Nieuws:

Nu in MSM 244 TEST: B-MODELS NMBS reeks 51

Hoofdmenu

Sprong in de diepte ...

Gestart door Steam.N, 06 november 2011, 22:00:46 PM

Steam.N

#45
No details [:D][:D][:D]
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

PeterC

#46
citaat:
Geplaatst door Steam.N

No details [:D][:D][:D]



Mijn ega gaat akkoord dat ik een afgedankte boormachine als 'trilapparaat' gebruik (voor mijn triltafel - plaaster gieten) maar de rest...   ...ook No Details [;)]
Groetjes, Peter


ToThePoint

#47
Jean kijk HIER eens.
Als u kijkt zoals u altijd keek zal u steeds zien wat u altijd zag. "BOEDDHA"
Now you're just somebody that I used to know "GOTYE"
Spoor HO, HOe, N, Z, digitaal, EP: I, II, III, IV, V, VI

Steam.N

#48
Inderdaad, JP.
Dat draadje heb ik meermaals doorgenomen. Zeeeeeeer nuttig !

Maar ja, je leest dat, en denkt: "ik snap het".  (je staat eigenlijk te trappelen om aan de slag te gaan).
Maar als je dan begint, vergeet je een deel van de informatie, en je geraakt in de problemen.
Je wil ook zo snel mogelijk iets gerealiseerd hebben ...
En bovendien: dikwijls begrijp je de finesses van de uitleg pas, als je het een en ander uitgeprobeerd hebt, of als je met de kop tegen de muur knalt.

Ik ga het opnieuw lezen, en nog wat meer van Stefan's nuttige tips gebruiken.
Zeker dat bovenmal-tussenstuk.  Misschien kan ik mijn bestaande BR.003 mal wat aanpassen voor het cabine-stuk.

Bedankt voor de link, en voor de bijsturingen die je me reeds gaf.
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

swarol

#49
oefening baart zorgen ... heu... kunst [;)][:D].

ge ziet dat uw draadtje meer volk aantrekt dan u dacht. het is intresant te zien hoe iemand vooruitgang boekt als beginner van een bepaald onderwerp [;)]

Als de trein niet rijdt... kan hij ook niet te laat komen... Groetjes Swa

Steam.N

#50
citaat:
Geplaatst door swarol

oefening baart zorgen ... heu... kunst [;)]


Zorgen, inderdaad.

De euforie van gisteren avond heeft me wat verlaten:
Bij het wegwerken van bramen aan de vloerplaat (of hoe dat ding ook noemt, dat rondom de ketel ligt) zie ik toch dat heel wat details niet doorkomen: deels fouten in de mal, deels gietfouten in het hars.

Let wel: het stuk is te gebruiken, maar zoals ToThePoint gisteren terecht wees: het is de bedoeling de mal-techniek deftig onder de knie te krijgen (voor als ik eens GEEN wrak wil hebben).

Ik ga de mal verder gebruiken voor verdere kopieen, maar misschien maak ik binnen enkele gietsels een nieuwe, hopelijk betere, dank zij de opgedane ervaring.

Ondertussen ligt de volgende mal uit te harden.  Hopelijk kan ik daarmee morgen de wielen van de BR.003 gieten.  
Opnieuw spannend, want met die spaakwielen heb je veel kleine en fijne volumes ...


Dan wacht nog het maken van een nieuwe mal voor de onderbouw waar de assen in passen.  Een vijftal erg grillige stukken, met fijne uitsteeksels ...


Dat is voor de komende dagen.
Vandaag ga ik proberen wat kleur geven aan de 2-assertjes.
En dan wat gaan suffen in de zetel, en vroeg in bed.  Mijn rol is af ...
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

ToThePoint

#51
Dat ziet er al veel beter uit Jean.
De spaken zitten netjes verzonken tot net aan de binnenkant.
De klei is nog niet echt vlak, maar soit het is al VEEL beter.
Ikzelf ben ambachtelijk brood en banketbakker en iets uitrollen doe ik met de ogen dicht.
Als u kijkt zoals u altijd keek zal u steeds zien wat u altijd zag. "BOEDDHA"
Now you're just somebody that I used to know "GOTYE"
Spoor HO, HOe, N, Z, digitaal, EP: I, II, III, IV, V, VI

Steam.N

#52
Thanks, JP.
Maaaaarrr ... dat is geen garantie op succes !
Zie, deze morgen probeerde ik de twee halve mallen uiteen te krijgen ...
Noppes.  Volledig aan mekaar geklit.
Nochtans vaseline opgestreken, v??r ik de bovenmal goot.
Volgende keer gebruik ik terug Trennspray.  Dat werkte wel.

Andere ontgoocheling: mijn poging om enkele kleine onderdelen te gieten is ook falikant afgelopen.  De stukken trekken op niets.  Alles de vuilbak ingekieperd.

Deze avond een nieuwe poging.
Ik moet en zal dit kunnen.  De aanhouder wint.
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

ToThePoint

#53
citaat:
Geplaatst door Steam.N

Thanks, JP.
Maaaaarrr ... dat is geen garantie op succes !
Zie, deze morgen probeerde ik de twee halve mallen uiteen te krijgen ...
Noppes.  Volledig aan mekaar geklit.
Nochtans vaseline opgestreken, v??r ik de bovenmal goot.
Volgende keer gebruik ik terug Trennspray.  Dat werkte wel.

Andere ontgoocheling: mijn poging om enkele kleine onderdelen te gieten is ook falikant afgelopen.  De stukken trekken op niets.  Alles de vuilbak ingekieperd.

Deze avond een nieuwe poging.
Ik moet en zal dit kunnen.  De aanhouder wint.




Jean ik heb gisteren ook een dubbelzijdige uit elkaar moeten trekken.
Ik had nog wat blauwe silicone en witte.
De blauwe was niet genoeg meer om de mal te maken.
Ik had geen spray of vaseline gebruikt, wel de eerste gieting de spuitbus op de plasticine want anders plakt dat aan de silicone.
Ik heb de beide helften van elkaar gekregen door aan de zijkant tussenin een beetje in te snijden en dan verder van elkaar te trekken. Daar is wel wat kracht voor nodig, maar het lukte met beide mallen.
Ik post later in het TSB draadje wel een picture van de werkzaamheden.
Als u kijkt zoals u altijd keek zal u steeds zien wat u altijd zag. "BOEDDHA"
Now you're just somebody that I used to know "GOTYE"
Spoor HO, HOe, N, Z, digitaal, EP: I, II, III, IV, V, VI

Steam.N

#54
JP,

dat insnijden en hard trekken levert bij mij niets op.
Ik ben voorzichtig de mal uiteen aan het snijden (ik voel me net een beenhouwer [:D])

Weinig waarschijnlijk dat die mal ooit iets bruikbaars oplevert.
Als ik mijn onderdelen al maar terugheb.
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

swarol

#55
tegen dat je het onder de knie hebt, heb je een heel yard met wrakken, dus 2 vliegen in een klap [;)]
Als de trein niet rijdt... kan hij ook niet te laat komen... Groetjes Swa

Gerolf

#56
Met excuses dat ik nu pas reageer [:I] Maar ik heb de afgelopen dagen v??l en lang moeten werken [|)]
Meerdelige mallen zijn niet eenvoudig. De aanhouder wint inderdaad [8D]
Je hebt intussen al heel wat nuttige tips gekregen, lees ik, ?n al heel wat zelf ondervonden. Sta me toe om ze even samen te vatten:
- Je harsen goed mengen is een must, zowel wat je siliconen als je resin betreft (dat blinkende dakdeel komt idd daardoor)
- Je plasticine-laag moet zo vlak mogelijk aansluiten met het breedste deel van je moedermodel. Vooral bij de vloerplaat van je BR003 heb je dat gemerkt.
- Trennspray is ?rg nuttig - zeg maar noodzakelijk - bij het maken van je mal.
- Bij het plaatsen van je moederstuk(ken) in de plasticine al goed nadenken over hoe je hars later door de siliconen zal lopen
- Je siliconenmal goed laten aansluiten bij het hars-gieten doe je door hem uitwendig te verstijven, een gewicht of deegrol te gebruiken, en met je "inwendige" uitricht-knobbels
- met een tandenstokertje o.i.d. het hars in de fijnere spleetjes geleiden is een erg goede methode.
- ontluchtingsbuisjes zijn meestal noodzakelijk om je hars tot op elke plaats te laten geraken.

Ik wil er nog enkele aan toevoegen:
- Er bestaan diverse soorten giethars, vooral wat betreft uithard-tijd. Neem langere tijden, en je kan rustig(er) het hars tot in elk kiertje leiden.
- Je kan een mal ook uit meer dan twee delen maken, en bij zeer complexe stukken kan dit nuttig zijn: Het vraagt iets meer nadenken op voorhand, is iets lastiger om uit te voeren, het duurt ook wat langer om de mal te maken,... maar bij het ingieten en ontmallen gaat alles eenvoudiger en ga je minder moeten wringen ... met minder kans op schade aan afgietsel en mal.
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Steam.N

#57
Gerolf,

bedankt om het overzichtje te maken.  Is zowel voor mezelf als voor wie dit later probeert, een nuttige checklist.

Voor dit draadje heb ik tot nu toe PUR-MC1 gebruikt.  Ik heb hier nog PUR-MC12 liggen, wat me enkele minuten extra werktijd geeft.  Voor complexere mallen kan dit wel nuttig zijn.

Ik zat ondertussen ook te denken aan meer-dan-twee delige mallen.  Voor de BR.003 ketel zou het mijn leven gemakkelijker maken.

Om de catastrofe van gisteren avond te vermijden, zal ik in de toekomst bij het aanmaken van de mallen systematisch trennspray gebruiken, ipv vaseline.  
Tot gisteren dacht ik dat beide evenwaardig waren.  
Misschien is vaseline alleen nuttig om de gietstukken gemakkelijker uit de mallen te krijgen (en om de mallen te beschermen tegen snelle sleet), maar ongeschikt bij de aanmaak van de mallen?

De ontdekkingstocht gaat door. [;)]
Blijf me maar bijsturen, dan ga ik sneller vooruit.
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Steam.N

#58
citaat:
Geplaatst door ToThePoint

... Ik had geen spray of vaseline gebruikt, wel de eerste gieting de spuitbus op de plasticine want anders plakt dat aan de silicone ...


JP,  wat gebruik je best, als je de silicone op de plasticine giet?  trennspray of vaseline?
In mijn vorige pogingen gebruikte ik geen van twee.  
Dus heb ik veel geluk gehad, dat die plasticine er daarna zeer gemakkelijk afkwam.  Ligt misschien aan de vorm van de moederstukken.
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Gerolf

#59
citaat:
Geplaatst door Steam.N
...in de toekomst bij het aanmaken van de mallen systematisch trennspray gebruiken, ipv vaseline. Tot gisteren dacht ik dat beide evenwaardig waren
Misschien zijn ze wel evenwaardig, maar bij vaseline stel ik mij een visceuze pasta voor, die kleine details onderstopt.
Ik kan me voorstellen dat er goed vloeibare alternatieven bestaan - al dan niet in spray.
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw