Nieuws:

Nu in MSM 244 BAAN: Boulevard du Fort

Hoofdmenu

Ambrosius

Gestart door Ambrosius, 07 november 2011, 19:54:36 PM

Huugooke

is die startset van PIKO met de br 71 nog te vinden?
Mooi prijsje en een stap in het Belgische spoorverleden: meteen een periodekeuze gemaakt.

Huiswerk gemaakt: een spoor met een lengte van 1 meter zet bij een temperatuurverschil van 15? ongeveer 0,27 mm uit.

ysbeer

citaat:
Geplaatst door Huugooke

is die startset van PIKO met de br 71 nog te vinden?
Mooi prijsje en een stap in het Belgische spoorverleden: meteen een periodekeuze gemaakt.

Huiswerk gemaakt: een spoor met een lengte van 1 meter zet bij een temperatuurverschil van 15? ongeveer 0,27 mm uit.


Dus aan beide zijde gleufje van 0.15 mm.
En zorgen dat de railstaaf niet vast aan de bedding (dwarsliggers)zit.
Bij 1 meter rails in 4 stukken natuurlijk idem denk ik[:0]

Bij mij het spoor dat voor het raam langs loopt en in de zon ligt inderdaad gespat.
Gleufje gezaagd (zeker 10 jaar terug)nooit meer problemen gehad.
Maar het blijft een zaak om rekening mee te houden.
wim

Gerolf

citaat:
Geplaatst door ysbeer
Dus aan beide zijde gleufje van 0.15 mm.
Ah nee, niet de helft - want de rail waar ze tegen ligt zet ook uit [;)]
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

ysbeer

citaat:
Geplaatst door Gerolf

citaat:
Geplaatst door ysbeer
Dus aan beide zijde gleufje van 0.15 mm.
Ah nee, niet de helft - want de rail waar ze tegen ligt zet ook uit [;)]



Klopt
0.3 mm dus,ook nog geen ravijn.
wim

Huugooke

...voor zo'n preiserke toch wel een flinke stap![;)]


ysbeer

citaat:
Geplaatst door Huugooke

...voor zo'n preiserke toch wel een flinke stap![;)]





Hoezo???
wim

Gerolf

citaat:
Geplaatst door Huugooke
...voor zo'n preiserke toch wel een flinke stap![;)]
Ruw omgerekend: 1 duim (inch) in H0 ... niet zo spectaculair, h? [;)]
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Huugooke

Toch plezant zo'n rekenoefeningen , niet?
Wou even aantonen hoe "gevaarlijk" het is om met de termen "op schaal" en "realistisch" te schermen.[;)]
Jullie hebben dat toch niet op papier uitgerekend?
http://www.eclecticsite.be/model/modelBouw.htm
...en laten we er nu over zwijgen...
of toch:waar vind ik goed spoor voor een tram (HOm)

ysbeer

citaat:
Geplaatst door Huugooke


Wou even aantonen hoe "gevaarlijk" het is om met de termen "op schaal" en "realistisch" te schermen.[;)]



ja,ja ehhh,ja.ja

wim

stoomloc

Hallo Evert,

Welkom op het forum. Nog iemand uit mijn buurt.

Het gebruik van flexrail kan ik ten zeerste aanbevelen. In de discussie van welke code te gebruiken wil ik me ook niet mengen, maar weet wat je wil. Maak misschien eerst een lijstje op met de dingen die je op je spoorbaan wil realiseren.

De beste tip die je al op het forum hebt gekregen, is bezoek een paar beurzenen opendeurdagen van clubs. Hier kan je zien wat er allemaal mogelijk is en de meeste mensen willen graag over hun hobby en realisaties praten. Ook hier kan je veel van leren.

Als je wilt zien wat er met flexrail mogelijk is, neem dan een kijkje op mijn baan in wording 'Todtmoos'.

Groeten Wim

Ambrosius

Ik ben gisteren langsgeweest bij een niet nader genoemde Sint-Niklase modeltreinshop. Na te hebben uitgelegd waar ik naar toe wil binnen deze hobby, heb ik daar uitstekend advies gekregen. Uiteindelijk ben ik naar buiten gekomen met een digitale startset van Roco met de FFranse BB 425180 en 3 B-Cargo-wagons. Wel met de Geo-Line-ovaal, maar wel met een MM en het benodigde om mijn eerste trein te laten rijden gisteravond. ;-)

Nu had ik een vraagje over die lok: ik zag op foto's van die lok dat de panto's naar omhoog kunnen. Met de functies op mijn MM heb ik dat zelf nog niet gekunnen. Iemand die weet of dit effectief mogelijk is en zo ja, hoe ik dat kan doen? Is het een kwestie van programmeren? Of moet er nog iets anders gedaan worden eerst?

ysbeer

Jammer dat zo een winkel dat niet uitlegt.
Maar ja je kunt uiteraard niet overal aan denken.

Wat ik beginners wel zou adviseren.
Koop een set met en diesellok en niet met een Elok.
In het begin rij je  dan niet voor gek met de lok zonder bovenleiding.
En als je besluit om geen bovenleiding te nemen (want dat is veel werk,en duur,als je en echt lijkende wilt)heb je geen Elok over.
Ik zie nog veel te veel banen,best mooi, maar met pantografen doelloos in de lucht.
wim

swarol

discuteer niet mee (daar ben ik te lomp voor[:D][;)]) ik heet u enkel welkom [;)] en mag je veel plezier beleven aan deze mooie hobby [:p]
Als de trein niet rijdt... kan hij ook niet te laat komen... Groetjes Swa

Ambrosius

citaat:
Geplaatst door ysbeer

Jammer dat zo een winkel dat niet uitlegt.
Maar ja je kunt uiteraard niet overal aan denken.

Wat ik beginners wel zou adviseren.
Koop een set met en diesellok en niet met een Elok.
In het begin rij je  dan niet voor gek met de lok zonder bovenleiding.
En als je besluit om geen bovenleiding te nemen (want dat is veel werk,en duur,als je en echt lijkende wilt)heb je geen Elok over.
Ik zie nog veel te veel banen,best mooi, maar met pantografen doelloos in de lucht.
wim



Ik heb er gewoon zelf geen bezwaren tegen op dit moment. En eens ik een baan zal hebben, zie ik er ook niet tegen op om bovenleidingen te gaan installeren. Ik wil zowiezo een relatief hedendaagse baan maken, dus dan kunnen bovenleidingen al bijna niet ontbreken.

Ambrosius

citaat:
Geplaatst door swarol

discuteer niet mee (daar ben ik te lomp voor[:D][;)]) ik heet u enkel welkom [;)] en mag je veel plezier beleven aan deze mooie hobby [:p]



Bedankt Swarol! Ik volg jouw draadje ook met veel belangstelling en ik moet zeggen dat ik daar al veel leuke idee?n heb opgedaan ook.