Nieuws:

Nu in MSM 244 ACTIEMODEL 2024

Hoofdmenu

Inspiratieloos

Gestart door The Railwarrior, 25 november 2011, 18:13:18 PM

The Railwarrior

Citaat van: OlivierV op 17 augustus 2015, 17:32:04 PM
Bjorn, je kan nog altijd je schaduwstation als volgt maken.



Ik ben in ieder geval van plan het later ook gelijkaardig te doen, daarbovenop komt dan de baan. Dit is een foto van de opstelsporen van de baan Hausach ergens in Duitsland in het zwarte woud.

Wel interessant, kan je me dat adres eens bezorgen?

Vind dit zeker een mooie oplossing maar, ik vrees niet de ruimte te hebben voor een degelijk klimspiraal... Momenteel gooi ik hier een balletje op. Ik denk na over de verschillende mogelijkheden en tast af wat kan of wat niet. Uiteindelijk is een baan bouwen ook een Bertje een leerproces.
eentje die het in het groot al doet en nu graag naar het kleine wil overstappen ;-)

Peter

CiteerDit is een foto van de opstelsporen van de baan Hausach ergens in Duitsland

Je bedoeld deze natuurlijk:

www.schwarzwald-modell-bahn.de/
Met vriendelijke groeten
Peter

The Railwarrior

Thx Peter, nog een leuke bestemming om eens nrtoe te trekken!
eentje die het in het groot al doet en nu graag naar het kleine wil overstappen ;-)

Michiel

Citaat van: The Railwarrior op 17 augustus 2015, 17:04:24 PM

Ik hoop dat ik toch nog wat feedback krijg want het lijkt hier wel een beetje stilgevallen...
Indien je er een groot schaduwstation bij tekent, dan kan dit plan wel, maar zo? Elke trein dat je weg rechts weg stuurt komt onmiddellijk links weer binnenrijden, en omgekeerd. De spanning is eruit, het spel-element minimaal tov de complexiteit van het stationsemplacement. Je zou nog beter het plan omdraaien: een paradebaan met erachter een groot schaduwstation.  ::)

De vraag is, ga je voor helixen en een lagergelegen groot schaduwstation, of ga je voor het Engels concept: een vlakke baan met tussenschot: vooraan scenery, achteraan opstelsporen?

Maar een deftig schaduwstation is bijna een must voor een boeiende modelbaan op klein oppervlak.  ;)
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

The Railwarrior

Citaat van: Michiel op 17 augustus 2015, 19:00:30 PM


De vraag is, ga je voor helixen en een lagergelegen groot schaduwstation, of ga je voor het Engels concept: een vlakke baan met tussenschot: vooraan scenery, achteraan opstelsporen?

Maar een deftig schaduwstation is bijna een must voor een boeiende modelbaan op klein oppervlak.  ;)

Dat is dus de hele problematiek. De baan is langs achter niet bereikbaar. De baan zal tegen de (schuine)wand komen te liggen. Vandaar dat ik steeds problemen heb een bereikbaar schaduwstation te bouwen...
eentje die het in het groot al doet en nu graag naar het kleine wil overstappen ;-)

Michiel

Wel, dan is het geen problematiek meer, maar een beslissing. Je werkt dus met helixen. Met bovenstaand plan (zonder paradespoor), twee helixen en een groot schaduwstation heb je een megabaan. Maar...

In bovenstaand plan zie ik een doorgaand dubbeslpoor met naastliggende opstelbundels. Toen je dit plan tekende, had je een regio in het hoofd? Een nijverheid? Een tijdperk? Stedelijk of ruraal? Afhankelijk van het verhaal krijg je andere accenten in je sporenplan.

groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

The Railwarrior

Citaat van: Michiel op 17 augustus 2015, 19:28:44 PM

In bovenstaand plan zie ik een doorgaand dubbeslpoor met naastliggende opstelbundels. Toen je dit plan tekende, had je een regio in het hoofd? Een nijverheid? Een tijdperk? Stedelijk of ruraal? Afhankelijk van het verhaal krijg je andere accenten in je sporenplan.
De regio zou ik denken aan de achterkant van Schaarbeek vorming voor je richting Vilvoorde gaat, je hebt daar enkele kleine haltes, Machelen, buda, haren,... Tijdperk zou ik voor begin jaren 90 gaan.

Het verhaal achter de baan is dat ik in die periode zelf regelmatig met de trein reisde samen met mijn grootvader. Mijn grootvader had al een voorliefde voor treinen. En bijgevolg werd ooit een type 16 aangeschaft een klassiek stel en recentelijk heb ikzelf een type 11 aangekocht, er is ook nog een type 20, 62 en 80, allen locomotieven actief in deze regio.  Aanvankelijk dacht ik eerder aan een ardennenbaan maar daar zou de type 11, die niet mocht ontbreken, toch niet zo tot zijn recht komen...
Vandaar het idee om het roer om te gooien. Het traject bovenaan waar het station zou komen zou jij elders huisvesten dus?
eentje die het in het groot al doet en nu graag naar het kleine wil overstappen ;-)

Brossel

Begin jaren '90 was een mooie en vooral ook kleurrijke periode bij het Belgisch spoor.
Zo ook een beetje mijn voorkeur, samen met de jaren '80.

Maar in je opsomming van materieel schrijf je 'type 16' bijvoorbeeld.

Als ik je mag corrigeren; je zult 'reeks 16' bedoelen!
Het woord type werd gebruikt om stoomlocomotieven aan te duiden, het woord reeks voor diesel- en elektrische locomotieven.

Zo is een type 16 een tenderstoomlocomotief...maar jij zult vast de meerspannige elok bedoelen!

Succes met je plannen.
Groetjes Davy


Citaat van: The Railwarrior op 17 augustus 2015, 20:53:53 PM
Citaat van: Michiel op 17 augustus 2015, 19:28:44 PM

In bovenstaand plan zie ik een doorgaand dubbeslpoor met naastliggende opstelbundels. Toen je dit plan tekende, had je een regio in het hoofd? Een nijverheid? Een tijdperk? Stedelijk of ruraal? Afhankelijk van het verhaal krijg je andere accenten in je sporenplan.
De regio zou ik denken aan de achterkant van Schaarbeek vorming voor je richting Vilvoorde gaat, je hebt daar enkele kleine haltes, Machelen, buda, haren,... Tijdperk zou ik voor begin jaren 90 gaan.

Het verhaal achter de baan is dat ik in die periode zelf regelmatig met de trein reisde samen met mijn grootvader. Mijn grootvader had al een voorliefde voor treinen. En bijgevolg werd ooit een type 16 aangeschaft een klassiek stel en recentelijk heb ikzelf een type 11 aangekocht, er is ook nog een type 20, 62 en 80, allen locomotieven actief in deze regio.  Aanvankelijk dacht ik eerder aan een ardennenbaan maar daar zou de type 11, die niet mocht ontbreken, toch niet zo tot zijn recht komen...
Vandaar het idee om het roer om te gooien. Het traject bovenaan waar het station zou komen zou jij elders huisvesten dus?
Spoorse groeten, Davy

Heb een zwak voor Belgische dieseltractie uit tijdperk IV, de rivierdalen in de Ardennen, de fameuze Athus-Meuse, staalindustrie en verzamel internationale reizigerstreinen door de Ardennen....enne oh ja: kleine rangeerlokjes voor mijn kalktoko in planning!

Michiel

Nu ik je verhaal heb gelezen, ben ik eens gaan zoeken in de buurt. Ik zou me kunnen laten inspireren op volgend hoekje:



Vooraan liggen een paar sporen van een Schaarbeekse bundel, met zoals je ook op de kaart ziet, ingesloten door een heel krappe lus. Rechts komt de hoofdlijn boven (helix) en loopt in een wijde boog op een talud langs de achterwand en halte Haren (Zuid), om dan links terug te verdwijnen (helix). De opstelsporen vooraan is de speeltuin, met aansluiting rechts op de hoofdbaan en helix. Tussen bundel en halte Haren Z ligt een streepje industrie/arbeiderswijk. Alles op schaal nabouwen kan natuurlijk niet maar de essentie proberen te vatten moet wel mogelijk zijn.

Maar goed, dit is wat ik zie. Het is jouw project. Jij bent baas. Jij doet wat jij leuk vind.  ;)
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

The Railwarrior

Michiel, je slaat hier de nagel op de kop, dit is werkelijk een gedroomd project. Ik ga er echter eens goed over moeten denken hoe de helixen weg te werken. Rechts lijkt nog een haalbare kaart, links  is misschien wat moeilijker... Ik zal het eens moeten uitvlooien.

Citaat van: Brossel op 17 augustus 2015, 21:17:42 PM
Begin jaren '90 was een mooie en vooral ook kleurrijke periode bij het Belgisch spoor.
Zo ook een beetje mijn voorkeur, samen met de jaren '80.

Maar in je opsomming van materieel schrijf je 'type 16' bijvoorbeeld.

Als ik je mag corrigeren; je zult 'reeks 16' bedoelen!
Het woord type werd gebruikt om stoomlocomotieven aan te duiden, het woord reeks voor diesel- en elektrische locomotieven.

Zo is een type 16 een tenderstoomlocomotief...maar jij zult vast de meerspannige elok bedoelen!

Succes met je plannen.
Groetjes Davy


Citaat van: The Railwarrior op 17 augustus 2015, 20:53:53 PM
Citaat van: Michiel op 17 augustus 2015, 19:28:44 PM

In bovenstaand plan zie ik een doorgaand dubbeslpoor met naastliggende opstelbundels. Toen je dit plan tekende, had je een regio in het hoofd? Een nijverheid? Een tijdperk? Stedelijk of ruraal? Afhankelijk van het verhaal krijg je andere accenten in je sporenplan.
De regio zou ik denken aan de achterkant van Schaarbeek vorming voor je richting Vilvoorde gaat, je hebt daar enkele kleine haltes, Machelen, buda, haren,... Tijdperk zou ik voor begin jaren 90 gaan.

Het verhaal achter de baan is dat ik in die periode zelf regelmatig met de trein reisde samen met mijn grootvader. Mijn grootvader had al een voorliefde voor treinen. En bijgevolg werd ooit een type 16 aangeschaft een klassiek stel en recentelijk heb ikzelf een type 11 aangekocht, er is ook nog een type 20, 62 en 80, allen locomotieven actief in deze regio.  Aanvankelijk dacht ik eerder aan een ardennenbaan maar daar zou de type 11, die niet mocht ontbreken, toch niet zo tot zijn recht komen...
Vandaar het idee om het roer om te gooien. Het traject bovenaan waar het station zou komen zou jij elders huisvesten dus?

Natuurlijk mag je me corrigeren. Als treinbestuurder praten we nog steeds over het type locomotief ipv de reeks van locomotieven. Daarmee wil ik niet ontkrachten dat je waarschijnlijk wel gelijk hebt, maar beroepshalve praten wij nog over het type ipv de reeks vandaar dat ik ook snel in die gewoonte herval. Het is natuurlijk ook zo dat wij niet meer zo met stoomlocomotieven worden geconfronteerd als in de modelspoorwereld  ;D
eentje die het in het groot al doet en nu graag naar het kleine wil overstappen ;-)

Michiel

Je kan ook met maar 1 helix rechts werken, waarbij het paradespoor dat links verdwijnt, verdoken terug naar recht gaat richting helix, en er vb een wentel lager inpikt om naar beneden te gaan. 't Is maar een idee.
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

The Railwarrior

Ik bedoelde eigenlijk dat ik niet weet hoe het verval te realiseren van het paradevak naar onder. Voor een helix is geen plaats, dit baanvak ligt hoger dan de andere sporen dus voor terug te keren ontbreekt ook de plaats... Ik weet nog niet echt hoe dit te realiseren. Het voordeel van dit plan is wel dat je met meer en divers materieel kan rijden en dat het schaduwstation beperkter kan blijven
eentje die het in het groot al doet en nu graag naar het kleine wil overstappen ;-)

Michiel

Ook een interessant speelelement zijn de bruggen die hele opstelbundels overspannen in Schaarbeek. Een leuk element op de modelbaan, en tevens een techniek om je paradebaan tot linksvoor te brengen, om dan te verdwijnen, met een verdoken lus te keren naar achter en te zakken. 't Is maar een idee, maar het geeft mogelijkheden met het schuine dak.
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

The Railwarrior

Dat was rechts min of meer het plan, links blijf ik met hetzelfde probleem worstelen...
eentje die het in het groot al doet en nu graag naar het kleine wil overstappen ;-)

Michiel

Twee bruggen is natuurlijk een beetje veel, maar rechts heb je eigenlijk geen brug nodig. Alles komt er samen: hoofdlijn, toegang opstelbundels, helix... Links heb je dan de opstelbundels (met eventueel een open, zichbare  keerlus zoals in het echt), en een viaduct dat het paradespoor over de bundel naar linksvoor brengt, om dat via een verdwijnpunt dalend te lussen naar achter, maar lager (meer plaats ivm het schuine dak).

Vooraan dit draadje speel je met een enorme ruimte, maar practisch blijkt het wat krapper te zijn. Wat zijn de reƫle maten van de beschikbare ruimte voor je modelbaan? Als je ze hier zet, dan wil ik vanavond wel eens proberen om een plannetje te maken. Dus wat zijn de afmetingen (inbegrepen de hellingen van het dak, ongeveer) en eventueel andere beperkingen (vb links geen helix om bepaalde rede)?
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)