Nieuws:

Nu in MSM 244 BAAN: Boulevard du Fort

Hoofdmenu

Ambrosius

Gestart door Ambrosius, 07 november 2011, 19:54:36 PM

conducteur

Weer die onnozele discussie over de 0.000 000 4km. [V][|)] Code 100 is het meest verkrijgbaar (Fleischmann profi rail, peco, piko A-gleise, Marklin K-rail,....). En ja er liggen code 75 rails (H0m 12mm) op mijn treinbaan, maar daar rij ik met trams op. Die wielen zijn dan wel veel kleiner dan gewone treinwielen...
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

Ambrosius

citaat:
Geplaatst door Dirky

Welkom...

Zottegem? op een boogscheut van Zegelsem. Eindelijk iemand in de dichtere buurt[:)]


Ik had ook al eens wat profielen opengeklikt om te kijken of er iemand uit de regio aanwezig was. Daarbij had ik je "Vlaamse Ardennen" ook al zien staan...

Vraagje: waar koop jij je materiaal? Ik probeer de komende weken de winkels uit de ruime omtrek eens te bezoeken, zodat ik weet welke winkel het interessantst is voor mij.

Over 100,83 of 75 heb ik nog niet echt nagedacht. Eerlijk gezegd dacht ik aan zelf 83. Maar argumenten in + of - zijn uiteraard steeds welkom!

ysbeer

citaat:
Geplaatst door Ambrosius

Eerlijk gezegd dacht ik aan zelf 83. Maar argumenten in + of - zijn uiteraard steeds welkom!



Zeer verstandig.
wim

Huugooke

Joepie, daar gaan we weer!
Nooit zoveel discussie gezien over zo'n klein stukje verschil.
Allez, ik zal ook nog eens wat in de poel gooien:
-dikke rail geleidt beter (meer materiaal)
-tenzij je lottowinnaar bent: kijk ook eens naar de prijs!
-flexrail (in alle codes) geeft later minder problemen met slecht contact
-rails zetten uit, kijk eens in jullie fysica cursus en bereken de uitzetting van 1 meter nieuwzilver (of waaruit je spoor ook mag bestaan) bij een temperatuurverschil van 15 graden (in de winter gelegd bij 16?, in de zomer "bereden" bij 31?)
Geen punten te verdienen.
-Beloof jezelf dat je nooit of nooit of nooit die occasielok van de jaren 80 gaat kopen en leg 83
-kijk ook eens naar de prijs (zie boven)
-als je werkelijk naar het voorbeeld wil werken kies dan inderdaad rails op de juiste(re) schaal. Zorg dan wel dat andere details op je baan ook op de goede schaal zijn.
-Is het niet de bedoeling om er vooral plezier aan te beleven?
-kijk ook eens naar de prijs...

Dirky

Evert,

Om op je eerste vraag te antwoorden: Als ik wat koop is het meestal via het internet. [:)]

Je merkt wel meteen de drift van sommige modelspoorders. Voor de ene is het ene goed, voor de andere het andere. Soms zijn het echt "uitersten" waar het om gaat.
Daarom zou ik je echt aanraden eerst eens een paar tentoonstellingen af te lopen om te zien wat je zou willen. Er is "de baan op het tapijt - vaak met code 100 sporen" en er is "de baan in PUR of PROTO nauwkeurigheid waar enkel code 75 gebruikt wordt" en alles wat ertussen ligt. Qua prijs is het verschil niet echt supergroot om de eenvoudige reden dat je met goedkope rails vaak je tafel propvol legt en met PROTO je op eenzelfde oppervlakte maar 2 sporen legt en bovendien vaak zelf maakt. E?n lokomotief in PROTO uitvoering kost veel maar je koopt er ook minder...

In alle geval ben je in Zegelsem welkom om een babbelke te doen over wat kan... of net niet!

Metpetergaathetbeter

Evert,

Wat misschien ook een oplossing voor jou is mail verschillende winkels leg uit wat je nodig (hoeveel van alles ?)hebt en dat je bv alles in ??n keer wenst aan te schaffen en vraag of ze een speciaal prijsje maken voor een bestelling waar ze eigenlijk geen werk aan hebben !

Mij hebben al winkeliers gevraagd als je iets speciaal (lees VEEL) wenst te bestellen laat eens iets weten (eigelijk zeggen ze dan aan een sp.prijs of extra korting). Ik denk dat een winkelier(als hij hier geen werk aan heeft) liever veel verkoopt met wat minder winst dan helemaal niets ! Ik zou toch zo denken !

Groeten Peter

conducteur

citaat:
Geplaatst door Dirky

...vaak je tafel propvol legt en met PROTO je op eenzelfde oppervlakte maar 2 sporen legt en bovendien vaak zelf maakt.


Neme Punta Marina als voorbeeld, met alle respect voor de bouwer, maar dat kun je toch noch amper een treinbaan noemen? Je kunt er amper op rijden?
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

doomslu

citaat:
Geplaatst door conducteur

citaat:
Geplaatst door Dirky

...vaak je tafel propvol legt en met PROTO je op eenzelfde oppervlakte maar 2 sporen legt en bovendien vaak zelf maakt.


