Nieuws:

Nu in MSM 244 TEST: B-MODELS NMBS reeks 51

Hoofdmenu

Loc loopt vast op wissel

Gestart door Dominique, 06 november 2011, 23:42:36 PM

Dominique

Hoi iedereen,

nu ik mijn marklin digitale startset, die met de Zwitserse vrachttrein van dit jaar, heb uitgestald, ben ik op een probleem gestoten...

Op mijn zeer beginnersbaan liggen 3 wissels. Het probleem bestaat eruit dat de locomotief op 2 van de 3 wissels blijft steken en dit wanneer hij de wissel oprijdt waar de twee sporen tesamen komen.

Ik vermoed dat de sleper tegen zo een middenpuk knotst, maar meer weet ik er niet van en ook nog niet echt hoe ik dit moet oplossen...

Wel merkwaardig dat de andere 3 locomotieven die ik heb er geen probleem mee hebben.

Iemand enig idee?

Groetjes,

Dominique ?

lilitrein

Hoi Dominique,

Ik heb dat probleem ook wel eens gehad.
Probeer de voorkant en de achterkant van de sleper iets omhoog te buigen met een punttangetje, zodat hij iets omhoog komt te staan.
Hiermee is het probleem waarschijnlijk verholpen.

Spoorze  Bert
Periode II  Deutsche Reichsbahn
Brawa-Roco-Fleischmann-Märklin-Rivarossi-Piko-Trix. 3-Rail Digitaal-Analoog geschakeld.

Dominique

Bedankt Bert,

Ik heb het geprobeerd door lichtjes de uiteinden omhoog te buigen, dit was niet zo gemakkelijk omdat de sleper van dikker metaal is dan mijn andere locs.

Nu, het resultaat is dat hij zonder stroom valt op de wissel... dus ik denk dat ik de sleper zal vervangen door een sleper zoals mijn andere locomotieven...

Weet er iemand waarom er verschillende slepers zijn?

ysbeer

Er zijn geen verschillend slepers.
Wel verschillend merken AC loks,een marklin lok op marklin rails rijdt altijd wel.
Maar piko/roco/brawa loks willen nog wel eens problemen geven.
Is de lok nieuw dan terug naar de winkel,dat helpt.
wim

Gerolf

citaat:
Geplaatst door ysbeer
Er zijn geen verschillend slepers.
Dat zou ik toch niet stellen, Wim.
Ik ben wel geen drierailler, maar bij mijn weten zijn er langere en kortere, fluisterslepers, ... en dan nog van verschillende merken...
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

VC_berlare

Hallo Dominique,

Ik heb dat probleem met sporen van marklin ook al ondervonden. Ik heb ontdekt dat het eerste wiel dat tegen een wisseltong komt soms tegen die wisseltong blijft steken omdat de wissel niet 100% aansluit met het vaste spoor waar het tegen drukt.

Groeten,
Christophe

PietB

Inderdaad wat Christophe schrijft kan, maar dan zouden andere loc's daar ook last van hebben.
Een wisseltong die niet netjes aanligt is voor alle loc's gelijk, toch?
Mijn ervaring met dit probleem, is inderdaad heel lichtjes bol buigen.
Waarom, kijk eens vlak over de wissel heen dan zul je zien dat 3 van de puntcontacten wat hoger liggen net voor het puntstuk.
Hierdoor zal de sleper als het ware over de te kruisen spoorstaaf wippen.
En de originele sleper heeft in het midden een "deuk" daar waar het bevestigingsschroefje zit.

Door nu de sleper ietsje bol te buigen is op dat punt een goede stroom voorziening gewaarborgd.
Ook dient de drukspanning van de sleper zodanig ingesteld te worden dat bij het in de lucht houden van de loc de sleper plm 5mm onder de wielen uithangt.
Zijn aan die voorwaarden voldaan dan zal iedere wissel fluitend genomen worden.
De  Marklin fluistersleper ziet er zo uit:

Opm:
Ik heb alle originele slepers vervangen door Roco fluisterslepers, het geratel wat zo kenmerkend is voor een stille loc is compleet verdwenen.
De beste fluisterslepers zijn die van Roco, niet goedkoop maar prima dingen.


Grt Pieter.

VC_berlare

Pieter, u hebt gelijk, had niet alles gelezen. Ik heb er ook iets aan uw uitleg gehad, ik wist niet van het bestaan van die fluisterslepers.
Grtn Christophe

i_m_johny

#8

Is het zo dat na het losschroeven van de oude sleper, het voldoende is om de Roco fluistersleper vast te schroeven? Dus geen noodzaak iets te solderen?

erik de noorman

Ik ben het niet eens met Piet. Persoonlijk vindt ik de fluisterslepers van Roco ondingen. De meeste hebben een slechte  stroom afnamen. Ik hoor ook geen verschil met de originele slepers van marklin.

Erik.

Olivier77

Beste Jan,

Je moet inderdaad de Roco sleper "demonteren" om hem te kunnen vastschroeven.

Ondertussen heeft Marklin ook al heel degelijke fluisterslepers die ook nog goedkoper zijn.
Ik monteer ze ook onder Mehano loks omdat ze erg dun zijn.
De originele Mehano sleper tilt de loks op kruisingen en wissels (K rail en bv type 77).

Mvg

Olivier

3rail, Krails, Ecos2, Koploper

PietB

Tegenwoordig gebruik ik de Brawa Silencio

Met de prijs van € 7,25 zijn het bij mijn weten de goedkoopste en zeker de stilste.
http://www.anw-modeltreinen.nl/br_h0-onderdelen-toebehoren.htm

grt Piet.

Olivier77

Beste Piet,

Marklin sleper 3.5 € in Houten

Mvg

Olivier
3rail, Krails, Ecos2, Koploper

PietB

Ja maar dat blijft een lawaaimaker van Märklin.
En een Roco kost tussen de 11.50 (de korte) en 12.50 (de lange)
Dus daar vergeleek ik de prijs mee, Olivier.
Onder mijn treinen geen Märklin slepers meer.

grt Piet.

Olivier77

Beste Piet,

Even op de hoogte blijven van de ontwikkelingen.
Het is een Marklin fluistersleper.
Zeer dun, geen gewone oude sleper.

Mvg

Olivier
3rail, Krails, Ecos2, Koploper