich uiteraard nog aan :-)
eentje die het in het groot al doet en nu graag naar het kleine wil overstappen ;-)

Michiel

Het mooie vloeiende sporenverloop vind ik erg goed. Het is niet overladen en nodigd uit om het in een gepast landschap in te kleden. Twee aandachtspuntjes misschien? Het hoofdstation bovenaan zou ik niet zo perfect evenwijdig met de baanrand laten lopen, maar ook iets speelser en natuurlijker kwa ligging. En anderzijds ligt de halte (Francorchamps?) wel erg dicht bij het hoofdstation (Spa?). De staart van de trein is Spa nog niet uit of de kop rijdt Francorchamps al binnen. Ik zou toch proberen om de schijnbare afstand toch iets te vergroten (na een extra lus wat lager, of helemaal onderaan het schema?)

edit: oh ja, nog een extra schaduwspoor onderaan in de lus van Francorchamps? Dan keert niet meteen dezelfde trein terug de halte binnen.

Maar voor de rest lijkt me dit een prima plan waar ik naar uitkijk om gebouwd te zien worden.
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

The Railwarrior

hoi michel, dat is wel een leuk idee om tussen het hoofdstation en het station francorchamps nog een extra station in te bouwen, over de halte van francorchamps ben ik er zelf nog niet helemaal uit die kan nog wel veranderen moet ik toegeven.  Ik ben niet zeker of daar gewoon 2 sporen waren of nog een extra spoor voor een kleine goederenloods... ik ga alleen vandaag daar niet meer aan beginnen, de wekker loopt morgen om 6u af en ik ga dadelijk eens mijn bedje opzoeken denk ik. [8D]
eentje die het in het groot al doet en nu graag naar het kleine wil overstappen ;-)

Michiel

Een extra station tussen je hoofdstation en de halte? Ik vermoed dat dit een tikfout is, want ik zie er helemaal geen plek voor. Je hebt nu maar hooguit een meter spoor tussen beide. Of begijp ik iets niet. [:I]
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

The Railwarrior

nee dat klopt niet, ik bedoelde een extra lus maken tussen het hoofdstation en de halte. Op die manier rijd de trein het station uit en daarmee een tunnel in, waarna hij terug een tunnel uitkomt wat later en het station helemaal verlaten heeft en vica versa. wat ik ook bedoelde was de halte wat uitbreiden met een kleine goederenloods met een extra doodlopend spoortje.
eentje die het in het groot al doet en nu graag naar het kleine wil overstappen ;-)

Michiel

Dat klinkt dan wel heel goed. [^]
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

The Railwarrior

nog even de laatste veranderingen doorgeven, ik heb wat meer 'boog' in het hoofdstation gebracht, aan het hoofdstation zelf heb ik een klein uitloopspoortje toegevoegd om een locwissel mogelijk te maken.  Ik heb ook een lus toegevoegd tussen de halte en het hoofdstation om op deze manier wat meer dynamiek in het geheel te brengen, bovendien heb ik ook een extra spoor in de onderste keerlus aangebracht, op deze manier zie je niet telkens dezelfde trein terugkomen





eentje die het in het groot al doet en nu graag naar het kleine wil overstappen ;-)

Michiel

Ik vind dit plan erg goed, zo. Je moet alleen nog eens nakijken, met betrekking tot de exta "kronkel", hoe het zit met hellingspercentages, doorganghoogtes. Ik vermoed dat er nog een aanpassing nodig is om het te kunnen realiseren. [;)]
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Gerolf

Ik ben het eens met Michiel. Dit kan een mooi project worden [:)]
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw