Nieuws:

Nu in MSM 244 PRAKTIJK: Een kasteeltje uit Forex * Een diorama uit de mouw schudden: een tutorial door Evan Daes

Hoofdmenu

Achtergronden

Gestart door marimon, 20 november 2011, 10:42:46 AM

loco

Bij het bekijken van de foto van Kautenbach vraag ik mij af wat het ideale moment is om zulke foto(reeks) te maken?
Vaak zie ik op de achtergrond een sluier hangen. Een sluier van verdamping door de warmte, van de mist, of van wat dan ook.
Wil je een heldere en klare foto over de volledige lijn, dan moet je toch met enkele zaken rekening houden voor het moment va opname? Iemand die hierover iets weet? Ook misschien iets over contrast. Hoe contrastrijk moet de foto volgens jullie zijn?
De fotoreeksen die ik heb, zijn steeds gemaakt bij helder, zonnig en contrastrijk weer. Zeg maar in de volle zomer. Maar een landschap is iets anders. Op elk tijdstip van de dag dat ik wakker ban, zie ik steeds een sluier hangen in de verte. Ook bij helder weer. Misschien kan het niet anders en zal er steeds een sluier te zien zijn, ofwel ben ik nooit wakker op het juiste moment. Ik heb enkele fotostandpunten in onze eigen Begische ardennen in gedachten, maar telkens als ik daar passeer, dan denk ik, het zal  voor de volgende keer zijn.

Gerolf

citaat:
Geplaatst door loco
Op elk tijdstip van de dag zie ik steeds een sluier hangen in de verte. Ook bij helder weer. Misschien kan het niet anders en zal er steeds een sluier te zien zijn...
Dat verschijnsel noemt met in de schilderkunst "sfumato". Zelfs Da Vinci pastte het al toe op zijn Mona Lisa.
Lucht is nu eenmaal niet perfect transparant. Het bevat waterdamp, maar ook stofdeeltjes, ... en dit varieert wat door weersinvloeden, vervuiling (niet noodzakelijk van industrie, het kan zelfs woestijnzand zijn in onze gebieden)
Die microscopische deeltjes reflecteren gedeeltelijk het licht uit de omgeving (van de bovenlucht, maar ook van het onderliggende landschap)
Alles wat we in de verte zien heeft daardoor minder contrast, en neigt meer en meer naar blauwig-grijs.
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

loco

Gerolf, je zal Maar wat is nu het meest geschikte ogenblik om de foto te maken? Er zullen wel momenten zijn dat er minder van die deeltjes in de lucht hangen. En dat is wat ik zou willen weten. Misshien dat dat noit zal lukken. Maar ik zie soms landschapsfoto's die dat niet hebben. Zouden ze dat dan wegshoppen?

Gerolf

Ik denk dat heel wat foto's "geshopt" worden, Peter.
Het ideale moment? Er zullen wel ideale dagen zijn, en dan op die dag waarschijnlijk nog een ideaal moment.
Misschien moet je op het internet zoeken naar luchtkwaliteit-meetresultaten van de overheid. Wie weet zijn er patronen te vinden.
Droge lucht heb je meestal niet 's morgens vroeg, maar ook niet op een hete dag als het de vorige dag geregend heeft, ...
Een beetje wind helpt om vocht op te drogen, maar teveel wind voert zanddeeltjes aan ...
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

loco

Nee, zo simpel is het niet. Ik weet dat je bijvoorbeeld in de bergen liefst zo vroeg mogelijk opstaat omdat dan het licht het best is. Dat was vroeger zo toen ze nog niet digitaal foto's maakten en dat zal waarschijnlijk nu nog zo zijn.
Maar ik ben geen landschapsfotograaf, en zou het eens willen weten van wie wel meer weet over landschapsfotografie. Ik zou het eens willen vragen aan Philotrain (Flip Friskorn), hij is naast modelontwikkelaar ook nog een gerenomeed natuurfotograaf http://www.skylark.nl/. Zal ik zeker doen als ik hem nog eens tegenkom. Ik zit meer in mijn studiootje te klooien en soms daarbuiten.

Peter

Ik vind persoonlijk (in de bergen althans) dat je in het voor en najaar de scherpste foto's kan nemen. Ook een koele, doch zonnige zomerdag in zeer goed. Maar ik ben natuurlijk geen "echte" fotograaf[:)]
Met vriendelijke groeten
Peter

just4fun

Je wil natuurlijk wel een erg realistische achtergrond. Wil zeggen dat, als je een baan hebt in volle zomer, met blakende zon en hete temperaturen, je op een gelijke dag (een) achtergrondfoto('s) moet maken. Als dat is met wazige zichten in het echt, moet je die ook in je achtergrond zien. Maak je een baan op een donkere regendag, is je achtergrond ook gemaakt op een donkere regendag.
Dat is toch wat ik denk.
Paul

Kautenbach

de achtergronden (Marty, gelukkig zonder raster[;)]) zijn vandaag binnengekomen, effe testen[:)]

en dan is dit het 1e resultaat het echte klooster staat in Clervaux, en de foto is vanaf een wandeling van station Kautenbach naar station Clervaux genomen.

over de rasters; die maken het wat makkelijker om eventueel aanpassingen te maken op de achtertgrond, ik kan mijn wanduitslag van de baan erop zetten, en kan zo zie waar eventueel een bomengroep/bergrug ect in kan komen






Paulogic

Algemene stilte...

Hier wordt bewonderd...

Lieve Kerstman kom eens gauw, langs mijn super grote schouw,
en breng mij ook, zo'n baan, om uren voor te staan.
(PC 2011)
mvg,
Paul(ogic)

Gerolf

Schitterend [:0] [8D] [:p]
E?n minpuntje: de schaduw van je modelvegetatie op de achtergrond/lucht.
Zou het helpen als je de achtergrond pakweg 10 cm achter je scenery plaatst?
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Steam.N

Knappe achtergrond, inderdaad. [:p]
Maar die begroeiing, dat water, die brug, ...  Nog veeeeeel knapper !
En nu ... ga ik terug naar die fotos kijken ...  Prachtig ...
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

marimon

Dit plaatje klopt perfect. [:p][:p]
Maar dan lees ik het minpuntje van Gerolf en moet hem spijtig genoeg bijtreden. Wat niet wil zeggen dat het precies echt is! Amaai, verschrikkelijk goed.
Mvg, Marc
Lokmaus II - belgisch Tp III/IV - Piko A - analoog schakelen - nog steeds een beginner

doomslu

citaat:
Geplaatst door Paulogic

Algemene stilte...

Hier wordt bewonderd...

Lieve Kerstman kom eens gauw, langs mijn super grote schouw,
en breng mij ook, zo'n baan, om uren voor te staan.
(PC 2011)

Hier sluit ik me bij aan zie. [:p]
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

Michiel

Ik vraag me af of het nog beter kan? En dan heb ik het niet over de achtergrond (die is ook goed hoor), maar het zelfgebouwd landschap!!! Perfectie is hier niet ver weg. Ik sta in onomwonden bewondering! [:0][:0][:0]
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

evan

Beter een lelijke trein in een mooi landschap dan een mooie trein in een lelijk landschap.