MSM 109

Gestart door doomslu, 21 november 2011, 20:22:43 PM

dirkkerckhofs

Ik vind het ook ??n van de sterkste nummers van de laatste maanden. Verschillende locs die grondig besproken worden, uitvoerig verslag van 'Langs het tuinpad van mijn vader', praktijkrubriek met de Ardense brug, ...

Huugooke

citaat:
Geplaatst door martintje

als jij vindt dat een simpel huisje in elkaar steken net zo moeilijk of makkelijk is als een stoom lok in elkaar te bouwen, moet je het niet gek vinden dat het meerendeel van de normaaldenkende je niet meer serieus nemen heh.


eerst goed lezen h? (fout die ik ook dikwijls maak)
Ik heb het wel over diegenen die "kitbashen". Als je dat aandurft dan kan je een lok ook aan. Als ik zie in MSM wat "men" allemaal verwezenlijkt! Een rijtuig in elkaar klikken lijkt me zelfs gemakkelijker dan vier muren en een dak in elkaar plakken. Ik zeg ook niet dat de leverancier een plaat koper met een plan moet leveren. De moeilijkste onderdelen van een stoomloc zoals de drijfstangen kunnen kant en klaar geleverd worden. Verder zie ik dan niet veel verschil meer.  
citaat:
Heb je uberhaupt wel verstand van hoe een model tot stand komt ?, een bouwpakket vergt weer hele andere productie methodes en kosten dan een kant en klaar product.
Als je dat niet ziet of niet wilt geloven, dan neem ik je helemaal niet meer serieus [:)]


Ik weet wel (en nu zeker) degelijk hoe een model tot stand komt: het stond in MSM! Het zijn de opzetkosten die uit de pan swingen, eens de matrijzen zijn gemaakt is het (buiten het decoreren) een kwestie van psssht, plaf! (geluid van het openen van een pers). Ik kan het weten, ik ben naast een plasticfabriek geboren! En om je voor te zijn: een plastic emmer vraagt minder input dan een model.

martintje

citaat:
De moeilijkste onderdelen van een stoomloc zoals de drijfstangen kunnen kant en klaar geleverd worden

Wat ook gelijk 80 % van je arbeidskosten zijn.
En kitbashen met een stukkie plastic of een lok goed rijdend krijgen..... ach laat ook maar, zonde van mijn energie
Mvg Marty

argilla

zoals Huugoke al zei: "kitbachen" , is een apart verhaal inde kits afdeling. Maar schept wel een grote tevreden,heid als men het model afheeft. Veeel van die modellen worden dan ook graag op een of ander forum gezet ( foto's) Daarna kan iedereen zijn of haar ( inde USA zijn ook vrouwelijke kitbachers niet veel maar er zijn er) opmerkingen maken.
Er komt heel goede respons op en ook tips voor een nog betere afwerking enz...enz..

Begin met een eenvoudig model en ga dan verder . Je zal zien het is een ware voldoening.
Misschien moet een admin eens een nieuw draadje toevoegen : "kitbachen" waarom ook niet ?
argilla
H0, On30, 1/29, Gn15

Huugooke

citaat:

En kitbashen met een stukkie plastic of een lok goed rijdend krijgen..... ach laat ook maar, zonde van mijn energie


Mijn beste Martintje toch! Daarmee heb je toch de hele kitbash-commune in het harnas gejaagd! Zoals Argilla zegt, raadpleeg eens een Amerikaans tijdschrift!
80% van de arbeidskosten? Rare loc's heb jij!

martintje

nee hoor, ik heb hele normale loks, en ik bouw ze ook helemaal zelf van messing.
als een onderstel 80 % van de tijd kost, en het kapje erop zetten 20 % van de tijd, dan zijn de arbeids kosten toch ook 80 %
En kap in elkaar solderen of een onderstel goed rijdend krijgen....heb jij uberhaupt wel eens een hele lokomotiefkit in elkaar gezet, bv van DHJ of Weiniert od Werps ? meeste tijd gaat toch echt in je onderstel zitten hoor. en anders heb je heeeel veeel talent [:D]
Maar ik hou er verder over op, ik praat toch tegen een muur
Mvg Marty

Huugooke

Loks in elkaar gezet in metaal? Nog maar een stuk of acht (amateur h?).
En ook in plastic (ooh the horror)"gekitbashed"
Maar toch getalenteerd vind ik zelf!
Ze soepel laten rijden is inderdaad de zwaarste karwei.
Tegen een muur praten is niet zo ongewoon hoor. Dat ondervind ik dagelijks.

