Nieuws:

Nu in MSM 244 REPORTAGE: De Nederlandse Modelspoordagen * A4 Dioramawedstrijd * Virtuele Messe 2024

Hoofdmenu

LED en de lenzen

Gestart door argilla, 17 november 2011, 10:49:19 AM

Dirky

Argilla, het messingplaatje bestaat uit 2 of zelfs 3 aan elkaar gesoldeerde plaatjes zo te zien. Kan je mijn gedacht evengoed met styreen doen.

Wat het gebruik van dunne lichtgeleiders betreft ben ik ook wel voorstander tenzij je de SMD's echt met haarfijne draad aansluit. Met alle respect Hugooke, maar de aansluitdraden op je sein mochten toch wel iets dunner geweest zijn...

Huugooke

Ergens anders op dit forum staat een vraag over de aankoop van een digitale camera. Mijn opmerking daaronder is dat een "macro" opname de details onnatuurlijk uitvergroot. Dit seintje ligt al 20 jaar in mijn "to do" doos. Als de ladder en het "balkon" aangebracht zijn zie je die kabels bijna niet meer. Ik heb deze foto gebruikt, juist omdat je de LEDS goed ziet. De gebruikte draad is "wrap" draad, zowat de fijnste ge?soleerde die je toen kon vinden. Ondertussen heb ik wikkeldraad gevonden die veel fijner is maar lastiger om mee te werken.
Kan iemand me een foto tonen van een sein met lichtgeleiders? Ik ben wel benieuwd hoe dat eruit ziet.
Nog even opmerken dat dit sein compleet "scratchbuilt" is, ook de ge?tste mast. Foto van een afgewerkt model volgt... als ik ooit de tijd vind om...

Gerolf

citaat:
Geplaatst door Dirky
...tenzij je de SMD's echt met haarfijne draad aansluit...
En dat kan! Een haardikte is gemiddelde 1/20mm, en zulke lakdraad is bvb bij Conrad te koop (ik heb hem al gebruikt) [;)]
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

argilla

citaat:
Geplaatst door Havoc

citaat:
lichtgeleiders? Waarom moeilijk maken als het zo simpel is met SMD-Leds?


Zou ik ook denken. Zeker in 1/29 (welke schaal dat ook mogen zijn). Een lichtbak achter op een sein is gemakkelijk 200mm doormeter. In 1/29 is dat 3mm. Daar kan een complete disco-lichtbak in in smd! (met een beetje dichterlijke vrijheid)


Het probleem is niet de led's. Het probleem is ons klimaat. De seinen op 1:29 blijven ( logischer wijze) staan. Zelfs de lichtbak heeft na een tijdje vocht problemen. Door bv condens in de lichtbak. Ik kan het weten want heb er al ervaring mee.Telkens vocht ! Hoe goed ook de lichtbak is afgeschermd.
Je moet maar eens vragen aan mensen die in huis vochtproblemen hebben hoe moeilijk het is dit te bestrijden ( niet echt een vergelijking  maaar ik wil maar aangeven over vocht !)
Lichtgeleiders hebben geen last van dit vocht.
Tuinspoor kan je nu eenmaal niet vergelijken met een zolderbaan.Welke schaal je ook gebruikt als tuinspoor. Het is ook geen wonder dat je op tuinsporen zo weinig seinen ziet.

Niet te snel denken Havoc [;)]
argilla
H0, On30, 1/29, Gn15

Gerolf

citaat:
Geplaatst door argilla
Lichtgeleiders hebben geen last van dit vocht.
En waar ga je de leds dan plaatsen? Toch geen meterlange lichtgeleiders, hoop ik [;)]
Denk ook aan UV - ik weet niet of je lichtgeleiders daar tegen kunnen.
Je leds en -aansluitingen kan je denk ik prima afschermen (verf, hars, ...)
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

ysbeer

citaat:
Geplaatst door Gerolf

Je leds en -aansluitingen kan je denk ik prima afschermen (verf, hars, ...)



Ja dat denk ik ook,lantaarns en stoplichten 1 op 1 staan ook altijd buiten

wim

Gerolf

UV en vocht zijn trouwens niet de enige vijanden buiten.
Ik denk dat lichtgeleiders ook niet goed tegen vervuiling, zure regen, mosvorming, ongedierte, ... kunnen.
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Havoc

citaat:
Tuinspoor kan je nu eenmaal niet vergelijken met een zolderbaan.Welke schaal je ook gebruikt als tuinspoor. Het is ook geen wonder dat je op tuinsporen zo weinig seinen ziet.


Klopt, maar als je de lichtbak ingiet in hars kan er weinig mee gebeuren. Enig probleem dan is de draad die eruit komt. Het hars moet goed aan de draad hechten. Ik denk trouwens dat de meeste tuinspoorders zaken zoals seinen binnenpakken in de winterperiode.

En dan blijft nog de vraag van Gerolf: "waar ga je de leds plaatsen?". Als je die in een doosje naast het spoor plaatst maakt het geen verschil of je de leds direct in het sein plaatst, de problemen zijn hetzelfde. En met die plastic lichtgeleiders (de audiokabels die je voorstelt zijn plastic, geen glas) is het verlies redelijk groot (0.5-1dB/m) Dus na 3-6m blijft er nog de helft over. Als je in de tuin dan wat afstand moet afleggen gaat het snel naar beneden. (3dB is de helft, het gaat over vermogens)

Van de rest (UV water etc) gaat het niet veel last hebben, PMMA is heel stabiel. En vuil blijft voor leds of vezels hetzelfde probleem.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

Huugooke

Uit het voorgaande heb ik (eindelijk?) begrepen dat het niet om HO gaat maar op een baan op grotere schaal in de open lucht.
Hier gelden uiteraard andere regels qua corrosie en dergelijke. Alhoewel het op een zolder of schuur ook niet altijd optimaal is.
Als je met elektrische verbindingen werkt verplaats je het probleem naar waar de aansluitingen zijn. Je kan LEDs solderen en de leidingen e.d. heel goed afschermen, maar ergens moet je die aansluiten en daar ontstaan de problemen. Een LED heeft een zeer lange levensduur, dus tenzij er stommiteiten gebeuren moet je er nooit meer aan kunnen werken, en kan je alles dus zo goed mogelijk afschermen van de elementen.
Vraagje: geeft zo'n lichtgeleider-systeem voldoende licht om de seinen bij daglicht te zien?

ysbeer

citaat:
Geplaatst door Huugooke

Vraagje: geeft zo'n lichtgeleider-systeem voldoende licht om de seinen bij daglicht te zien?



Ik denk het niet,de kijkhoek is beperkt en zelfs binnen zie je duidelijk verschil.
Ik had wel enkele toepassingen,maar nu smd leds er zijn zie ik het nut er niet meer van in.(zelfs in HO)
Dus alles er uit gegooid.
wim