Nieuws:

Nu in MSM 244 REPORTAGE: De Nederlandse Modelspoordagen * A4 Dioramawedstrijd * Virtuele Messe 2024

Hoofdmenu

Zelf elektronica-printje laten maken?

Gestart door Michiel, 07 november 2011, 16:15:55 PM

Michiel

Hallo allemaal,

ik zou zelf (veel) printplaatjes voor bezetmelders willen maken (zonder terugmelder), maar heb er geen ervaring mee, en geen uitrusting voor. Ik heb wel een schema, en weet wel wat ik wil bouwen.

Bestaat er ergens een online ontwerppakket waarmee je een elektronische schema van de printplaat kan ingeven, en dan laten afdrukken en etsen in bepaalde hoeveelheid?

Zoniet, hoe ga ik best te werk, zonder al te drastische investeringen in tijd (aanleren van ingewikkelde sofware en technieken) en geld (aankoop van ontwerp-, afdruk- en etsinstallaties)?
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Binco

Ik denk wel dat dit kan,
Op onderstaande link (ik wist dat hier ergens iets van op het forum staat [:D]) is ook een print laten maken.
LINK

Maar hoogstwaarschijnlijk kan de auteur, Bruno u wel meer informatie geven [;)]

Ben daar zelf trouwens ook wel in ge?nteresseerd, kunnen er bijvoorbeeld verbeterde lichtprintjes (+functies) voor nog andere lok's gemaakt worden zoals in het voorbeeld, ...


[:)][;)]

ysbeer

Programma voor printje maken (is echt goed al verschillende keren gebruikt)

geeft afdruk en ook gaten schema
hier mee kun je redelijk goedkoop (zeker bij een aantal)printen laten maken.
Zelf etsen,nou ja ik begin er niet meer aan.
wim

http://www.elektronicasoftware.nl/02/sprint_layout.htm

PeterC

Michiel, voor schema en printontwerp is er een probeerversie van Eagle waarmee je dubbelzijdig tot een Eurokaart kan gaan (100*160mm).
Je printen zelf maken kan heel goedkoop (etsmiddel en blanco printplaten) wanneer je over een laserprinter beschikt (zie mijn experimenten in het draadje 'printplaten printen'.

Edit: de freeware versie is beperkt tot een halve Eurokaart (100 * 80 mm).  De link: http://www.cadsoftusa.com/downloads/freeware/?language=en (ik heb er geen aandelen maar vind het een krachtig en veelzijdig programma).
Groetjes, Peter


Michiel

Mannen, bedankt voor de voorstellen. Ik ga er eens mee aan de slag en ik zie wel waar ik uitkom. Jullie zullen het wel bij tijds merken wanneer er resultaat is. [;)]
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Huugooke

Als je het nog vindt:
Digitale modeltreinbesturing door MJ Wijffels.
Er zijn massa's (min of meer toch) bouwpaketten te krijgen voor wat jij zoekt..

Michiel

Er zijn inderdaad massa's bouwpakketten voor bezetmelding met stroomdectie, maar gezien ik toch wel een grote hoeveelheid nodig heb, zoek ik naar een financieel voordelige oplossing. Na wat zoekwerk wordt dat de Littfinski RS-16-O terugmelder in combinatie met een eigen stroomdetectie. Deze stroomdetectiekring moet dus aangepast zijn aan de Littfinski modules. Vandaar de specifieke oplossing.
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Havoc

Als ik me goed herinner is de maximale oppervlakte voor de gratis versie van Eagle 80x100 (halve eurokaart). Je hebt ook nog Designspark van RS, volgens de reclame geen limieten (nu ja, 1m? pcb wil ik nog iemand in een loc zien krijgen). Geen ervaring met die laatste. http://uk.rs-online.com/web/generalDisplay.html?id=pcb
Met vakantie voor onbepaalde duur.