Nieuws:

Nu in MSM 244 REPORTAGE: De Nederlandse Modelspoordagen * A4 Dioramawedstrijd * Virtuele Messe 2024

Hoofdmenu

Achtergronden

Gestart door marimon, 20 november 2011, 10:42:46 AM

Huugooke

Digitale camera's hebben tegenwoordig allemaal een panorama functie, sommige zelfs 360?.
Er zijn prachtige programma's om beelden aan elkaar te plakken die gratis zijn.
Printerpapier kan je aan de rol krijgen.
Helpt dat?

martintje

citaat:
Geplaatst door swarol

voor een poster 500x700 rond de ?130



Das een boel munten.
Ik snap er niks van, of het is bij jullie godsgruwelijk duur, of ik zit veel te laag met mijn prijs [:)]
Ter vergelijk, ik kan een plaat kunststof 4 mm forex, met hoogwaardige print, UV bestendig, ca 10 jaar kleur echt, met laminaat glans of mat naar keus leveren voor ? 150.00/170.00 ( ex btw)
het enige wat je moet doen is een goede fotobestand aanleveren.
Niet dat ik lever hoor, maar om aan te geven dat die achtergrond je beter eens kan vragen bij de plaatselijke reclameboer bij je in de buurt.
ga toch niet mieren met fotopaier en spuitlijm, op een plaat hout, als het goedkoper , beter en mooier kan
Mvg Marty

Peter

citaat:
Echt duidelijk ben je niet



Ik zwijg al, het heeft toch geen zin.
Met vriendelijke groeten
Peter

jacques timmermans

Marty,

ik denk dat er maar weinigen onder ons zijn die een geschikt fotobestand voor zulk een achtergrond kunnen zelf kunnen leveren. Om teleurstellingen te voorkomen: om zulke fotobestanden te kunnen maken en bewerken heb je op zijn minst een analoge of digitale vakcamera nodig welke met grootformaat film (minimaal 4 x 5 inch of liefst nog groter) en of fotogevoelige chips van een evenredige grootte werken. Zelfs met een Canon of Nikon vakcamera met perspectief corrigerende objectieven uitgerust, die tussen de 16 en 24 megapix aankunnen, bereik je het resultaat van grootformaat opnamen never and ever!

Jacques Timmermans

martintje

dat snap ik Jacques, daarom was mijn vraag ook, of die ? 1000 euro inclusief het maken van de foto was of alleen de prints.
Peter legt het daarna nog ene keer uit, mar zonder antwoord te geven of die 1000 al het plaatmatariaal+prints+ foto's maken is, of platen+ prints EXCLUSIEF fotograveren
Zo'n lastige vraag was het toch niet ?, en misschien staat het wel in een atwoord, maar lees ik het er niet uit
Kan 2 dingen betekenen, ik ben echt dom, of de antwoordgever legt het niet goed uit
Ga er nu dus maar van optie 1 uit
verder ook niet belangrijk, als het met fotograveren is, trek ik mijn roep terug, dan is het spotgoedkoop, zonder fotograveren erg prijzig [:)]
Mvg Marty

Huugooke

Jacques toch,
je zoekt weer de perfectie denk ik. Ga naar de dichtstbijzijnde bushalte en bekijk de reclame: duidelijk toch? Ga nu op dertig centimeter afstand dezelfde reclameaffiche bekijken en wat zie je? Een verzameling gekleurde vlekken.
De klemtoon ligt op "achter"-grond! Een toevoeging aan de baan, een aanvulling, geen Da Vinci.
Om die reden zijn een eenvoudig fotobestand en een eenvoudige afdruk voldoende. De rest is een kwestie van een geschikte locatie vinden en foto's te nemen. Ik zei al dat een digitale camera tegenwoordig met gemak panorama's maakt. Printerpapier koop je aan de rol: je kan dus panorama's afdrukken van 30cm op 10 meter, en de gelukkigen met een A3 printer zelfs groter. Met wat gegoochel met fotobewerkingsprogramma's hoef je zelfs niet buiten te gaan om foto's te maken.
Het vinden van het juiste perspectief is lastiger, maar dat is weer een ander gesprekspunt.

martintje

Je kan ook je foto nog een blur meegeven
Dan wordt het dus expres waziger.
ik zag dit op Ontraxs bij de poolse baan, en ik moet zeggen, het heeft wel wat.
En je foto op een statief nemen en met een losse knipknop of met vertraging scheelt ook neen hoop "ruis"
Mvg Marty

PeterVG

Vind dit onderwerp zeer boeiend en veel van mijn vragen worden enigsinds beantwoord.  Zelf zit ik met dezelfde vraag. Maak ik mijn achtergrond op fotografische wijze of ga ik zelf aan het schilderen.  Aangezien ik totaal geen tekentalent heb neigde ik naar de fotografische keuze.  Enkele proefadrukken waren geslaagd maar konden me niet ten volle bevredigen.  Naar mijn smaak past er niets zo goed bij een modelbaan als een geschilderde achtergrond.  De magie van de modelbaan wordt door een realistische achtergrond enigsinds weggenomen.  Dat is een persoonlijk oordeel.  Zonder enige tekenervaring ben ik gestart om een achtergrond te schilderen. Met verfborstel, airbrusch en vakliteratuur bekwam ik dit resultaat.



