Nieuws:

Nu in MSM 244 PRAKTIJK: Een kasteeltje uit Forex * Een diorama uit de mouw schudden: een tutorial door Evan Daes

Hoofdmenu

Inspiratieloos

Gestart door The Railwarrior, 25 november 2011, 18:13:18 PM

conducteur

Gelijkaardige opmerking:
Ik zou op de hoofdlijn een groot doorgaand station plannen (bovenaan), met een aftakking naar een bescheiden kopstation (waar nu het rangeergebied is) en het rangeergebied waar nu je kopstation ligt. Voorzie ook mogelijkheid om de loc om te lopen. Hier zijn verschillende mogelijkheden voor.

Rechtsonder zou ik in de huidige situatie het depot/rangeergebied aansluiten op het binneste spoor naar de hoofdlijn. Het lijkt niet erg logisch om daar een tunnel of een brug te maken...
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

Michiel

En zo heeft ieder zijn voorkeur. Ik vind een kopstation niet zo gek. Vooral een modern kopstation is vrij eenvoudig kwa expoitatie met treinstellen en trek-duwcombinaties. En deze "delta"-opzet waarbij het kopstation dwars op de hoofdlijn staat is ook niet zo gek. Er zijn vele voorbeelden van op de noemen. De nabijgelegen opstelbundels horen ook bij een kopstation en zijn dus ook goed bedacht. Dat de aan- en afvoer van stammen over de hoofdlijn moet gebeuren, nemen we er maar bij onder de noemer: modelbouw-vereenvoudiging.

Er zijn toch een paar vreemde situatie op je plan. De 2 aftakkingen (rode ovalen) kunnen herleid worden tot 2 wissels en een kruising. Meer moet dat niet zijn.

De constructie dat je had voor de afsplising van de lijn naar de opstelbundels leek me ook overdreven. 1 wissel en een engelsman (groene ovaal) lijkt me voldoende Je hebt hier lengte nodig om die hoogte te winnen om bovenover te kunnen komen. 2,5% stijgingsgraad is echt wel een maximum.

Voor de rest vind ik het plan nog vrij mager op het vlak van exploitatie. Ik vind dat je minstens nog 1 extra "doel" nodig hebt die om treinen in te zetten: een industrieaansluitng, een halte, ... Maar dat is eigen voorkeur. Succes mer het verder plannen van je baan.

groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

conducteur

Ik denk ook dat je veel meer uit deze ruimte kunt halen. De aangepaste wisselstraten zijn een vooruitgang.
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

bollen neus

Voor mij is dit meestal een goede leerschool om zulke draadjes te volgen, zelf bezit ik nog geen baan en kijk uit wat de mogelijkheden zijn voor later. Enkel zal de afmetingen afhangen welke ruimte er beschikbaar wordt. Wat ik hier zie is (in mijn ogen) al een ferme constructie met heel wat mogelijkheden maar zoals er ook al te lezen was is het steeds diegene die ze maakt die het beslist hoe ze komt vind ik. [:)]

modeltreinbart

Ik heb je plan bekeken en eens bestudeerd. Ik kwam op het idee om er eventueel mits kleine aanpassingen een meer dinamische baan van te maken en dit eventueel door het veranderen van de hoogte van het paradespoor hoger te plaatsen waardoor er onderdoorgangen mogelijk zijn.
Bij het hoger plaatsen van de sporen kan je ook de meest linkse  inrit vervroegen en het langs bijde zijde laten zakken en het spoor rijdend naar het station in een lichte boog onder het paradespoor te laten gaan waarna later samen komt voor de bundel aan het station met doodlopende sporen.
Dit geld tevens ook voor de uitrit/inrit aan de andere zijde.
Wat betreft de afstelbundel zou ik de inrit/uitrit het zelfde doen maar met een cross over zodat je het parade spoor dan kan laten zakken in een soort tunnel effect en zo laten verdwijnen naar je verborgen gedeelte. Dit is natuurlijk mijn mening over de spoor tekening.
Er zijn maar 2 schone werken : Vuurwerk en sommige vrouwen hun achterwerk. :-)

The Railwarrior

hoi iedereen,

allereerst al hartelijk dank voor de talrijke reacties.  Om te beginnen wil ik al zeggen dat ik nu al aan het plannen ben om waarschijnlijk binnen 5j pas te beginnen... dus er is geen haast bij en de kans is groot dat de plannen nog dikwijls zullen veranderen, door een andere visie.  of door andere Idee?n die ik weliswaar hier op het forum opdoe.  Het huis waarvan ik de zolder ga gebruiken is zelfs nog in aanbouw maar wel zo goed als af, binnen een goeie 3 a 4 maanden hopen we te verhuizen.

ik moet toegeven dat de wisselstraten misschien wat te ingewikkeld zijn en inderdaad dat kan beter, wat betreft het kopstation heb ik als voorbeeld het huidige antwerpen-centraal genomen.  Daar ligt op dit moment ook geen enkel opstelspoor meer aan en de treinen worden aangebracht uit hetzij antwerpen schijnpoort of antwerpen luchtbal (in eerder zeldzaam geval) van daar ook dat mijn opstelsporen een eind verder liggen.  met daar dan ook het locdepot.  De bedoeling was om in tijdperk V te werken grotendeels en dan zelfs al lichtjes richting tijdperk VI.  Ik ben zelf treinbestuurder en van daar dat ik wel wat op de hoogte ben van de treindiensten her en der.  Bovendien word er tegenwoordig zeer veel gereden met trek- en duwstellen en gewone treinstellen.  Dat was ik ook van plan om te gebruiken als ellement bij deze baan.

Nu moet ik ook wel zeggen dat ik in onder vrienden nogal eens dikwijls praat over de plannen die ik heb, en ook op het werk waar verscheidene collega's ook met het modelspoorgebeuren bezig zijn.  Ik heb al de raad gekregen om met een kleine baan te beginnen en dan achteraf eens een wat grotere te proberen om daarna nog wat te groeien, desnoods de banen achteraf te verkopen en dan eens aan een hele grote te beginnen.  Bij een grote baan word je makkelijk ontmoedigt zegt men en daarmee geraakt het uiteindelijk nooit af omdat je te weinig progressie ziet... Als je het dan toch groot ziet en met de beschikbare ruimte in acht genomen werd me dan ook al aangeraden om eens aan een grotere schaal te denken zoals schaal 1 waar je dan weliswaar wat meer op zelfbouw zal moeten terugvallen maar dat is iets wat me nu niet bepaald afschrikt...

ps: sorry voor mijn misschien late antwoorden maar door de bouwsituatie kan ik wel eens een tijdje het erg druk hebben.
eentje die het in het groot al doet en nu graag naar het kleine wil overstappen ;-)

The Railwarrior

hoi,

nog even een kleine update naar de plannen toe.  Ik heb eens een volledig plannetje getekend van de zolder met mogelijke opstellingen... wat denken jullie dat het beste is? In de eerste opstelling heb ik een kwart cirkel voorzien waar ik eventueel een groot station in een boog kan maken.  In de andere 2 voorbeelden heb ik een uitsprong voorzien waar ik wat industrie kan bouwen.  Het is een vrij grote ruimte dus ik kan wel wat kanten uit maar het is op deze manier dat ik ze best benut mijns inziens.  Onderaan het beeld merkt u dat ik telkens de onderste muur openlaat om de reden dat ik daar mss ooit nog een moduleproject kan beginnen maar daar zijn we nog helemaal niet aan toe, bovendien, is de ruimte onderaan slechts 1m50 breed, dus ik vrees te smal voor nog wat te kunnen bouwen dat er ook nog realistisch uitziet.

het plan naar spoor 1 toe ben ik meer en meer aan het opbergen, dat is toch iets of wat grote schaal, die mij toch meer plaats vraagt, toch zeker om een realistisch plan te bouwen.





eentje die het in het groot al doet en nu graag naar het kleine wil overstappen ;-)

The Railwarrior

ik heb even de vrijheid genomen om de maten er bij te vermelden, zodoende geeft het een wat overzichtelijker beeld.  Je komt de kamer binnen vanaf het groene vlak aan de bovenkant.



nog even een kleine opmerking, de straal van de boog bedraagt 360cm



eentje die het in het groot al doet en nu graag naar het kleine wil overstappen ;-)

modeltreinbart

Optie a zou ik niet nemen tenzij je er een luik in monteert. omdat je niet overal aan zou geraken anders. Mijn gevoel gaat meer uit naar optie c de vertikaal gedraaide F vorm.
Er zijn maar 2 schone werken : Vuurwerk en sommige vrouwen hun achterwerk. :-)

Gerolf

Wat is roodgroene ding op de tekening eigenlijk?
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

The Railwarrior

citaat:
Geplaatst door Gerolf

Wat is roodgroene ding op de tekening eigenlijk?



het rode zijn nog enkele muren en het groene is waar de trap komt, dus bij deze niet bruikbaar, het is een vaste trap die naar de zolder gaat.
eentje die het in het groot al doet en nu graag naar het kleine wil overstappen ;-)

Martin Welberg

En dat blauwe streepie is een venster ?

conducteur

Spoor 1 is groot, al eens naar 0 gekeken? Als ik jouw ruimte heb, en nu met treinen begin, dan is dat in 0.
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

Martin Welberg

Geloof dat ik na een bezoek aan een ander forum de tekeningen wat beter begrijp. Zou in de gedachtengang in ieder geval af stappen van het gebruik van 140cm diep baanoppervlak. Met modules van 70cm diep merk ik dat de achterste hoeken eigenlijk al erg lastig te bereiken zijn.

The Railwarrior

Ik had eogenlijk gedacht om in modules van 1m50x1m15 te werken... Op die manier blijft alles bereikbaar, althans zo heb ik vroeger de baan opgebouwk op zolder bij mijn ouders en dat werkte toch aardig... Ofwel was ik 15jaar geleden een stuk leniger :-)
eentje die het in het groot al doet en nu graag naar het kleine wil overstappen ;-)