Nieuws:

Nu in MSM 244 PRAKTIJK: Een kasteeltje uit Forex * Een diorama uit de mouw schudden: een tutorial door Evan Daes

Hoofdmenu

Inspiratieloos

Gestart door The Railwarrior, 25 november 2011, 18:13:18 PM

The Railwarrior

Eigenlijk gaat het schaduwstation onbereikbaar zijn. Je kan eventueel onder de baan door kruipen en langs onder wat proberen te herstellen. Ergens denk ik bij mezelf ook dat ik misschien zelf wat gezegd heb om tot deze misvatting te komen. Ik heb me hier grotendeels geconcentreerd op het zichtbare deel. Ik las hier elders al dat een schaduwstation best zo ontworpen word dat je treinen gewoon binnen en buiten kunnen rijden zonder al te veel problemen zodat je er de facto nooit meer echt naar om moet kijken... Ik zie echter geen echte andere oplossing voor mijn schaduwstation dan deze om aan de verwachtingen te voldoen... Ik sta uiteraard altijd open voor suggesties...
eentje die het in het groot al doet en nu graag naar het kleine wil overstappen ;-)

The Railwarrior

Citaat van: OlivierV op 06 juli 2015, 10:32:55 AM
Citaat van: Gerolf op 06 juli 2015, 09:39:02 AM
Citaat van: The Railwarrior op 26 juni 2015, 11:37:15 AM
Het schaduwstation komt onder een schuin dak te liggen achter de baan in kwestie.

Hoe zorg je er voor dat je overal altijd goed bij kan ?

Baan op wieltjes? :D

Dat is een idee waar ik ook al mee speelde. Alleen met 7,2m lengte gaat er dan niet te veel torsie komen op de segmenten?
eentje die het in het groot al doet en nu graag naar het kleine wil overstappen ;-)

SuSke

Leg je schaduwstation gewoon 30cm lager zodat je het kan bereiken door onder de baan door te kruipen.
In de twee eindbakken kan je perfect een spiraal leggen die naar het lager geleden schaduwstation gaat, zonder enige toegeving aan je sporenplan.

Optimaal is het zeker niet voor je rug en knieën maar je schaduwstaton is "bereikbaar" ingeval er iets misloopt.
En je krijgt gelijk de mogelijkheid om je scenery iets dieper uit te bouwen over je schaduwstation.
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

doomslu

Zelfs al bouw je het schaduwstation 'betrouwbaar', dan nog moet je er in geval van nood aan kunnen.
De optie van Suske is prima. Je zou het op die manier zelfs naar voor kunnen verplaatsen.
Alternatief kan je er ook voor zorgen dat het gewoon van vooraan/bovenaan bereikbaar is (mits er voor te zorgen dat je kunt steunen, want 130 cm is erg diep).
Indien je hiervoor kiest kan je het volledig zichtbaar leggen, of er een afneembare achterwand voor plaatsen, of uitneembare landschapsdelen er over plaatsen.
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

modelbaanHO

Bereikbaarheid van alle delen van je modelbaan is een absolute must.
Heb ik zelf met schade en schande ondervonden en was ook de reden waarom ik mijn vorige baan heb afgebroken en opnieuw ben begonnen.
Luc.
2R DC, analoog DB tp 3&4 - 2R DC Digitaal (Minibaantje Das Depot / HGK) - Verzamelaar Belgische modellen. Lid MTD.
http://www.modelbaanho.be

The Railwarrior

Ik heb hier 2 bedenkingen bij. Enerzijds zou ik onder mijn baan een kast willen plaatsen (kwestie van efficiënt werken en opbergruimte behouden. De kast is 1m hoog, mijn schuin dak is ook 1m hoog. Gevolg is dat als ik de baan dan 30cm hoger moet leggen om het schaduwstation te accomoderen dat ik dan,ook verder naar voren moet komen met de baan. Enerzijds zal ik dan mss niet genoeg ruimte overhouden om een gang te kunnen maken om links aan de baan te kunnen. Anderzijds zou ik dan de baan smaller moeten maken waardoor er geen ruimte blijft voor het schaduwstation... I Guess it's back to The drawingboard.

