digitale camera

Gestart door swarol, 16 november 2011, 11:57:09 AM

Huugooke

En preizers alleen meenemen is niet zo goed. Het lastigste bij macro is altijd het instelpunt vinden, je moet die camera dus wel wat gegevens geven om mee te werken. Een mini-diorama zou beter zijn.

swarol

ik gebruik coreldraw, ben er content van, en in de winkel zullen ze ook wel iets kleins hebben staan om eens te kijken.
Als de trein niet rijdt... kan hij ook niet te laat komen... Groetjes Swa

Huugooke

Een camera met 3,1 megapixel-camera's is in deze digitale wereld zowat antiek. De camera's in de vier maal zoom klasse (vrijwel alle modellen van rond de 100 euro) hebben hetzelfde lensje. Hoe korter de brandpuntsafstand (dat is dat getal op de lens dat meestal tussen 5 en 20 is) hoe groter het scherpteveld is, ttz de plaats tussen het onderwerp dat vooraan scherp is, en de plaats waar het verste onderwerp nog scherp is. Bij dit soort lenzen is dat scherpteveld enorm groot. Dat wil zeggen als je de camera vooraan op je baan zet, dan is alles nog scherp tot ver achteraan. Nadeel is dan weer de lelijke vervorming die zo'n lens dan geeft. Let ook op dat je elke detail op je baan enorm groot gaat weergeven. Ik zou je aanraden die 100 euro te sparen en later een betere camera met een "serieuze" lens te kopen. Ik dacht zo in de 350 tot 400 euro klasse, de zogenaamde "hybride".

swarol

citaat:
Geplaatst door Huugooke

Een camera met 3,1 megapixel-camera's is in deze digitale wereld zowat antiek. De camera's in de vier maal zoom klasse (vrijwel alle modellen van rond de 100 euro) hebben hetzelfde lensje. Hoe korter de brandpuntsafstand (dat is dat getal op de lens dat meestal tussen 5 en 20 is) hoe groter het scherpteveld is, ttz de plaats tussen het onderwerp dat vooraan scherp is, en de plaats waar het verste onderwerp nog scherp is. Bij dit soort lenzen is dat scherpteveld enorm groot. Dat wil zeggen als je de camera vooraan op je baan zet, dan is alles nog scherp tot ver achteraan. Nadeel is dan weer de lelijke vervorming die zo'n lens dan geeft. Let ook op dat je elke detail op je baan enorm groot gaat weergeven. Ik zou je aanraden die 100 euro te sparen en later een betere camera met een "serieuze" lens te kopen. Ik dacht zo in de 350 tot 400 euro klasse, de zogenaamde "hybride".



persoonlijk is dat nogal groot voor mijn buget huugooke, het is enkel de bedoeling om met de foto's wat fouten te ondekken & hier op forum te plaatsen.
Als de trein niet rijdt... kan hij ook niet te laat komen... Groetjes Swa

Peter

Inderdaad,
Niet iedereen kan of wil veel uitgeven om een nieuw kamera te kopen, net zoals niet iedereen kan of wil een messing model van Olaerts kopen.Maar daarom zijn die mensen niet minder waard in onze hobby.
Met vriendelijke groeten
Peter

Gerolf

citaat:
Geplaatst door swarol
...en het ligt meestal aan het manneke voor goede foto's,
daarom begin ik met iets goedkoper, want als ik het manneke niet ben zit ik daar met een dure camera [;)]
Dat vond ik een goede redenering. Het is absoluuut niet zo dat die goedkopere camera's waardeloos zijn [;)]
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

swarol

citaat:
Geplaatst door Gerolf

citaat:
Geplaatst door swarol
...en het ligt meestal aan het manneke voor goede foto's,
daarom begin ik met iets goedkoper, want als ik het manneke niet ben zit ik daar met een dure camera [;)]
Dat vond ik een goede redenering. Het is absoluuut niet zo dat die goedkopere camera's waardeloos zijn [;)]



kwestie van prioriteiten stellen, de camera is voor mij maar een hulpmiddel en er is zoveel dat je beginner nodig hebt zeker als je van 0 begint... rome is ook niet op een dag afgebroken... heu.. wil zeggen gebouwd [:I][;)]

de lotto dat zou het zijn [:p][:p][:p][:p]
maar bij mij is het floppo [V][V][V][:D]
Als de trein niet rijdt... kan hij ook niet te laat komen... Groetjes Swa

loco

Ik heb swarol een artikel gestuurd waarin uitgelegd wordt hoe je met een consumentencamera (of pocketcamera) toch zeer goede foto's kunt maken. Het beantwoord volledig aan zijn verwachtingen. Ik kan het artikel hier niet plaatsen, maar wie wilt, stuurt me maar een PM.

Voor Hugooke heb ik nog een dik boek over de geschiedenis van de fotografie. Blijkbaar weet hij toch al ??n en ander of fotografie. Het kan zijn kennis alleen nog verrijken. Indien interesse, stuur ik het gratis op.

Huugooke

Hallo loco!
Welk boek is het? Zeer ge?nteresseerd!

Swarol,
JA, die prioriteiten, ik moet ze ook stellen hoor! Die type 12 zou ik ook wel willen!
Ik dacht maar zo: ?100 is toch al geen kattep**, en je hebt trouwens voor ?66 ook al een goeie. Maar kan Swarol dan niet evengoed met zijn GSM foto's blijven maken als de kwaliteit niet belangrijk is?
Of kijk eens bij een "gerenommeerde fotohandel in het Antwerpse" naar een goede occasie.
En met die camera's van tegenwoordig moet ge al uw vinger ervoor houden om een foto te laten mislukken. En dan nog hebt ge waarschijnlijk een mooie foto van uw vinger.  


Huugooke

Beste loco
blijkbaar spreekt Kodak nu zelf ook al van compactcamera's.
Voor mij is dit de enige (naar beneden scrollen)
http://en.wikipedia.org/wiki/Instamatic#.22Pocket_Instamatic.22_.28110-format.29




Roy A1987

Hallo Swarol,

Heb gisteren een fototoestel moeten kopen voor wat ouder mensen,
het moest gewoon iets simpel makkelijk zijn dat klik zegt & voor 100?.

Heb hem geprobeerd & voor deze mensen is dat goed genoeg maar als (toekomstig) fotograaf kan ik zeggen dat dit brol is.

Koop geen mini compact, maar koop een gewoon compact waar je manueel mee kunt fotograferen
(de M stand) deze zijn 50? tot 100? duurder dan je budget maar ze zijn het waard.

Megapixel moet je niet naar kijken (de recente fototoestellen beginnen vanaf 12)
Als je hem wil kopen ga dan naar een echte fotowinkel & niet naar een grote electroketen.

Misschien is de CANON POWERSHOT SX150 iets voor jouw, prijs onder de 200?
maar je krijgt er wel veel voor (misschien wat teveel).

Michiel

Ik heb een Canon Powershot SX130IS. Dat is een vrij compact, veelzijdig en handig toestel, dat ruim voldoende mogelijkheden heeft voor het kleine werk (macros van de baan) of het grote werk (spotten). De kwaliteit van de lens is ook gewoon goed en de gevoeligheid en nauwkeurigheid van de optische chip ook goed. Kortom een handig, klein toestel dat ik steeds op zak heb, en ruim goed genoeg is voor de dagelijkse foto's van trein, famillie en reis, met de qualiteit van menig groter toestel.

Ik heb het toestel in promotie nieuw gekocht voor rond de 120 euro, maar normaal vind je het dacht ik voor net boven de 200 euro.
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

swarol

thx voor jullie tips [:)][8D]
Als de trein niet rijdt... kan hij ook niet te laat komen... Groetjes Swa

Huugooke

Nog even een reactie op hierboven (iets teveel om te citeren)
Vergeet wat je leerde over fotografie toen je nog met een "film" camera werkte, enfin, het meeste toch.
Een digitale camera is in de eerste plaats een computer. Een camera met film kan niet liegen, wat de lens op het negatief projecteert is wat je uiteindelijk zal krijgen op je afdruk. In een digitale wordt het beeld onwaarschijnlijk gemanipuleerd! De mediocre kwaliteit van de lens wordt door de ingebouwde processor gecompenseerd. Vervorming wordt rechtgetrokken, onderbelichting en contrast gecompenseerd. Niet de kwaliteit van de lens, maar de rekenkracht van de processor zijn bepalend voor de kwaliteit. En dat betaal je. Een lens van een reflexcamera heeft inwendig ook een CPU; door middel van sleepcontacten worden gegevens van afstand en brandpunt doorgegeven aan de camera, die daarmee de opname kan be?nvloeden.
Uiteraard is ook de sensor een belangrijk onderdeel, maar er zijn maar een paar sensorfabrikanten en tientallen cameramerken. Lijnparen per mm zijn al lang geen testmaat meer, en trouwens alleen nog bij reflexcameralenzen te meten.
Enkele overblijvende regels uit de klassieke fotografie zijn er nog, bijvoorbeeld: (eenvoudig gezegd) hoe groter de lens hoe meer licht er door komt (bij dezelfde brandpuntsafstand).
Voldoende licht: met gevoeligheden tot 128000 ASA geen punt meer.
Statief: Anti-shake hebben ze allemaal
Scherpte: Er zijn nu programma's (ook in-camera) die de scherptediepte beperken (Bokeh: het nieuwste buzz-woord)



jacques timmermans

Huugooke,

wat je over de analoge versus digitale fotografie beweert is niet juist:
- Alle opname principes en regels zijn bij analoge als ook bij digitale nog altijd dezelfde!
- Bij digitale fotografie kan je de camera van een preste voorzien; dit zij de door jouw aangehaalde digitale features, welke de fotograaf helpen om een goede opname te verkrijgen. Deze presets zijn ook niet almachtig: naargelang de opnameomstandigheden moeten deze steeds weer aangepast worden.
- De sensor is uiteraard het hart van de camera, maar vergeet ook het objectief niet: dit is zeker in gelijke mate als de sensor bepalend voor goede opnamen.
- Waarom bij normale camera?s het aantal lijnparen per millimeter niet gemeten kan worden is mij vreemd; dit kan in aangepaste laboratoria bij alle camera?s gebeuren. Dat deze meting bij testrapporten het niet meer zo frequent gebeurt is weer iets anders.
- De gevoeligheid is zeker een punt maar de door jouw geciteerde 128 000 ASA is enkel voor speciale toepassingen  en niet voor de alledaagse fotografie bedoeld.
- Als ik jouw mag geloven, behoren door de "anti-shake"  functie van objectieven, voor zover deze functie in het objectief voorhanden is, door de bewegingsonscherpte veroorzaakte onscherpe foto?s tot het verleden. Was dit maar waar! Hier geldt nog altijd dezelfde regel als bij de analoge fotografie: de langste tijd die men kan gebruiken om met een bepaald objectief nog scherpe foto?s te maken is gelijk aan de omgekeerde waarde van het brandpunt van het gebruikte objectief: bijvoorbeeld met een standaard 50 mm objectief moet je bij voorkeur geen langere belichtingstijd gebruiken als 1/60 sec. Uitzonderingen bevestigen ook hier wel eens de regel!
- Een programma dat voor mij als fotograaf de scherptediepte regelt is wel mooi, maar ik heb het scherptevlak van de door mij zelf gemaakte opnames liever zelf in de hand.

Jacques Timmermans