Nieuws:

Modelspoormagazine, 100% modelspoor

Hoofdmenu

Ambrosius

Gestart door Ambrosius, 07 november 2011, 19:54:36 PM

Ambrosius

Dag iedereen,

Ik ben Evert, hier bekend als Ambrosius (naar mijn dochter Amber). Ik ben een 30-jarige beginnende modelspoorder (of hoe zeg je dat?) uit Zottegem (Oost-Vlaanderen).

Ik heb nog geen modelbaan, maar ik lees hier al een tijdje het forum en heb daar al veel door bijgeleerd. Als mijn zolder wat opgeruimd geraakt en eindelijk ook wat ge?soleerd, kan ik beginnen aan de bouw van een baan van redelijke omvang (ik heb ongeveer 50m? ter beschikking).

Ik denk er aan om te beginnen met een gelijkstroombaan, waarschijnlijk digitaal Roco (Multimaus of MultiMausPro). Wat de rails betreft twijfel ik nog wat. Ik dacht aan Peco, maar klopt het dat die enkel met flexrails werken? Of schiet ik nu een kemel? Heeft iemand van jullie suggesties voor mij?

Ik wil eigenlijk vooral een fun-baan. Historische correctheid is van minder groot belang, al ga ik er wel voor proberen te zorgen dat er geen TGV's en stoomloc samen door een Duits bergdorpje uit de jaren 1930 gaan rijden...

De microbe is mij ongeveer een jaartje geleden beginnen bijten. De laatste weken lees ik meer en meer en probeer ik keuzes te maken waar ik exact naartoe wil met deze hobby. Ik ben echt een absolute beginneling hierin. Mijn praktische modelbouw-ervaring beperkt zich vandaag tot het Faller-station en de Kibri-rijhuisjes die ik de voorbije dagen en weken in elkaar gezet heb. Maar ja, we moeten ergens beginnen natuurlijk...

Groeten en tot binnenkort!

Steam.N

Hey, Evert!  Welkom op dit forum.
Een toffe bende, zie je zeker met plezier zal helpen starten.
50 m2 ?  Hallo, een zee van plaats.  Daar kun je iets moois mee maken !!!
Veel plezier, en succes met je opstart.
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

doomslu

Welkom hier Evert.

Een kleine reactie op jouw "Ik dacht aan Peco, maar klopt het dat die enkel met flexrails werken?". Flexrails zijn in mijn ogen geen minpunt, maar eerder een pluspunt. Nooit leg ik nog een centimeter spoor dat geen flexrail is. [;)] En zeker geen bogen!

Veel plezier met de hobby. Een tip: begin klein, maar zorg dat er uitbreiding mogelijk is. [:)]
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

modelspoorder

hallo evert, welkom, 50m meter om te vullen als beginnend modelspoorder zonder of met weinig ervaring, ik zeg...niet doen, begin met een klein baantje om het onder de knie te krijgen.maar als het je lukt...laat je het even zien dan aan ons?? [8D]

veel succes.

eric
mitropamannetje

railman56

welkom in ons midden evert.
vermits ikzelf geen baan bezit heb ik weinig ervaring met sporen leggen. voor zover ik weet is er niets mis met flex rails. zo moet je niet de geometrie van de merken volgen. alles heeft zijn voor- en nadelen. maar andere kunnen hier beter op antwoorden.
nog veel plezier op het forum en laat ons je vorderingen maar zien.
marc
wat is het fijn om een beetje kind te zijn

mini-bs

Dag Evert,

welkom. Peco heeft wel degelijk een geometrisch systeem in de catalogus, nl Setrack. Dat is compatibel met de Streamline code 100 waar je allicht op doelt. Mocht je dat willen gebruiken let er dan wel op dat je de ruimste bogen gebruikt, en probeer wat wissels betreft toch naar de streamline-collectie te gaan.
En eigenlijk kan je met een dremeltje-proxxonnetje makkelijk zo'n flex dorslijpen, of je gebruikt de snijtng van Peco om de rails te trimmen... Je hoeft daar niet bang van te zijn.
Ook van Piko kan je een mooi geopetrisch systeem kopen in code 100. Afhankelijk van je budget kan het geen kwaad om ook eens naar Trix c-rail te kijken. In Duitsland gebruiken bekende modelbouwers dat wel eens, al moeten die ook wel veel moeite doen om de lelijke bedding weg te werken.
 

Huugooke

Hallo Evert,
Een voor de hand liggende maar soms wel vergeten raad: zorg dat je altijd overal bij kunt!
Elders op dit forum liep een hele discussie over welke rail gebruiken. Zoek maar eens op "welke rail".
Bij het leggen van de sporen (zeker bij lange banen) ook het elektrisch aspect in het oog houden.
Het helpt misschien ook om een thema te kiezen zoals bijvoorbeeld (ik zeg zo maar wat)"Vlaanderen in de jaren '80". Zo kan je de materiaalkeuze wat beperken.
En ook al vooraf bepalen waarvoor het meest voorhanden is. Uiteraard is er voor een landschap van onze oosterburen de grootste keuze.