Neme Punta Marina als voorbeeld, met alle respect voor de bouwer, maar dat kun je toch noch amper een treinbaan noemen? Je kunt er amper op rijden?

En dan is de vraag die in me opkomt: moet dat? [?]
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

Huugooke

er op rijden was dat niet het uitgangspunt van Evert?

ysbeer

citaat:
Geplaatst door Huugooke

Joepie, daar gaan we weer!
Nooit zoveel discussie gezien over zo'n klein stukje verschil.
Allez, ik zal ook nog eens wat in de poel gooien:
-dikke rail geleidt beter (meer materiaal)

ONZIN ,DIKKE RAILS ZOU IN THEORIE MINDER WEERSTAND HEBBEN
MAAR AAN DE GELEIDING VAN HET MATERIAAL VERANDERD NIETS.

-tenzij je lottowinnaar bent: kijk ook eens naar de prijs!

ONZIN ,DE PRIjS IS MAAR IETS HOGER

flexrail (in alle codes) geeft later minder problemen met slecht contact

ZOU WAAR KUNNEN ZIJN

-rails zetten uit, kijk eens in jullie fysica cursus en bereken de uitzetting van 1 meter nieuwzilver (of waaruit je spoor ook mag bestaan) bij een temperatuurverschil van 15 graden (in de winter gelegd bij 16?, in de zomer "bereden" bij 31?)

ONZIN,DIT ARGUMENT IS ER MET DE HAREN BIJ GESLEEPT
ZETTEN KORTE RAILS DAN NIET UIT.
KLEIN LUCHT SPLEETJE IS AL VOLDOENDE

Geen punten te verdienen.
-Beloof jezelf dat je nooit of nooit of nooit die occasielok van de jaren 80 gaat kopen en leg 83

BELOOF DAT JE NOOIT MEER EEN OUDE 78 TOERENPLAAT ZAL KOPEN EN KOOP EEN
CD SPELER

-kijk ook eens naar de prijs (zie boven)

HERHALING MAAKT NIET DUIDELIJKER HOOR

-als je werkelijk naar het voorbeeld wil werken kies dan inderdaad rails op de juiste(re) schaal. Zorg dan wel dat andere details op je baan ook op de goede schaal zijn.

ALS JE IN EEN MERCEDES WILT RIJDEN ZORG ER DAN WEL VOOR DAT JE OOK IN EEN VILA VAN 10 MILIOEN WOONT
OF ALS JE IN JE AUTO GORDELS DRAAGT,ZORG DAN OOK VOOR GEPANSERT GLAS EN METAAL

-Is het niet de bedoeling om er vooral plezier aan te beleven?

JA NATUURLIJK,MAAR KAN DAT MET CODE 83 DAN NIET ????????

-kijk ook eens naar de prijs...

LEUK ARGUMENT,ZEKER NET BEDACHT



Ja sorry ik wil niet rot gaan doen,maar als je nu een discussie wilt
kom dan met echte argumenten die hout snijden.
Zorg er voor dat je echt weet waar je over praat
wim


Huugooke

...er zijn mensen die zich druk maken over de schaal van hun spoor, want die moet natuurgetrouw zijn. Op hun baan moeten die arme preisertjes wel stoepen van veertig centimeter opstappen. hun gebouwen zweven fundamentloos boven de grond. De telefoondraden zijn een arm dik. De bomen hebben geen loof maar groene kwabben, het gras zijn groene tentakels.. en zo kan ik nog wel wat door gaan.
Mijn argument is: als je eenmaal een bepaalde weg inslaat moet je er ook niet (te veel) van afwijken.
Misschien was mijn ironie wat te subtiel; met die verwijzing naar weerstand en uitzetting wil ik maar aantonen dat je het nu eenmaal t? ver kan gaan zoeken. En een van de eerste formules die ik moest kennen leerde me dat een dikkere draad (van hetzelfde materiaal) minder weerstand heeft en dus beter  geleidt en er dus minder spanningsverlies aan de andere kant is!
En ja, als je aan een baan begint van zulke omvang is de prijs misschien toch wel van belang?
En ik ben gek op ouwe platenspelers.
En ik vind code 83 ook mooier!


Gerolf

Wat een discussie in een "ik ben nieuw"-draadje [:0]
Ik hoop maar dat Ambrosius nog niet gaan lopen is van ons forum [:D]
Ondanks dat: Welkom op ons forum, man - bij een groep "bezielde" modelspoorders [;)]
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Huugooke

Soms kan je van die onschuldige vragen stellen; of van die onschuldige antwoorden geven... ik kan er ook al van meespreken.
Mijn excuses [:I]aan Evert voor het gekissebis (leuk woord!)
en hopelijk realiseert hij een prachtbaan! Foto's!

ysbeer

Ambrosius nogmaals welkom je niet laten afschrikken en gewoon doen wat je zelf wil
Ik sta achter je.

Dat is wel zo veilig als hugo begint te gooien.[:D][:D]

wim


Gerolf

citaat:
Geplaatst door ysbeer
Ik sta achter je... Dat is wel zo veilig als hugo begint te gooien.[:D][:D]
[:D]  [:D] [:D]
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw