Nieuws:

Nu in MSM 244 PRAKTIJK: Een kasteeltje uit Forex * Een diorama uit de mouw schudden: een tutorial door Evan Daes

Hoofdmenu

Inspiratieloos

Gestart door The Railwarrior, 25 november 2011, 18:13:18 PM

SuSke

Het verschil tussen de 2 plannetjes is héél subtiel. De afstand tussen de sporen is in de rechterkant van het station iets groter gemaakt  ;)

Verder zie ik niet hoe de spiralen de uitbouw van de scenery zouden beperken vermits ze op dezelfde plek liggen als waar vroeger je bochten lagen.
Per volledige cirkel daal je toch ongeveer 8 tot 10 cm waardoor je de mogelijkheid hebt om over je spiraal ook nog scenery aan te brengen.

Als je de "bovenbouw" diagonaal uitbouwt, komt je schaduwstation ook diagonaal te liggen in de andere richting waardoor de wisselstraten daar veel simpeler worden wat dan weer de betrouwbaarheid ten goede komt. Als je die dan ook nog een beetje doordacht uitbouwt, krijg je zelfs wproen met een quasie gelijke lengte wat de exploitatie dan ook weer simpeler maakt.
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

OlivierV

Citaat van: argilla op 13 juli 2015, 09:14:56 AM
ik zou al de helft van de "opstelsporen" eruit doen... is al veel mooier  ( less is more) en dan zoals Luc al aangaf diagonaal gaan .
De opstelsporen zie je niet, het is makkelijker om er een stuk of 10 te hebben dan slechts 3 ofzo.

Je verliest naar mijn mening geen 1m20 langs elke kant, maar eerder iets van een 80 cm, je kan een deeltje nog in het zicht houden he. ;)

Sporen zou ik ook diagonaal leggen over het bovenste gedeelte, dan heb je meer ruimte.
- Verkoper van kwalitatief gezever en ander gelul.
- H0 - 2-rail DCC - Flickr. - Bouw AMSAC Modulebaan

The Railwarrior

Ja dat idee heb ik ook al eens ooit uitgedacht om mijn schaduwstation diagonaal te leggen maar aangezien ik de baan volledig uit segmenten (elk groen/wit vlak is een segment) wil bouwen kom ik op die manier in de problemen met mijn wissels. Hoe ik het ook draaide of keerde het kwam nooit uit. Ik wil zoiezo wel met segmenten werken zodat ik op termijn (moesten we nog ooit verhuizen) de baan min of meer makkelijk kan ombouwen. Het probleem met segmenten is echter wel dat je schaduwstation er ook in moet passen en dat is niet altijd even simpel.
eentje die het in het groot al doet en nu graag naar het kleine wil overstappen ;-)

The Railwarrior

#153
Zo, er is weer bijna een goeie week over gegaan sinds mijn laatste post. Ergens wringt het toch een beetje. Als treinbestuurder zie ik veel mogelijkheden en natuurlijk ook vele treinen rijden. Het spreekt voor zich dat ik vooral de treinsamenstellingen wou laten rijden waarmee ik groot ben geworden, de klassieke stelletjes, de klassieke Benelux natuurlijk mag de memling niet ontbreken en ook m4 rijtuigen met een type 27 wat goederentreinen gesleept door dieseltractie of een type 20. Daar knelt het schoentje een beetje, ik hou van less is more omdat het uitnodigt om met langere (realistische) samenstellingen te rijden maar anderzijds is dit misschien te weinig, een memling of Benelux op een enkelsporige lijn... Is dat niet wat kort door de bocht?

Ook heb ik hier bijzonder veel tips ontvangen waarvoor hartelijk dank uiteraard. Hetgeen mijn grootste struikelblok blijft is het schaduwstation... Misschien is het toch beter om een kopstation uit te tekenen?? Dan heb je slechts 1 spiraal nodig... Anderzijds zie ik soms prachtige banen om een kleinere ruimte dan ik heb en toch word daar evenzeer met samenstellingen van 5 rijtuigen gereden. Ik zou dan graag met 6 a 7 rijtuigen rijden. Maken die 2 extrarijtuigen zulk een verschil uit? Wil ikzelf misschien te weinig toegevingen doen???

Mss even recapituleren: graag wil ik langere treinen laten rijden. De ruimte beschikbaar is 7,2x1,3M ofwel als ik de ruimte anders indeel 4x3m het ding is wel dat ik graag de baan wil kunnen verhuizen moesten we hier alsnog verhuizen. Vandaar dat ik zoiezo modulair wil werken...
eentje die het in het groot al doet en nu graag naar het kleine wil overstappen ;-)

OlivierV

Ik wou ook enkelsporig gaan maar heb het toch op dubbelspoor gehouden (gewoon een stukje dubbelsporige hoofdlijn) , omwille van door jou genoemde redenen.

Op mijn kortste opstelspoor kan een trein met 5 rijtuigen, mijn langste 7 rijtuigen, dat oogt verschillend.

Maar less, is en blijft more, maar een stukje dubbelsporige hoofdbaan is inderdaad niet veel.
Uiteraard als je van wat rangeren houdt, dan ga je wel iets missen. ;)
- Verkoper van kwalitatief gezever en ander gelul.
- H0 - 2-rail DCC - Flickr. - Bouw AMSAC Modulebaan

The Railwarrior

Tja, ik ben ook meer in die richting aan het denken! Dubbelspoor geeft meer realisme aan je 'zwaardere' treinen. Het liefst zou ik willen werken in een tijdperk begin jaren 90, toen waren er ook al niet zo gek veel enkelsporige lijnen, laat staan waar toen onze internationale treinen reden.

Als ik naar de baan kijk denk ik dat het mooi is als ik nu rond kan rijden. Moesten we ooit verhuizen kan er nog altijd een kopstation van gemaakt worden. Zie de baan Bellegem in msm 124 dat is een prachtig voorbeeld van hoe je een baan uit een ovaal kan halen en er een kopstation van maakt. Het opzet zou zijn om als we nog verhuizen, in de living een wandkaart te maken over de volledige lengte van de muur en dat de baan inbouwen. Dan ga ik normaal gezien onvoldoende diepte hebben om nog rondjes te kunnen rijden dus vandaar mijn oplossing en vandaar ook mijn denkpiste. Ooit heb ik daarvoor volgend banpalen uitgetekend maar om een of andere reden ben ik er weer afgestapt. Ik denk dat ik het te druk vond



Anderzijds een baan van 4x3m zal ik altijd wel ergens in een kamer kunnen passen, een groot nadeel is enerzijds hoe modulair op te bouwen en dat je treinlengte beperkt word...

In het laatste nr van msm stond een artikel van een Frans kopstationnetje Jenesaizou Dat sprak me ook wel erg aan. In vorst zuid vind je min of meer een dergelijke situatie terug. Alleen heb je daar wel enkele doorgaande sporen . Op de kopsporen word de Benelux gerangeerd evenals diverse piekuurtreinen die eerst door de carwash kwamen en via een opdrukbeweging naar vorst rijtuigen gerangeerd worden. Aan de andere kant is er ook de bevoorrading van de vw/Audi fabriek aan de andere kant van het station...

Nog een idee waar ik laatst mee speelde komt eigenlijk van de n-spoor baan van mte uit Blankenberge. 2 niveau's en zeer mooi om treinen te laten rijden. Op het randje van het concept less is more vind ik maarwat mij betreft kan het. Grootste probleem bestaat er uit dat dit een baan is die nooit een realistische bestemming kan krijgen als pendelbaantje...

Enkele foto's:









Het topic mag bijna gaan veranderen van inspiratieloos naar te veel inspiratie, en dan word het probleem, wat te kiezen...  :-[
eentje die het in het groot al doet en nu graag naar het kleine wil overstappen ;-)

SuSke

Citaat van: The Railwarrior op 30 juli 2015, 10:13:32 AM
Het topic mag bijna gaan veranderen van inspiratieloos naar te veel inspiratie, en dan word het probleem, wat te kiezen...  :-[

En dan wordt het een luxe-probleem  ;)
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

OlivierV

Misschien dan gewoon voor een mooi stuk hoofdspoor kiezen, eventueel kan dat een (enkelsporige) zijlijn kruisen (zie je in het echt ook soms).

Aan die zijlijn kan je dan eventueel een spooraansluiting en een klein (kop) station maken?

't Is maar een idee, Wel zou ik niet te wild gaan met te veel spoor, hou het zichtbare deel zo summier mogelijk. ;)
- Verkoper van kwalitatief gezever en ander gelul.
- H0 - 2-rail DCC - Flickr. - Bouw AMSAC Modulebaan

The Railwarrior

Ik denk ook dat ik langer hoe meer dat ik gewoon een baan ga bouwen, weliswaar in segmenten (zodat het ventilatiesysteem bereikbaar blijft). Bovendien ga ik er rekening mee houden dat ik ze ooit zou kunnen meenemen moesten we toch verhuizen, maar ik ga er geen rekening mee houden om er ook een heen en weer baan van te kunnen maken. Als we dan toch ooit verhuizen zijn er 3 mogelijkheden, ofwel past de baan en word ze mee verhuisd ofwel past ze niet en ik recupereer zo veel mogelijk materieel (huizen, bovenleiding,...) en bouwen we een nieuwe baan (zoals uiteindelijk de meeste doen) ofwel zoeken we iemand die de baan wil overkopen...

