Heris I4 Benelux rijtuigen

Gestart door 66tallguy66, 14 november 2011, 21:30:24 PM

66tallguy66

Hoi,
Heeft er iemand ervaringen met de Heris I4 rijtuigen en het rijden over de normale wissels ( Marklin K-rails ), die voorzien zijn van de opsteekbare Marklin wisselaandrijving. Bij mij komt de onderkant van de rijtuigen tegen de wisselaandrijvingen met ontsporing tot gevolg. :( Ik ben benieuwd of anderen dezelfde ervaring hebben.

Kees-Jan

Yah,

Ook bij piko boogwissels gebeurt dat soms. Ook LSM plan W en A.C.M.E. rijtuigen hebben dit probleem. De accubakken en WC pijpen lopen op de aandrijvingen vast.  Noem het maar welvaartziekte [8D]

Kees-Jan

doomslu

Hoe kan dat nu? Wisselaandrijvingen zitten toch onder de baan? [:I][:o)]
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

Kees-Jan

Niet in mijn schaduw station Luc.

Kees-Jan

66tallguy66

In mijn schaduwstation heb ik ook gewoon de aandrijving op de wissels geklikt, omdat je er toch niets van ziet h?. Iemand enig idee wat ik aan de rijtuigen kan aanpassen om dit probleem op te lossen ?

Kees-Jan


jacques timmermans

66talguy66 en Rees-Cees,

Welk merk van wissels gebruiken jullie en hoe groot is de hoek van het hartstuk en de straal van van het afbuigend spoor. Zoals ik het probleem op de foto van Kees-Jan zie zijn er maar twee opties: vervangen door slankere wissels en of de aandrijving mbv. een mechanische mimiek verder van de wissel monteren!

Jacques Timmermans

Gerolf

Kan je zulke wisselaandrijvingen niet aan de kant van het rechte ipv het afbuigende spoor hangen?
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Kees-Jan

Uh nee daar het bij mij om een engelsman gaat met aan beide kanten een aandrijving. Tis wel te proberen om de aandrijvingen er op z'n kop aan te monteren.

Kees-Jan

Paulogic

Aandrijvingen werken toch met een stangetje... misschien verlengen met een staafje ?
T'is maar een idee. Ik gebruik servo's en door de dikte kan je die ook niet te dicht plaatsen
(als er onderaan geen plaats is of course)
mvg,
Paul(ogic)

66tallguy66

Allereerst zou ik iedereen, die zo snel reageerde, alvast willen bedanken. Net zoals bij Rees-Cees moet ik even corrigeren en zeggen dat de problemen zich enkel voordoen bij een Engelse wissel. Maar ook zonder echt te raken ontsporen de rijtuigen bij gewone standaard K-wissels. Alle wissels vervangen door slanke wissels zou me echter veel tijd en geld kosten, en ook de gekozen wisselaandrijvingen van marklin wens ik te blijven gebruiken, te meer daar ik nog met geen enkel ander rijtuig uit mijn collectie hiermee problemen heb gehad. Na grondige studie van de rijtuigen is me echter opgevallen dat er nogal wat speling in de hoogte op de wielstellen zit. Dit bracht me op het idee om door middel van geschikte rondellen de rijtuigkast iets hoger op de wielstellen te plaatsen om zo hopelijk het probleem op te lossen. Na wat zoeken heb ik geschikte rondellen hiervoor gevonden.[8D] De rijtuigen staan nu ongeveer 1 mm hoger op de wielstellen, maar dit stoort me niet. Ik heb foto's gemaakt van deze ombouw die ik mee in deze tekst wilde invoegen, maar dit schijnt me niet te lukken. [:I] Wie interesse heeft wil ik altijd de foto's mailen; of kan iemand me zeggen hoe ik ze op het forum gepost krijg ?


66tallguy66

Even testen ; een foto van een wielstel met geschikte rondel ernaast...




66tallguy66

[8D][8D] Haaa gelukt !

Hieronder het wielstel met gemonteerde rondel.


66tallguy66

Hoogte van het originele rijtuig




Hoogte van een aangepast rijtuig



Tot slot het hoogteverschil tussen origineel en aangepast rijtuig.



Enne geen ontsporingen meer [8D][8D]

ERVIN