Peter

citaat:
Ze soepel laten rijden is inderdaad de zwaarste karwei


Niet met een Weinert. Bijna al hun modellen hebben een rijklaar onderstel (meestal de tender), en de chassis zijn samen te schroeven.
daar moet je echt geen "specialist" voor zijn. Gewoon zorgvuldig werken is de enige vereiste

Moeilijke bouwsets waren vroeger die van Merker & Fischer, en sommige DJH modellen.

Ik heb meer zitten zweten an de bouw van mijn stationsgebouw van Gengenbach, dan aan bouwsets van ADE of Weinert
Met vriendelijke groeten
Peter

martintje

Mvg Marty

argilla

Hey mag ik zeggen dat we eventjes aan het afdwalen zijn. Ik weet het want heb er zelf ook aan meegedaan. daarom graag het volgende over het "huidige nummer".


Eerst en vooral voor Luc en "den" Guy en ook de redaktie natuurlijk:
bedankt voor de publicatie van mijn artikel. Ook de communicatie hieromtrent is er eentje om "U" tegen te zeggen.[;)]

Verder wil ik benadrukken dat de redactie de relatie met haar abonnees
ter harte neemt. Deze morgend kwam er netjes in een omslag een extra nummer in de bus.
Dit gebeurt echt niet bij elke uitgever hoor ! Eens te meer een bewijs van respect van uit de redactie voor de artikel schrijvende abbonees.

Als 't goed is moet het ook gezegd worden.
argilla
H0, On30, 1/29, Gn15

Michael

In het artikel  interview met fabrikanten staat dat de volledige tekst op de site van MSM terug is te vinden, ik heb gezocht , gekeken maar helaas niks gevonden. Kijk ik er overheen of moet dit nog op de site worden gezet?
Trouwens een verhelderend artikel.
Mvg,
Michaël

DCC, Lissy,Lijn154

swarol

nu heb ik een stomme vraag ... het modelspoor magazine is dit enkel op abonement te verkrijgen of kan men ook gewoon losse nr aankopen...

2de stomme vraag zijn treinen in ho bouwdozen te verkrijgen?

van ieder voertuig is er wel een voertuig, en heb me jaren bezig gehouden met het bouwen van radiocontrole voertuigen te bouwen. ze bouwen zelfs straaljagers

het mooie daaraan vind ik dat je leert hoe zo een voertuig werkt. als je zelf vb een trein hebt gebouwd weet je ook meestal bij problemen waar en hoe. en met een goed plan kan men al veel...





Als de trein niet rijdt... kan hij ook niet te laat komen... Groetjes Swa

railman56

1) MSM is los te koop in diverse (kranten)winkels. ikzelf heb een abonnement en weet jammer genoeg geen winkel in kapellen die ze verkoopt. even rondvragen?
2) bouwdozen bestaan inderdaad maar ik heb er zelf nog nooit een in elkaar geknutselt. moet ik zeker werk van maken. wel vroeger  veelvuldig vliegtuigmodelbouw gedaan.
marc
wat is het fijn om een beetje kind te zijn

Steam.N

@Swarol,

1. MSM magazine is ook in losse nummers te verkrijgen in bepaalde krantenwinkels
2. Locs kun je in HO bouwdozen aankopen.  Het zijn meestal stoomlocs.
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

swarol

even mss aan men krantenverkoper vragen om het in huis te nemen..

die bouwdozen zijn dit werkende modellen voor op de baan...echt heb er nog nooit iets van gezien
Als de trein niet rijdt... kan hij ook niet te laat komen... Groetjes Swa