Hoe dan ook werpt dat een ander licht op de zaak en komen een paar oudere plannetjes ter gedachte. Ik ga echter wel eens uitmeten hoe groot ik mijn segmenten kan maken om ze van de trap te krijgen (onze trap draait in het midden 180° de doorgang is 88cm...) op die manier kan ik in mijn tekenprogramma de segmenten bepalen en nauwkeuriger tekenen, dat zal iets zijn voor ,ik hoop, van de week!
eentje die het in het groot al doet en nu graag naar het kleine wil overstappen ;-)

The Railwarrior

Nog even een kleine toevoeging, na wat rekenwerk en een kleine proefopstelling is gebleken dat mijn segmenten maximaal 60x120cm mogen meten...
eentje die het in het groot al doet en nu graag naar het kleine wil overstappen ;-)

The Railwarrior

Ok dat geweten heb ik een nieuw plannetje gemaakt op volgende basis: de modules mogen max 120x60 zijn maar de hoogte is irrelevant. Als ik ze op hun zijkant naar beneden draag speelt de diepte niet echt een rol,, je mag alleen de baan niet hoger maken dan 60cm (onderbouw inbegrepen). Het schaduwstation zou ik dan onder de baan maken op een vast gedeelte welk ik nog kan wegrollen (op wieltjes die onder de baan geplaatst worden) de scenerybakken worden dan daarboven geplaatst. Dat resulteerde in volgend plan wat nog altijd wel trouw blijft aan less is more maar wel met 2 niveau's

eentje die het in het groot al doet en nu graag naar het kleine wil overstappen ;-)

The Railwarrior

Nog eens een hersenkronkeltje. Ik heb wel het concept less is more even losgelaten met het idee het schaduwstation meer toegankelijk te maken. Tegelijk blijft alles goed bereikbaar... Gezien de ruimte waar de baan komt. Ook weer wat rangeermogelijkheden en mogelijkheid om met veel materieel te rijden.



Ik hoop dat ik toch nog wat feedback krijg want het lijkt hier wel een beetje stilgevallen

Ps: her en der moeten er nog wat dingen aangepast worden zodat de wissels niet op de module-overgangen komen

PPS: ik moet rechts en links nog aanduiden wat onzichtbaar zou worden. Het spreekt voor zich dat de krappe bogen niet zichtbaar zijn rechts en links...
eentje die het in het groot al doet en nu graag naar het kleine wil overstappen ;-)

doomslu

Hmm... het ziet er nu wel erg druk uit.

Mij heel persoonlijke mening:
In werkelijkheid kan dat natuurlijk wel in grotere stations, met opstelsporen er bij. Dus als je dat wil uitbeelden, geen probleem.
Maar in dat geval vind ik het rondrijden dan geen goed idee.
Ik zou dan de treinen links en rechts laten verdwijnen en zeker niet na een kronkel weer laten verschijnen.
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

The Railwarrior

Dat was eigenlijk een van de plannen die ik nog wou uittekenen Luc. De voorgrond lijkt me dan wel in orde. Wel druk maar het blijft mogelijk om met langere treinen te rijden. De achtergrond met klein stationnetje (zoals haren of buda in Schaarbeek langs de vorming of vorst zuid langs het vormingstation van vorst,... Het is een fictieve plaats. Ik heb me gebaseerd op de baan van loccolector aka als 55erke en de baan kerkeveld van ovmv modelspoor Aalst. Ik vond het trouwens ook wat zonde om een enorm schaduwstation te bouwen waar je uiteindelijk veel geld in stopt en niets van ziet...
eentje die het in het groot al doet en nu graag naar het kleine wil overstappen ;-)

OlivierV

Bjorn, je kan nog altijd je schaduwstation als volgt maken.



Ik ben in ieder geval van plan het later ook gelijkaardig te doen, daarbovenop komt dan de baan. Dit is een foto van de opstelsporen van de baan Hausach ergens in Duitsland in het zwarte woud.
- Verkoper van kwalitatief gezever en ander gelul.
- H0 - 2-rail DCC - Flickr. - Bouw AMSAC Modulebaan