Nieuws:

Modelspoormagazine, 100% modelspoor

Hoofdmenu

Achtergronden

Gestart door marimon, 20 november 2011, 10:42:46 AM

Kautenbach

wow!

[:0]Joeri, dat ziet er goed uit! mooi noordlijn/Ardennen tafereel, ik weet niet of Marimon ermee uit de voeten kan, mijn belangstelling heb je, ik zoek nog een grote achtergrond met een degelijk thema, deze is erg ok[:D][:p]!



groet, wim

JC2180

[;)] Deze achtergrond specifiek heb ik niets mee van doen hoor.
Ik wil maar zeggen, eens men dan al zover is geraakt, dan is het verder opkuisen eigenlijk kinderspel.

Als er dus iemand tegen zo'n probleem van overgangen zou aanlopen mag die altijd even contact opnemen hoor...

Gr, J
Joeri
NMBS tijdperk II-VI
1:160 / 1:220

JC2180

Bij deze dan ook maar eens een online map aangemaakt want een foto zegt meer dan woorden... Snelle vingeroefening :

1. Corrigeren
2. Toevoegen
3. Weghalen
4. ...

Je ziet, alles is te truceren.


Joeri
NMBS tijdperk II-VI
1:160 / 1:220

Kautenbach

hoi joeri,

Ik stuur je een mail, ik begrijp dat, indien aangeleverd, het digitaal inplakken van een klooster (bijvoorbeeld van clercaux[;)]) ook zou kunnen?

Marimon's draadje maar niet te veel laten vollopen met andermans belangen[:D]

groetjes, Wim

JC2180

Alles kan... maar niet altijd even eenvoudig [;)]

Hangt sterk af van het uiteindelijke doel, kwaliteit basismateriaal, nabijheid versus achtergrond, RESOLUTIE van de afdruk, enz.

Natuur (en dus ook een panorama) laat zich (meestal) vrij gemakkelijk manipuleren door de variatie in kleuren en onderdelen.

Inplakken van nieuwe context tot een fotorealistisch formaat doe ik ook regelmatig, maar duurt dan soms ook wel 8 uur of langer voor detailopnames...

De voorbeeldfoto die werd geplaatst door just4fun is qua compositie al van uitstekende kwaliteit dus dat scheelt een pak !

Tot dusver algemeenheden.
Overige gaat inderdaad best via PM.
Joeri
NMBS tijdperk II-VI
1:160 / 1:220

martintje

Masker maken in vector is toch voldoende? mits de resolutie ok is uiteraard
Mvg Marty

marimon

Wim, Joeri en Paul, ik heb inderdaad geen kaas gegeten van Photoshop. Ik heb het niet en zal het ook niet aanschaffen en ook niet aanleren. Dit alles met een knipoog gezegd omdat je daar toch mooie resultaten mee kunt bereiken. Zie foto van Joeri.
Maar Paul, ik heb gisteren het MSMnr over Kautenbach in handen gehad om nog eens te herlezen. Jij hebt daar wel een staaltje van driedimesionale achtergrond gemaakt waar geen kennis van Photoshop nodig is. Knap, knap gedaan. [:p]
Ik blijf dit draadje met veel belangstelling volgen want ik denk dat hier nog veel nieuws te rapen zal vallen ook qua ontwerpen, soorten materialen, behandelen, aanbrengen op de baan, ...
Mvg, Marc
Lokmaus II - belgisch Tp III/IV - Piko A - analoog schakelen - nog steeds een beginner

argilla

Als je de mooiste achtergrond wil hebben een tip.

Heb je een achtergrond van ...dat is het die is het... fotograferen met een oud toestel analoog diafilm in. Laten ontwikkelingen steek het is een dia-apparaat op de gewenste plek schijnen en gewoon overschilderen met de aangegeven kleuren van het origineel.
Altijd prijs altijd mooi en simpel.[;)]
argilla
H0, On30, 1/29, Gn15

Peter

Heb even die beschrijving eens opgezocht van wat professionele modelspoorbaan bouwers gebruiken om die perfekte, bij het thema van de baan, passende achtergrond te maken/laten maken.
De meeste worden gemaakt door beroepsfotograaf Martin F?rbringer die gebruik maakt van een professionele Sinar 4x5 kamera met een APOSironar N5,6/210 objectief. Meestal met diafragma 22 en een belichting van 1,2 sekonden. met gebruik van polarisatiefilter ter verbetering van het kontrast. Al filmmateriaal gebruikt hij  CN-Film Portra 160 VC. Afgedrukt wordt op RA-4 fotopapier welke een ondergrond heeft van Kappafix-10 mm schuimstofdrager.Gemiddelde prijs: 1000,00 euro per 5,00 x 1,00 m. (transportkosten inbegrepen)
Ik begrijp amper de helft van de uitleg, en trouwens mijn budget is hier niet echt geschikt voor om zo'n achtergronden te laten maken[:0]
Maar een ding moet ik hun nageven (zowel Brandl als Langmesser) als je de foto's in de Eisenbahn Journal specials van hun banen bekijkt; de illusie is perfekt.
Met vriendelijke groeten
Peter

martintje

die ? 1000.= is dat met of zonder persoonlijke fotoreportage ?
Als het alleen het plaatmateriaal met foto papier is dan rekent hij ? 200 per m2........
[:p]lebber[:p] ik doe het voor de helft met een kwalitiet van een 20-voud beter, niks geen papier baggerbende, maar echte kwaliteit folie [:p]lebber[:p] [:D]
Mvg Marty

Peter

Marty,

De fotograaf zoekt een geschikte opnameplaats in de omgeving die bij je baan past. Om landschapsideen op te doen bestaan er in Duitsland (hier ook waarschijnlijk) uitstekende websites met per regio foto's
Voor mijn baan bv. wil ik een Schwarzwald achtergrond. (nee zo geen dure) maar bv. van Jawi, als hij zijn woord houdt tenminste.
Ik had iets in mijn gedachten zoals onderstaande foto (zonder de trein) eigen foto vlak bij Hinterzarten aan de H?llentalbahn.

Met vriendelijke groeten
Peter

martintje

dus die ? 1000 is dus inclusief zijn ritje naar het betreffende gebied en het schieten van de foto's
Echt duidelijk ben je niet [:D]
Mvg Marty

swarol

voor die prijs heb je alles al gekocht voor het idee van argilla...

of gewoon een achtergrond kopen voor 1000 euro heb je er al een paar [:D]
Als de trein niet rijdt... kan hij ook niet te laat komen... Groetjes Swa

loco

@marimon
Ik heb niet direct ervaring met JOWI achtergronden, maar ik heb anderen wel landschapsfoto's die je op een rol kunt kopen zien plakken op een houten plaat. Sommige onderdelen werden uitgesneden  om zo de indruk van diepte te geven. Dit kan met gebouwen, maar ook bijvoorbeeld met de horizon om daarachter de lucht te plaatsen. Soms heb je wel een tweede versie van dezelfde afdruk nodig, of wordt de lucht weggesneden en afzonderlijk op de muur of plaat geschilderd. Er zijn dus vrschillende mogelijkheden.

@ Just4fun
Wat is de hoogte van deze afdruk? En als er bij jou niet kan afgedrukt worden, heb je dan toevallig geen adres waar dit wel kan aan de lopende meter + hoogte. Heb je een idee wat zo'n afdruk per meter kost?
Het maken van zulke foto's is niet vanzelfsprekend, maar met photoshop kan je inderdaad wonderen verrichten. Ook met photostitch kan je snel foto's aan elkaar zetten, maar persoonlijk geef ik de voorkeur aan het manuele werk in photoshop of dergelijke programma's. Ik heb zo enkele fotoreeksen voor mezelf gemaakt en zou ze eigenlijk wel eens willen afdrukken.
Ik heb ook enkele landschappen in de Ardennen op het oog, maar het weer moet ideaal zijn. Ook ik gebruik een polarisatiefilter. Maar verder ga ik aan de slag met DSLR reflexcamera met manuele bediening.

swarol

voor een poster 500x700 rond de ?130
Als de trein niet rijdt... kan hij ook niet te laat komen... Groetjes Swa