Nieuws:

Nu in MSM 244 BAAN: Boulevard du Fort

Hoofdmenu

LED en de lenzen

Gestart door argilla, 17 november 2011, 10:49:19 AM

argilla

Een eenvoudig vraagje.

Hoe diep kan je boren in de lens van een 5 mm lens ( dus boven in de top) met een boortje van 1 mm ?
Waarom, wel ik ga over op de glasvezeltechniek ( althans voor sommige toepassingen).
Wie weet meer ?;)
argilla
H0, On30, 1/29, Gn15

Klaas Zondervan

Waarom boren? Je kan die glasvezel toch gewoon tegen de top van de led leggen?
En als je toch wil boren, dan probeer je toch gewoon? Anders moeten wij onze leds er aan opofferen.[:)]

argilla

Omdat Klaas een LED een afgerond kop heeft en aldus danig de vezel kans loopt "eraf" te schuiven maw hij blijft niet altijd netjes op de kop zitten. Lijmen kan niet omdat je dan de lichtbundel onderbreekt. ( heb het al gedaan)
Door een inkeping in de lens voorkom je dit ....denk ik.
Of klopt deze redenering niet ?
En inderdaad met "te" diep kan je de LED kapot maken. Maar hoeveel is te diep ?
argilla
H0, On30, 1/29, Gn15

Gerolf

Dat hangt af van de led, namelijk waar de chip geplaatst is.
Meestal is de kap van de led transparant, en kan je zien hoe diep je zit:



Ik zou schatten: Blijf op 0.5 mm van de chip, en boor met de hand of op laag toerental, zodat de chip niet warm wordt.
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

ysbeer

Veel beter is een passend stukje pijp om de led schuiven en daar in wer een ander pijpje met de glasvezel.
Het is even zoeken maar het bestaat wel.
Er zijn ook houders te koop maar volgens mij alleen voor 3 mm leds
Boren zou ik niet doen.
Wellicht werkt het wel maar veel licht gaat verloren door de doffe binnenkant van het gat.
wim

Klaas Zondervan

citaat:
Geplaatst door argilla

...en aldus danig de vezel kans loopt "eraf" te schuiven maw hij blijft niet altijd netjes op de kop zitten.
Je kunt de vezel toch apart van de led fixeren?
citaat:
Maar hoeveel is te diep ?
Zoals ik al zei, proberen. Als je er een stuk hebt gemaakt weet je dat je te ver bent gegaan.[:)]
En Gerolf zei het al, je kan bij de meeste leds door de kap kijken. Dus boor een stukje en kijk hoever je gekomen bent. Daarbij moet je niet alleen op de chip letten, maar ook op een heel dun draadje dat van het midden van de chip naar de anodeaansluiting loopt.

Havoc

Bij een led met helder plastic kan je de draad die langs de kant waar het licht uitkomt zien zitten. Eens tegen het licht houden en goed kijken. Verder zou ik me daar niet mee bezig houden en de fiber met een stuk krimpkous (of meerdere) aan de led fixeren.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

Dirky

Voor de verlichting van de tafel in mijn Stellwerk heb ik gaatjes geboord (met de Dremel) van ca.1mm, 1.5mm diep in 3mm LEDs om met glasvezel de bordverlichting te imiteren. Glasvezel geplakt met Fix-All Xtal van Soudal. Werkt prima...

'k Heb wel gemerkt dat minder diepe gaatje een klaarder resultaat geven. Blijkbaar zit je dan dichter bij een soort brandpunt veronderstel ik.

ysbeer

citaat:
Geplaatst door Dirky

Voor de verlichting van de tafel in mijn Stellwerk heb ik gaatjes geboord (met de Dremel) van ca.1mm, 1.5mm diep in 3mm LEDs om met glasvezel de bordverlichting te imiteren. Glasvezel geplakt met Fix-All Xtal van Soudal. Werkt prima...

'k Heb wel gemerkt dat minder diepe gaatje een klaarder resultaat geven. Blijkbaar zit je dan dichter bij een soort brandpunt veronderstel ik.



Domme opmerking:

Waarom niet een witte led in de bedientafel en gaatjes met gekleurd plastic achterzijde bovenkant

wim

bellejt

allemaal niet noding.Gewoon een stukje krimpkous over de LED en de glasvezeldraad.Toekrimpen en klaar is Kees.Zo deed Henckens seinen het vroeger ook.De seintjes van Frank Boelens waren ook zo.

Koen

@ Bellejt,

De fibers die Frank gebruikte, werden niet via een krimpkous gemonteerd. Hij monteerde de leds op een print en op deze print werd een haaks een plaatje gemonteerd bestaande uit messing waar hij de fiber in stak.
Dit messing plaatje bestond uit meerdere plaatjes waarin groeven ge?tst waren. Heel doeltreffend en stabiel.


Mvg
Koen
Nooit te oud om te leren

Huugooke

De voorkant van de LED is een lens, er in boren verslechterd de lichtopbrengst. En inderdaad, zoals hierboven staat, is het "gat" dan doffer en wordt het licht nog meer tegengehouden. En ook niet gezond!
Stukje krimpkous is ideaal. Ook even zoeken naar de goede afstand ivm de voornoemde lens. Omdat een gewone LED nu eenmaal van alle kanten moet kunnen gezien worden (of hij brandt bedoel ik) hebben de ingenieurs jaren gezocht om een goede lichtspreiding te krijgen!
Er zijn ook speciale houders waarin de glaskabel schroeft.
Een LED met platte kop en een kleine stralingshoek is B.V. bij Conrad Bestnr.: 175313 - 89 .

Paulogic

In de audiowereld wordt toch al enkele jaren optische kabels gebruikt voor
de betere audioverbinding ?? Veel moederborden van pc's hebben dit zelfs.
Die kabels waren destijds niet goedkoop maar ik veronderstel dat dit
nu toch enigszins is veranderd. Is zo'n contraplug niet handig om een led
in te monteren ?
mvg,
Paul(ogic)

Havoc

citaat:
In de audiowereld wordt toch al enkele jaren optische kabels gebruikt voor
de betere audioverbinding ?? Veel moederborden van pc's hebben dit zelfs.
Die kabels waren destijds niet goedkoop maar ik veronderstel dat dit
nu toch enigszins is veranderd. Is zo'n contraplug niet handig om een led
in te monteren ?


Niet echt. Er zijn geen pluggen, enkel modeules. Die modules hebben de leds in gemonteerd. De kabel is goedkoop maar de modules vallen tegen. Trouwens ook redelijk dik die kabel 1mm diameter dacht ik.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

Huugooke

...en die modules geven ook geen zichtbaar licht! Je kan de LED eruit prutsen natuurlijk maar waar ben je dan mee bezig!