Als je zoals je zegt een "fun" baan wil dan doet het er allemaal niet toe, als je het zelf maar mooi vindt!
Veel plezier,
Hugo

ysbeer

citaat:
Geplaatst door doomslu

Welkom hier Evert.

Een kleine reactie op jouw "Ik dacht aan Peco, maar klopt het dat die enkel met flexrails werken?". Flexrails zijn in mijn ogen geen minpunt, maar eerder een pluspunt. Nooit leg ik nog een centimeter spoor dat geen flexrail is. [;)] En zeker geen bogen!




Uit het hart gegrepen,denk alle zo.[:)][:)][:)][:)]
wim

Metpetergaathetbeter

Evert,

Welkom op het forum en veel plezier met wat komen gaat met die kleine ???? ruimte die jij gaat opvullen !

Groeten Peter[;)]

ysbeer

Ik zag hem weer even om de hoek kijken, code 100 rails.[}:)][}:)]

Dus gooi ik de steen weer op.[:p][:p][:p][:p]

Als je nieuw begint.
Koop dan nooit de ouderwetse code 100 rails maar code 83 of zelfs 75.
Dat is de toekomst.[:0][:0][:0]

wim.

mini-bs

sorry Wim.

Ik ben daar wel fan van hoor. Code 83 en zeker 75 vind ik veel te nipt en te fragiel.

Als je zo nauwkeurig kan modelbouwen zoals Emmanuel of Henk Wust of zo is het logisch dat je ook de rails hier op aanpast, anders doet dat de natuurgetrouwheid teniet, geef ik grif toe. Maar als je wat grover werkt dan is code 100 naar m'n gevoel toch een redelijk compromis.

Als ik zie hoe lastig het al is om dat type rails deftig gelegd te krijgen, om wissels deftig omgelegd te krijgen en om de sporen netjes te ballasteren...
Waarschijnlijk ben ik eerder een modelprutser dan een -bouwer [:D], maar ik voel me toch vooral graag een geruste modelspoorder...
Trouwens ook bij Langmesser gebruiken ze graag iets grovere rails, waarschijnlijk om hun kopzorgen vooral over de scenery te laten gaan.  

Een deel van de collectie zou serieus aan het hobbelen gaan en zou dus ook al van andere wielen voorzien moeten worden. En daar heb ik me 1 keer aan gewaagd, maar geen tweede keer hoor.
 

jacques timmermans

mini-bs,

Waarom zouden code 83 en code 75 rails en wissels fragiler en minder stabiel zijn dan hun code 100 broertjes? Ik kan mij enkel voorstellen dat deze door jouw aangehaalde argumenten enkel door een onvakkundige en amateuristische wijze van verwerking veroorzaakt kunnen worden.

Immers worden de wielen van de rijtuigen niet door hun wielflens maar door de ronding of overgangsbocht tussen de wielflens en het loopvlak van het wiel in het spoor gehouden. Hierbij moet ik wel toegeven, dat oudere, ik bedoel hiermee sommige rijtuigen van voor 1990, soms wel eens door hun te hoge wielflenzen uit het spoor kunnen lopen, een euvel dat door het verwisselen van de wielstellen zeer gemakkelijk verholpen kan worden.

Persoonlijk vind ik dat je op deze wijze aankomende modelbouwers, die met de tijd willen meegaan, een totaal verkeerd beeld en misleidende informatie over zeer degelijke en zich uit een jarenlange bewezen praktijk uitstekende producten verstrekt. Dat je je persoonlijk van elegante rails en wissels, dito modelgetrouwe modelomzetting van en een technisch goed opgezette en functionerende modelbaan distantieert is je eigen keuze, maar predik jouw credo dan niet als het enige echte ware geloof!

Jacques Timmermans

ysbeer

Het is natuurlijk ieders keus.
Maar in de voorlichting aan beginners dan wel rieel blijven.

Code 83 is niet minder stabiel dan 100 en zeker niet fragiel.
De wissels zijn niet moeilijker te bedienen en ook balasten is niet moeilijker.
Als je dit met feiten kunt waarmaken oke.DOEN
Maar anders is het onzin.
Mijn hele baan ligt met 83 en zo een wonderbouwer ben ik ook niet.

Ik vind dat je mensen die pas beginnen niet een toch ouderwetse rail moet aanpraten,met twijfelachtige argumenten.

Dat hobbelen.
Mijn wagens van roco uit 1972 rijden nu nog perfect op code 83
En oke een liliputwagen uit 65 niet,maar wie heeft die nog

Ambrosius
Begin met spul uit 2011 ,tenzij je nu nog een gramofoon en zwartwit  TV gaat kopen

Peter

citaat:
En oke een liliputwagen uit 65 niet,maar wie heeft die nog


Ikke[:)][:)]
Met vriendelijke groeten
Peter

Dirky

Welkom...

Zottegem? op een boogscheut van Zegelsem. Eindelijk iemand in de dichtere buurt[:)]

Niet te snel beslissen. De eerste maanden/jaren durf je wel eens te experimenteren...

En ik ben het eens met het motto "begin met spoormateriaal anno 2011"