Nieuws:

Nu in MSM 244 BAAN: Boulevard du Fort

Hoofdmenu

Sprong in de diepte ...

Gestart door Steam.N, 06 november 2011, 22:00:46 PM

ToThePoint

#15
Miljaar Jean das heel creatief.
Ik heb dat zelf ook nog niet gedaan een copie gemaakt van een kap.
Wel veel andere copien gemaakt met PU gietmassa, maar ik gebruik altijd vaseline. Ook na een copie of 5 doe ik dat aan de silicone.
Ik ben heel benieuwd waarom het is misgegaan !
Ik geloof dat Jacques er een krak in is. Zie ook zijn draadje "mallen gieten (maken) "
Maar jacques haalt de styreen binnenmal eruit !
Die maakt met siliconen een 2de binnenmal.
De PU gietmassa zorgt ervoor dat het styreen wak wordt en de pu gaat een verbinding aan met het styreen.
Als u kijkt zoals u altijd keek zal u steeds zien wat u altijd zag. "BOEDDHA"
Now you're just somebody that I used to know "GOTYE"
Spoor HO, HOe, N, Z, digitaal, EP: I, II, III, IV, V, VI

Steam.N

#16
Vraagje: 
Hoe krijg ik de drijfstangen los van de wielen?
Als ik ze niet los krijg, kan ik van die wielen geen mal maken ...


vergeet mijn vraag maar.  Het is mij gelukt. 
Na een tijdje wordt je minder voorzichtig, en komt alles los.  :D
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

ysbeer

#17
Van REVELL zijn er voor circa 10 a 12 euro bouwdozen van verschillend loks .
Echt heel mooi,en schaal 1 op 87
Alleen de spoorbreedte is 17 mm,maar dat is voor standmodele geen probleem
wim

Steam.N

#18
Wim,

Ik werk in N-schaal, en heb op 1/160 nog geen bouwdozen gevonden.  
Daarom ben ik met die mallen aan het experimenteren.
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Steam.N

#19
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">citaat:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Geplaatst door ToThePoint</i>
... ik gebruik altijd vaseline. ... <hr height="1" noshade id="quote"></font id="quote"></blockquote id="quote">
Heb ik dus ook gedaan, maar dat werkt misschien niet op plasticard :(

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">citaat:<hr height="1" noshade id="quote"> ... Zie ook zijn draadje "mallen gieten (maken) "
Stefan maakt met siliconen een 2de binnenmal. ... <hr height="1" noshade id="quote"></font id="quote"></blockquote id="quote">
Ik heb het draadje dit weekend doorgenomen, maar zal er nog eens doorgaan.
Die tweede binnenmal is, geloof ik, om de eerste binnenmal er gemakkelijker uit te krijgen.  Dat had bij mij geen zin, omdat ik dacht slim te zijn, door de binnenmal van plasticard (en die is niet flexibel, in tegenstelling met Stefan' siliconen binnenmal)

Ik was fout.  Daarom nu een nieuwe poging met een siliconen binnenmal.
Hoop doet leven ;)

[Edit:] Naam correctie: Stefan ipv Jacques
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

ToThePoint

#20
citaat:
Geplaatst door Steam.N

citaat:
Geplaatst door ToThePoint
... ik gebruik altijd vaseline. ...

Heb ik dus ook gedaan, maar dat werkt misschien niet op plasticard [:(]

citaat:
... Zie ook zijn draadje "mallen gieten (maken) "
Jacques maakt met siliconen een 2de binnenmal. ...

Ik heb het draadje dit weekend doorgenomen, maar zal er nog eens doorgaan.
Die tweede binnenmal is, geloof ik, om de eerste binnenmal er gemakkelijker uit te krijgen.  Dat had bij mij geen zin, omdat ik dacht slim te zijn, door de binnenmal van plasticard (en die is niet flexibel, in tegenstelling met Jacques' siliconen binnenmal)

Ik was fout.  Daarom nu een nieuwe poging met een siliconen binnenmal.
Hoop doet leven [;)]



Jean, styreen dat in kontact komt met PU gietmassa MOET rijkelijk ingesmeert worden met vaseline.
Ik gebruik bij sommige mallen het styreen bakje waar de mal in gemaakt is als verstevigend omhulsel. Daar komt geheid ook pu gietmassa op terecht. De pu hecht enorm aan het styreen en ik wrijf het styreen bakje rijkelijk in om de 2 gietingen. Anders komt de uitgeharde pu niet meer los zonder snijden.
Als u kijkt zoals u altijd keek zal u steeds zien wat u altijd zag. "BOEDDHA"
Now you're just somebody that I used to know "GOTYE"
Spoor HO, HOe, N, Z, digitaal, EP: I, II, III, IV, V, VI

Steam.N

#21
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">citaat:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Geplaatst door ToThePoint</i>

... styreen dat in kontact komt met PU gietmassa MOET rijkelijk ingesmeert worden met vaseline ...<hr height="1" noshade id="quote"></font id="quote"></blockquote id="quote">
Thanks, JP.  Zal ik onthouden.
Ik was bang dat het toepassen van te veel vaseline de uitharding van het hars zou schaden. 


Het maken van het siliconen vulstuk gisteren avond is redelijk meegevallen. 
Het krijgt niet de eerste prijs voor schoonheid ;)  Als het maar werkt :D
Het nieuwe stuk siliconen kleefde deze morgen nagenoeg niet aan het eerste.  Gelukkig.

Nieuwe gietpoging:
-  Hars gegoten (mal nagenoeg volgegoten)
-  het vulstuk er dan ingeduwd
-  De luchtbellen er uitgetrild
-  En wachten maar ...



Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

swarol

#22
vind het gewoon knap, al gaat de technise uitleg soms men petje te boven, meestal zegt een foto meer dan duizend woorden [;)]
Als de trein niet rijdt... kan hij ook niet te laat komen... Groetjes Swa

Steam.N

#23
Hey Swarol,
Je kunt het draadje over mallen maken eens doornemen.   Daar staat al een hele bende informatie.
Dat is ook mijn startpunt.  En als het niet duidelijk is, stel je maar vragen.
Er zijn er hier op het forum meer dan genoeg, die hier het fijne over weten.


Ondertussen is het weer het moment van de waarheid:





Twijfelachtig ...  
-  Die grote rechthoek had er niet mogen zijn (onvoldoende aangedrukt, denk ik)
. .Die rechthoek krijg ik gemakkelijk afgesneden (geen probleem dus)
-  blijkbaar hebben zich heel wat luchtbelletjes verzameld waar het niet moest.
. .(vloerplaat (?) rond ketel)
. .Zou ik op die plaats een verluchtingskanaaltje moeten voorzien in de bovenste mal?
-  De vloerplaat (?) langs de ketel zit vol gaten
. .Tja, dat kan ik uitleggen als doorgedreven roestschade ...
-  Het dak van de cabine blinkt ...  (onvoldoende droging? effect van de trennspray?)
. .Zal ook geen probleem zijn, als ik het ding onder de roest zet
-  De schouw is maar half gevormd. Te weinig aandacht bij het gieten ...

Het resultaat is wel bruikbaar, maar het toont dat ik het gietproces niet onder controle heb.
Help: alle tips en kritiek zijn hier welkom !!!  Ik kan er maar van leren.

Het nieuwe afgietsel verschilt sterk met het eerste (dat met verloren binnenmal)


Beiden zijn echter wel bruikbaar voor mijn weathering testen.

Niet bij de pakken blijven zitten: nieuwe gietpoging:
-  ik voeg buisjes door de siliconen binnenmal, om opgesloten lucht te laten ontsnappen
-  de samenstelling van het hars goed checken (niet moeilijk: 50% A, 50% B, + wat kleurstof)
. .(mogelijks heb ik me bij vorige poging miskeken ???)
-  het inlopen van het hars goed begeleiden in de kleine gaatjes (schouw)
-  bovenmal goed aanpassen en aandrukken

Here we go: de droogtijd loopt ...
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

swarol

#24
zal zeker het draadje eens doornemen,

en mss zijn die mislukte vormen nog niet zo slecht voor een wrak,

denk dat je het resultaat eerst gaat merken wanneer ze af zijn. tenslotte zien wrakken er niet uit of ze juist uit de winkel komen.

de putten en scheve toestand kan mss in uw voordeel werken, als ze niet perfect mogen zijn (wrak dus) heb je mss een manier ondekt om wrakken te gieten [;)]
Als de trein niet rijdt... kan hij ook niet te laat komen... Groetjes Swa

Steam.N

#25
 ;D ;D   Swa, je ziet het altijd door de roze bril.

