Nieuws:

Modelspoormagazine, 100% modelspoor

Hoofdmenu

Inspiratieloos

Gestart door The Railwarrior, 25 november 2011, 18:13:18 PM

The Railwarrior

Volledig dubbelspoor is ook een denkpiste geweest maar die heb ik achterwege gelaten om op deze manier meer variatie te krijgen in het plan, de groen witte vlakken hebben als afmeting 65x120cm dus de lengte van de opstelsporen bedraagt 2,4m.

Ik heb toch nog eens een plannetje getekend welk een varriant is op een eerder plan, ik moet wel zeggen dat ik er minder tevreden van ben dan het laatste plan maar desalniettemin wil ik het toch even meegeven. Het kan maar een bron van inspiratie zijn of mss zelfs een voorbeeld van hoe het niet moet, we moeten allemaal nog leren tenslotte :-)

eentje die het in het groot al doet en nu graag naar het kleine wil overstappen ;-)

OlivierV

Dat zijn wel niet zo'n lange opstelsporen ... net gepast voor 7 rijtuigen en een loc..., dus nen Oostende-Keulen past daar niet op. Natuurlijk snap ik dat je je wisselstraten niet op overgangen van een module legt.
Echter zou je er wel voor kunnen zorgen dat je de maat van de bakken linksachter aanpast ofwel die driewegwissel meer opschuiven naar links zodat het paarse, blauwe, groene en grijze spoor langer wordt, de andere sporen baten daar natuurlijk ook bij denk ik. Probeer het eens uit zou ik zeggen.

Voor het aangeklede deel vind ik dit minder ook geslaagd, wordt al ietsje te druk precies.
- Verkoper van kwalitatief gezever en ander gelul.
- H0 - 2-rail DCC - Flickr. - Bouw AMSAC Modulebaan

The Railwarrior

Je hebt gelijk, mits wat schuiven in mijn opstelsporen zou ik ze nog kunnen verlengen links met 60cm en links met 20cm ongeveer. Dat geeft al een lengte van 3,2m opstelsporen wat vrij ruim is. Uiteindelijk heb je dan wel meer trein dan in je station passen. (om in te halen of kruisen bvb) natuurlijk het is altijd leuk als het kan :-) mits wat schuiven met de modules zeker haalbaar, alleen is het dan moeilijker een doodlopende bundel in het schaduwstation te maken zoals Wim aangaf. Anderzijds met 8 opstelsporen is dat dan wat overkil misschien... Het zijn slechts enkele bedenkingen :-)
eentje die het in het groot al doet en nu graag naar het kleine wil overstappen ;-)

OlivierV

Je kan nooit genoeg opstelsporen hebben en je kan altijd eens een langere trein hebben die langer is dan je langste stationssporen. Dat maakt het ook realistischer. Toen wij met onze modulebaan in het ICC stonden reden wij ook rond met een trein van +- een kleine 4m, het zichtbare deel was zo'n 7,2m lang.

Extra doodlopende bundel in het schaduwgedeelte kan handig zijn en ik zeg maar, hangt er vanaf hoeveel materieel je constant op je baan wil, is dat alles, of maar een deel....

Groet,
Olivier
- Verkoper van kwalitatief gezever en ander gelul.
- H0 - 2-rail DCC - Flickr. - Bouw AMSAC Modulebaan

The Railwarrior

Ivm de lengte van de opstelsporen volg ik je redenering wel. Al mijn materieel zou zo wel op de baan passen maar ik moet eerlijkheidshalve ook in mijn materieel wat gaan snoeien. Sommige modellen zijn door de jaren heen beschadigd geraakt of voldoen gewoon niet meer aan de standaard die heden ten dage gevoerd word. Het materieel dat de tand des tijds het best doorstaan heeft is dat van roco in de meeste gevallen! In ieder geval op termijn zullen alle treinen zoiezo niet meer in het schaduwstation passen, maar omdat het moeilijker bereikbaar is lijkt het me handiger om een groot schaduwstation te bouwen zodat geniet altijd onder de baan door moet kruipen telkens je een trein wil wisselen...

De doodlopende sporen in wezen ook wel. alleen hoe de baan te staan gaat komen zijn deze sporen moeilijker bereikbaar. Daardoor ga ik dan al met ontkoppelings rails moeten werken als ik veel zou willen rangeren in mijn schaduwstation en dat zie ik minder zitten.
eentje die het in het groot al doet en nu graag naar het kleine wil overstappen ;-)

OlivierV

Je zou ook op 2 niveaus kunnen werken, dat lukt met jouw lengte wel, dan zou je makkelijk een gelijkaardig schaduwstation kunnen maken, in het zicht, evt aangekleed met doodlopende sporen, dan kan je daar ook gaan rangeren.
- Verkoper van kwalitatief gezever en ander gelul.
- H0 - 2-rail DCC - Flickr. - Bouw AMSAC Modulebaan

The Railwarrior

dat is een denkpiste die ik ook al gevolgd heb maa hoe zou jij dat dan concreet uitwerken? Ik denk dat bij de baan van Hasselt (reeds beschreven in msm en aanwezig op menig modelspoortreffen) dat ook zo is uitgewerkt... Ook de baan van, ik denk modelspooratelier Oostkamp, is op zulk een manier opgesteld. Het concept spreekt me zeker aan maar dan moet ik het eens deftig uitwerken. Ik vrees dat dat iets voor volgende week zal zijn echter. Nog een drukke werkweek voor de boeg, zaterdag een tripje naar sinsheim en zondag de ouders wegbrengen naar de luchthaven in de voormiddag en namiddag mogen we nog eens van de grond gaan (die andere leuke hobby) :-)
eentje die het in het groot al doet en nu graag naar het kleine wil overstappen ;-)

OlivierV

Gewoon met 2 spiralen?

Je verliest dan wel telkens de ruimte die een straal van je spiraal inneemt ... maar dat heb je nu ook ongeveer.

Dan kan je wel een mooi "rangeerstation" maken, dat in het zicht ligt.
- Verkoper van kwalitatief gezever en ander gelul.
- H0 - 2-rail DCC - Flickr. - Bouw AMSAC Modulebaan

The Railwarrior

Ik heb snel eens wat getekend tussendoor, is het zo iets wat je bedoelt? Ik denk wel nog een klein schaduwstation onderin te maken met keerlus eventueel

eentje die het in het groot al doet en nu graag naar het kleine wil overstappen ;-)

OlivierV

Eigenlijk niet, wat je in de voorgrond hebt geplaatst zou ik op verdieping 0 zetten en wat vanachter staat op verdieping 1. ;)
- Verkoper van kwalitatief gezever en ander gelul.
- H0 - 2-rail DCC - Flickr. - Bouw AMSAC Modulebaan

The Railwarrior

Ja dat is ook min of meer de bedoeling. De voorgrond zou dan ongeveer 5 a 7cm lager komen te liggen. De keerlus met schaduwstation opnieuw 5 a 7 cm lager. Of heb ik het compleet verkeerd begrepen?
eentje die het in het groot al doet en nu graag naar het kleine wil overstappen ;-)

OlivierV

Dat op de voorgrond zou in mijn visie echt onder de rest liggen, een 30-tal centimeter lager ofzo, want het is maar schaduwstation dat je eventueel kan aankleden, ik denk dat de hoofdmoot nog altijd is in de zin van less is more, dus dan zou ik dat kleine stationnetje niet te ver naar achter gaan wegsteken. ;)
- Verkoper van kwalitatief gezever en ander gelul.
- H0 - 2-rail DCC - Flickr. - Bouw AMSAC Modulebaan

The Railwarrior

Nee dat klopt less is more... Toch denk ik dan dat het eerste idee het beste blijft (al zeg ik het zelf) op die manier krijg je denk ik ook een vloeiender verloop van de treinen. Dat plan wat ik nu laatst poste is een beetje meer gebaseerd op de baan van 55erke hier, ook wel gekend als Loccolector... Ook een leuke baan, maar is niet bepaald een voorbeeld van less is more, maar wel hoe je een opstelbundel mooi kan aankleden met erboven een klein stationnetje... Stof tot nadenken in ieder geval :-)

Nog even de site van Loccolector meegeven http://www.loccollector.be

Deze baan stond ook al eens in msm maar het nr ontsnapt me even, prachtige baan overigens.
eentje die het in het groot al doet en nu graag naar het kleine wil overstappen ;-)

doomslu

Als je daar de plaats voor hebt zou ik persoonlijk het schaduwstation niet onder de baan stoppen. Je moet dan altijd omhoog en omlaag en dat vergt toch altijd wat meer plaats.
Ik zeg wel: als je de plaats hebt en dat heb je dus. 
Dus, jouw plannen zien er wat mij betreft prima uit. ;)
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

The Railwarrior

Luc, bedoel je dan voornamelijk de baan met schaduwstation vooraan en mooi aangekleed of de baan met schaduwstation achteraan?
eentje die het in het groot al doet en nu graag naar het kleine wil overstappen ;-)