De 2de bedenking is misschien eerder subjectief. Ik dacht ook met trek en duw te gaan rijden. In klim en daalspiralen zou dat voor problemen kunnen zorgen (heb ik me laten wijsmaken)...
eentje die het in het groot al doet en nu graag naar het kleine wil overstappen ;-)

SuSke

Trek- en duwtreinen geven geen enkel probleem in je stijgspiraal. Waar het fabeltje vandaan komt,...  ::)
De sporen in je spiraal moet je gewoon met evenveel aandacht en zorgvuldigheid leggen als op je zichtbare baan.

Op de club hebben we stijgspiralen met een helling van 2,5% (ongeveer) op een straal van 60cm en daar gaan de geduwde treinen even vlotjes door als de getrokken (zie aanklikbaar filmpje)

Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

vyncky

Citaat van: The Railwarrior op 06 juli 2015, 10:35:42 AM

Dat is een idee waar ik ook al mee speelde. Alleen met 7,2m lengte gaat er dan niet te veel torsie komen op de segmenten?

Met genoeg driehoekverbindingen lukt dat wel! en niet te dunne platen gebruiken (12mm multiplex is prima bvb)!
.
Een goede vriend had zijn baan mbv metalen profielen gebouwd, +/- dezelfde lengte. Hij had dat ook op wielen geplaatst. Dat werkte prima. Helaas is de goede man meer dan een overleden, dus foto's laten zien wordt moeilijk.

het was met dit profiel gedaan;


Yannick
Webmaster en spotter van Lijn 12 Antwerpen-Roosendaal
www.lijn-12.be
lid van MSV post B (http://www.msvpostb.nl/)

Gerolf

Of: om het wat eenvoudiger te houden:
Of: - enkele sporen minder in de voorzijde van je schaduwstation
En/of - wat extra diepte tussen zichtbaar/onzichtbaar deel
en je hebt ruimte om calamiteiten te verhelpen  ;)
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

The Railwarrior

Goh die extra diepte heb ik eerlijk gezegd niet. Ik vrees dat het een compromis zal worden (zoals zo veel in de modelspoorwereld.) Ofwel op wieltjes maar dan moet ik telkens alles verschuiven als ik wil rijden of alsnog een schaduwstation onderin met een daalspiraal maar dan werpt zich de vraag weer op waarom geen meer uitdagend baanplan met verschillende niveau's uittekenen???
eentje die het in het groot al doet en nu graag naar het kleine wil overstappen ;-)

The Railwarrior

Als ik een klim en daalspiralen maak links en rechts verlies ik wel aan beide kanten 1,2m scenery. Volgende plannetjes heb ik uitgewerkt het eerste heb ik gewoon de spiralen toegevoegd het 2de heb ik wat meer ruimte voorzien tussen het hoofdspoor en de zijsporen om wat meer perron te kunnen voorzien.



eentje die het in het groot al doet en nu graag naar het kleine wil overstappen ;-)

Gerolf

het zal wel aan mij liggen, maar ik zie geen verschil tussen je 2 tekeningen
Hoe dan ook zou ik het lager liggende schaduwstations naar "voor" brengen, voor een betere bereikbaarheid ;)
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

The Railwarrior

Citaat van: Gerolf op 13 juli 2015, 00:14:44 AM
het zal wel aan mij liggen, maar ik zie geen verschil tussen je 2 tekeningen
Hoe dan ook zou ik het lager liggende schaduwstations naar "voor" brengen, voor een betere bereikbaarheid ;)

Of het zichtbare gedeelt naar achter :-)
eentje die het in het groot al doet en nu graag naar het kleine wil overstappen ;-)

doomslu

Of het zichtbare gedeelte diagonaal?

(Ik zie ook geen verschil tussen beide tekeningen).  :-\
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

argilla

ik zou al de helft van de "opstelsporen" eruit doen... is al veel mooier  ( less is more) en dan zoals Luc al aangaf diagonaal gaan .
argilla
H0, On30, 1/29, Gn15