Deze keer hebt je gelijk:  die misbaksels kan ik wel gebruiken.
Maar het blijven wel misbaksels, en eigenlijk heeft niemand een boodschap aan dergelijke fotos.

Hopelijk zijn volgende pogingen succesvoller.  Ik ga in elk geval door.

Wacht maar tot de roestborstel zijn werk gedaan heeft.  Dan zijn het misschien pareltjes   ;)
Afwachten, dus ...
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

swarol

#26
citaat:
en eigenlijk heeft niemand een boodschap aan dergelijke fotos


tot dat ze het eind resultaat zien,
en dan is de vraag hoe je vb die afgeknakte schouw zo echt en natuurlijk hebt gekregen [:D][;)]
Als de trein niet rijdt... kan hij ook niet te laat komen... Groetjes Swa

marc goovaerts

#27
Jean,

De hoop leden die het gieten onder 'ooit ga ik eraan beginnen' staan hebben, hebben wel degelijk nut van de foto's van misbaksels. En het hele verslag er rond.

Het staat ons immers ook ooit te wachten...

De hoop foto's van de cracks op dit forum, waarbij alles perfect schijnt te gaan, geven immers het verkeerde beeld dat al die technieken 'vanzelf gaan'. Terwijl zij in een ver verleden waarschijnlijk dezelfde problemen tegenkwamen.

Michiel

#28
Jean,

jouw verslag van vallen en opstaan, met foto's, is uitermate boeiend. Vooral doorgaan en de moed erin houden. Jouw project is te mooi om zo na een paar dagen proberen, opzij te schuiven. En zoals Marc al zei, velen hebben dit process van afgieten op hun todo-lijstje staan, waaronder mezelf. [;)]
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Steam.N

#29
Swa, Marc, Michiel,

dank je wel voor het steuntje.
Wees gerust, ik geef niet op.  Hoe kan ik het anders leren.
Voorwaarde is wel dat wie het WEL kan, me regelmatig bijstuurt.


Zonder te willen wachten op een bevredigend resultaat van mijn eerste experiment, ben ik gisteren avond met een tweede probeersel van start gegaan:

Maak kennis met het nieuwe slachtoffer:  een BR.003.
Aangekocht als niet meer rijdend.  Na wat knoeien rijdt het nu vlot maar zeer luidruchtig.


Van dat type heb ik er graag een bende, dus maak ik opnieuw een mal.

Ik heb (denk ik) mijn les geleerd: direct een twee-delige mal maken, en starten met boetseerklei.

Na veel prutswerk heb ik de bovenkant van de 003 uiteen gekregen, en de hoofdonderdelen in de klei geduwd:


Siliconen er overgegoten, en laten uitharden.
Dan boeltje op zijn kop, bodem er uitgesneden, en de klei er uitgeprutst ...


De klei lag blijkbaar niet vlak genoeg.
Zware opkuis nodig, anders krijg ik later de onderdelen niet terug ...


Trennspray er over, en een tweede laag siliconen ...

Maak kennis met de afgietsels ...


Grapje, (alhoewel ik dergelijk resultaat zeer graag zou hebben):
het zijn de originele stukken, die ik met veel zwoegen (en bijna onbeschadigd) terug gerecupereerd heb.
Blijkbaar had ik aan de randen meer Trennspray moeten gebruiken.  
De twee halve siliconenmallen vormden een hecht blok, en ik moest met het Exell mesje hier en daar in de rand aanmoedigingen prikken om de twee uiteen te krijgen.
Gelukkig zat het alleen aan de buitenrand vast.

Nu moet ik weer hars gieten ...  
Ik denk dat ik onderdeel per onderdeel ga proberen, en niet de vijf onderdelen samen ...
Sommige onderdelen zijn zoooo fijn, dat ik de siliconen uiteen ga moeten wringen om het hars overal te krijgen.
Misschien eerst verluchtingskanaaltjes aanbrengen in de bovenste siliconen-helft.

Benieuwd wat het deze keer wordt ...
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }