Nieuws:

Nu in MSM 244 REPORTAGE: De Nederlandse Modelspoordagen * A4 Dioramawedstrijd * Virtuele Messe 2024

Hoofdmenu

LED en de lenzen

Gestart door argilla, 17 november 2011, 10:49:19 AM

Havoc

citaat:
...en die modules geven ook geen zichtbaar licht!


Ik stel voor dat je eens in zo'n module kijkt. Een gewone rode led (650nm).
Met vakantie voor onbepaalde duur.

Huugooke

Maar heb je dat ook getest?
Anders heb ik er andere, de mijne zijn infrarood.
Ahum[:I], zie hieronder.

Huugooke

klopt! Audio is zichtbaar licht!
Wat belet argilla dus om ze te gebruiken!

Havoc

Met alleen rode seinen blijven alle treinen stilstaan...

Maar vooral de prijs denk ik. Aan 1.5 euro (zonder btw) als je er 100 koopt zijn het dure leds. En dan moet je nog de connectors kopen die erin passen. En nog ombouwen als je andere kleuren wil.

Als je dezelfde kabel gebruikt als voor audio, dan is het volgende misschien een oplossing:
- de audiokabel is normaal 2.2mm diameter over de mantel en de kern is 1mm.
- neem leds met een diameter van 3mm
- neem messing of polystyreen buisje van 3mm binnendiameter
- snij daar een stukje van 1-2cm af.
- lijm langs 1 kant de led
- strip een stukje van de kabel en schuif over de kern een buisje met buitendiameter 3mm en een binnendiameter van 1mm (of 2 buisjes in elkaar). Zorg dat de kern van de kabel slechts een klein beetje uitsteekt.
- steek dat in de buis met de led
- zet vast met een stukje krimpkous

Andere oplossing is dat je een blokje alu/messing/plastic neemt, daar in de kolomboor eerst een gat van 2.2mm in boort en dan langs 1 kant verder uitboort tot de diameter van je leds. Kan je direct er enkele naast elkaar boren. Misschien is een gat van 2mm genoeg, met de speling van de boor erbij klemt de kabel mischien direct genoeg.

Zo zit de kern van de kabel netjes in het midden van de led. Moderne leds geven genoeg licht om zonder boren in te koppelen. Het zal niet ideaal zijn maar wel stabiel en goed reproduceerbaar. Leds van 3mm hebben trouwens minder plastic voor de chip. En er zijn ook leds met een platte voorkant! En leds van 2mm diameter!

Mogelijkheden genoeg met andere woorden.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

bellejt

ik ga nou niet discuteren maar op volgende foto staat een sein van Frank Boelens.Je ziet duidelijk de krimpkous en het fijne witte stukje grotere glasvezel.Daar ging de glasvezel van het sein en betreffende kleur in.Deze foto is trouwens ook naar Henckens gestuurd zodat zij de produktie konden verderzetten.Weet niet hoe het daar nu staat.


ysbeer

Waarom niet smd leds gebruiken
En dan zonder lichtgeleiders,zo mooi is die rond kont achter sein nu ook weer niet.
wim

Gerolf

Ik denk niet dat Argilla het over seinen had [;)]
Hij heet weliswaar niet gezegd waarom hij lichtgeleiders aan 5mm-leds wou "koppelen" [:)]
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Koen

@Bellejt,

Ik denk dat hij dus twee versies gebouwd heeft. Onderstaand vind je een foto van de seinen die ik van hem heb (zo'n 80-tal).
De foto kan interessant zijn voor Argilla.

Mvg
Koen

Nooit te oud om te leren

Gerolf

Ik heb ook zo'n dingetje zoals Koen met vergelijkbare steuntjes, maar dan met smd's, van Henckens.
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

argilla

citaat:
Geplaatst door Koen

@Bellejt,

Ik denk dat hij dus twee versies gebouwd heeft. Onderstaand vind je een foto van de seinen die ik van hem heb (zo'n 80-tal).
De foto kan interessant zijn voor Argilla.

Mvg
Koen






Dit is het ! Maar ....hoe kan je zoiets maken .Ik bedoel niet het printje, maar de glasvezelhouder. Zou dit ook in kunststof gaan ??
Waarom..gewoon om Gerolf zijn seinen (en die zeer goed zijn [:)] zie bouwen in MSM artikel nr ) te bouwen.
Is veel gemakkelijker dan het SMD ledjes of 3mm ledjes.
Allee als Gerolf er niets tegen heeft.
Gewoon de seinen "moderniseren" noem ik dit. Zie ja dit zitten Gerolf [;)]
En dit niet alleen voor de H0 zolderbaan.

Zoals velen onder U weten ligt er in de tuin ook een baan (1/29) De seinen die hiervoor verkocht worden ( weleenswaar USA modellen) zijn met de haren getrokken. De lichten zijn nog lampjes ipv leds oversized en werkelijk oversized lampjes en niet bedrijfzeker( insijpeling van vocht, klein ongedierte dia dan geeloktrukeerd worden een echte genocide) Bovendien in ons klimaat niet geheel "waterdicht" Verbruiken veel stroom.Dus ga ik Gerolf zijn seinen ietsjes veramerikaniseren ( seinplaat vooral)Maar het principe blijft hetzelfde ...alleen glasvezel met leds.De seinen die nu in de tuin staan zijn van het recht aan recht toe type.Niet echt  mooi om te zien.

Vandaar de vraag. Ik weet dat ik mij misschien veel werk op mijn hals haal, maar het is in ons klimaat de meest bedrijfszekere toepassing.Heb regelmatig kortsluiting ( heb al een supersnelle zekering ingebouwd maar nog regelmatig court circuit).

Maar nogmaals H0 eerst en dan 1/29 alles op zijn tijd.[;)][:D]
argilla
H0, On30, 1/29, Gn15

Gerolf

citaat:
Geplaatst door argilla
..gewoon om Gerolf zijn seinen (...zie bouwen in MSM) te bouwen.
Is veel gemakkelijker dan het SMD ledjes of 3mm ledjes. Allee als Gerolf er niets tegen heeft. Gewoon de seinen "moderniseren" noem ik dit. Zie ja dit zitten Gerolf [;)]
Doe gerust, Marc [8D] Dat is de reden van publicatie, h?: om anderen op idee?n te brengen.
Persoonlijk vind ik wel dat zo je een stap achteruit doet. Mij stoorden die zichtbare glasvezels nogal, en daarom heb ik smd's gebruikt. "Ooit" moet ik er nog wat maken, en dan zullen de onderdelen ge?tst worden [;)]
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

bellejt

zo heb ik er geen gekregen.Denk dat voor zelfbouw de versie met krimpkous wel makkelijker te maken is.Anders moet je frezen of boren in dunne plaat.Lijkt mij moeilijk.

Huugooke

lichtgeleiders? Waarom moeilijk maken als het zo simpel is met SMD-Leds?
http://www.flickr.com/photos/69240228@N04/6358481767/in/photostream
'tis bijkanst echt!

...en een fijne soldeerbout en een goede bril natuurlijk...

Havoc

citaat:
lichtgeleiders? Waarom moeilijk maken als het zo simpel is met SMD-Leds?


Zou ik ook denken. Zeker in 1/29 (welke schaal dat ook mogen zijn). Een lichtbak achter op een sein is gemakkelijk 200mm doormeter. In 1/29 is dat 3mm. Daar kan een complete disco-lichtbak in in smd! (met een beetje dichterlijke vrijheid)
Met vakantie voor onbepaalde duur.

Huugooke

citaat:
Geplaatst door Havoc

Met alleen rode seinen blijven alle treinen stilstaan...




kunnen er ook geen ongelukken gebeuren..