Zoals je ziet een vrij simpel motief zonder details.  Meer moet een achtergrond in mijn ogen niet zijn.  Een afboording van de modelbaan die sfeer brengt zonder de aandacht te eisen.



Tekenen kan ik echt niet maar met een dosis motivatie kom je ver. De achtergrond kostte slechts een fractie van de bedragen die ik hier lees.  De voldoening die het experiment gaf was groot.  Zeer waarschijnlijk ga ik nu trachtten de volledige achtergrond van mijn baan te schilderen.

jacques timmermans

Huugooke,

Ik ben het volkomen met je eens dat een achtergrondfoto niet haarscherp hoeft te zijn; Immers bekijk je de achtergrond (foto) altijd van op een bepaalde afstand, welke minimaal de diepte van de modelbaan bedraagt.

Maar er bestaat ook een wetmatigheid uit de fotografie die inhoudt dat je elke foto vanaf een bepaalde minimale afstand moet bekijken. Deze minimale afstand is gelijk aan de diagonaal van de foto. Anders gezegd moet je een achtergrondfoto van 5,00 x 1,00 m op een minimale afstand van 5,09 m bekijken om een optimaal scherp zicht te verkrijgen!

Nu komt nog een de vergrotingsfactor van de dia of digitaalbestand. Om een dia van 5 inch op een breedte van 5,00 m te transformeren heb je een vergrotingsfactor van ongeveer 40.
Reken dit een om naar een kleinbeelddia of digitaalbestand van een full-chip camera, dan krijg je een vergrotingsfactor van 138! Resultaat van de afdruk: scherp afgebeelde pixels die resulteren in grote zeer wazige kleurvlekken. Trouwens kun je dit gegeven zelf uittesten: vergroot maar eens een digitaal bestand in die mate en maak er een afdruk van!

Jacques Timmermans

jacques timmermans

Huugooke,

Ik ben het volkomen met je eens dat een achtergrondfoto niet haarscherp hoeft te zijn; Immers bekijk je de achtergrond (foto) altijd van op een bepaalde afstand, welke minimaal de diepte van de modelbaan bedraagt.

Maar er bestaat ook een wetmatigheid uit de fotografie die inhoudt dat je elke foto vanaf een bepaalde minimale afstand moet bekijken. Deze minimale afstand is gelijk aan de diagonaal van de foto. Anders gezegd moet je een achtergrondfoto van 5,00 x 1,00 m op een minimale afstand van 5,09 m bekijken om een optimaal scherp zicht te verkrijgen!

Nu komt nog een de vergrotingsfactor van de dia of digitaalbestand. Om een dia van 5 inch op een breedte van 5,00 m te transformeren heb je een vergrotingsfactor van ongeveer 40.
Reken dit een om naar een kleinbeelddia of digitaalbestand van een full-chip camera, dan krijg je een vergrotingsfactor van 138! Resultaat van de afdruk: scherp afgebeelde pixels die resulteren in grote zeer wazige kleurvlekken. Trouwens kun je dit gegeven zelf uittesten: vergroot maar eens een digitaal bestand in die mate en maak er een afdruk van!

Jacques Timmermans

Steam.N

citaat:
Geplaatst door PeterVG

... Tekenen kan ik echt niet ...

Ik zou ook graag niet kunnen tekenen.  Dan had ik ook een mooie achtergrond.
Peter, die van jou is supergoed !
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Paulogic

Amai... mooi resultaat. Dit smaakt naar meer hoor.

Nu nog een ideetje... men neme eenvoudig wat foto's op een statief en draait het
toestel telkens wat verder... dus een soort van panorama (zoals ik soms probeer)
Dan druk je dit heel licht af en desnoods vergroot of verklein je via een copieercenter
(al dan niet zw/w) en dan schilder je erover... Echte achtergrond overschilderen
is misschien wel veel werk maar zou toch kunnen niet ?

Ik ken enkele kunstenaars die zo werken maar dan met een projector (retro of zelfs al
lcd projectoren) en dan hebben ze sneller een mooi resultaat.
mvg,
Paul(ogic)

Peter

citaat:
Aangezien ik totaal geen tekentalent heb


@PeterVG

Wow, ik wou dat ik zo'n achtergrond had.
Met vriendelijke groeten
Peter

Huugooke

Ik kan het alleen maar beamen, prachtig resultaat PeterVG!
Meer moet dat inderdaad niet zijn!
En voor de totaal talentlozen onder ons: je kan dit ook bereiken met een computerprogramma. Het is zelfs ??n van de oudste grafische toepassingen voor de PC.
Blijft natuurlijk het probleem dat je het moet afdrukken, en inkt is duurder dan champagne.

Gerolf

citaat:
Geplaatst door PeterVG
...een vrij simpel motief zonder details.  Meer moet een achtergrond in mijn ogen niet zijn.  Een afboording van de modelbaan die sfeer brengt zonder de aandacht te eisen..
Daar ben ik het helemaal mee eens, Peter. Nogal wat achtergronden hebben ook te felle tinten, en ogen dus niet zoals "een landschap in de verte".

Dat kleurenpalet vinden is niet iedereen gegeven, en daarom kan fotografie wel nuttig zijn. Niet teveel detail, maar wel een voldoende hoge resolutie zodat je van dichtbij geen grove pixels maar "geblurde" kleurovergangen ziet.
150 dpi lijkt me voldoende, maar dat zijn v??l pixels voor een 70x500cm afdruk [;)]
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw